Bmw e21 b27 Turbo [film]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Bmw e21 b27 Turbo [film]

Post by E21_Rille »

Projekt e21 b27 turbo ( Bmw 323i e21 -79 )




Motor: m20b25 finns
Topp: M20b20 finns
Vev: m21b24 finns
Turbo: Holset finns
Wastegate: S2 finns
Insug: m20b25 Finns
Koppling: M20b25 lamell med sachs 618. finns
Spridare: s38b38 380cc finns
LMM: m30b35 finns
Kolvar: m50b25 finns
Stakar: m20b20 finns
Insprut: m20b25 motronic finns
Grenrör: eget bygga
Dumpventil: PPF Köpa
BTR: 1:1,4 misab köpa
Intercooler: ???? Köpa

Någon som vet någon lämplig intercooler som passar utan att kapa bort
halva bilen?

O-ringa block Klart


Bredbandslambda Innovate LM-1?

kopparrör och hörlurar som knacksensor...

3" rakt avgassystem med en 3,5" supertrapper längst bak.

planen är att komma upp i 300+hk.

Chassi:

ställbara koni stötdämpare,sänkfjädrar, borrade orginal bromsskivor



Kaross:

BBS frontspoiler och bakspoiler med tillhörande bagageluckeflärp :)
övrigt rätt orginal..


Bilen påväg till garaget för tillfixning innan besiktningen...
Image

efter första försöket på bilprovningen som slutade med 4 liter olja på
deras parkering :shock: som löstes med en träplugg i oljetråget av min vapendragare macke 8)
Image

en läckande oljetryckskontakt byttes samtidigt som oljetråget...
(13-24mm nyckel för oljetryckskontakt :twisted: utlånas vid behov :) )
Image

Nybesiktigad med blankt papper ! va bara att borja riva ut motorn direkt :P
Image

2 b25 block ett sprucket vid topplocksbultsgängorna och ett som har stått
ute i regnet och rostat i loppen och gulnat till :P ...
Image

"dummy" motor för tillverkning av grenrör
Image

Penselrenovering av motorrum
Image

Nymålat och fint :)
Image
Image


Last edited by E21_Rille on 23 Aug 2006, 16:48, edited 7 times in total.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Likt mitt projekt, fast jag kör b25 =) Ska bli kul att se bilder osv!!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Nisse Järnet wrote:Likt mitt projekt, fast jag kör b25 =) Ska bli kul att se bilder osv!!


e21 oxå ? kul att höra gillar värkligen e21:or :twisted: tanken va att köra b25 för mig oxå men så kom jag över en dieselvev för 2k och slog till 8)
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

E21_Rille wrote:
Nisse Järnet wrote:Likt mitt projekt, fast jag kör b25 =) Ska bli kul att se bilder osv!!


e21 oxå ? kul att höra gillar värkligen e21:or :twisted: tanken va att köra b25 för mig oxå men så kom jag över en dieselvev för 2k och slog till 8)
Näe E30 "tyvärr" :) Tänkte mest på motorn :) Kommer jag också äver en dieselvev så blir våra motorer ännu mer lika hehe. b20 stakar kan ju inte vara så dyra? Passar M3 E36 spridarna bolt on?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Nisse Järnet wrote: Näe E30 "tyvärr" :) Tänkte mest på motorn :) Kommer jag också äver en dieselvev så blir våra motorer ännu mer lika hehe. b20 stakar kan ju inte vara så dyra? Passar M3 E36 spridarna bolt on?
har en komplett b20 ståendes så jag tänkte robba den på stakar :twisted: spridarna ska passa enligt info här på forumet..

fundrar lite på att andvända m50b25 vanoskolvar istället för orginal men det kanske blir alldeles för lågkompat ? annars kanske dom kolvarna vore nått för dig ?
User avatar
7erRennsport
Posts: 15
Joined: 28 Feb 2006, 14:03
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by 7erRennsport »

Fan rille fick du inte upp bilderna. 8)
Image
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

7erRennsport wrote:Fan rille fick du inte upp bilderna. 8)


nä vafa...putfile funkar ju fortarande inte.... :evil:
User avatar
7erRennsport
Posts: 15
Joined: 28 Feb 2006, 14:03
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by 7erRennsport »

Men jag la ju upp bilderna åt dig på min ftp. :) Så att du skulle slippa putfile. Inte kollade du dina pm heller.. :roll: hehe
Image
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Lågkomp e sport :D Nä men vad ska du ha för m50 kolvarna då? Vet du om dom funkar med z45 kammen?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Nisse Järnet wrote:Lågkomp e sport :D Nä men vad ska du ha för m50 kolvarna då? Vet du om dom funkar med z45 kammen?


vet inte riktigt vad jag vill ha för dom... tror du måste göra uttag för ventilerna om dom ska sitta i en b25:a..
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

nu är blocket tillbaka efter toppdeckning och o-ringning :D
har även målat lite. silver vart rätt snyggt :wink:
här kommer nåra bilder på det också. se och njut! 8)

Image

Image

Image
jockebms
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2006, 16:52
Location: Boden

Post by jockebms »

Snyggt bygge,ska mata ner en m30 från en 745iA i min lilla racer när jag får tid...måste lyfta ur den ur bilen & renovera toppen men jag tänkte vänta tills billet vipporna kommer till m30.
E21 M30 turbo
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

jockebms wrote:Snyggt bygge,ska mata ner en m30 från en 745iA i min lilla racer när jag får tid...måste lyfta ur den ur bilen & renovera toppen men jag tänkte vänta tills billet vipporna kommer till m30.


tack :) har fundrat på att lyfta i en 745iA motor i min med men jag gav upp när en jäkel snuva mig på motorn jag skulle köpa..
så det får bli en m20 istället :) är det mycket inbankat i torpedväggen på din förresten ?
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

grenröret är nu påbörjat :P

Image
jockebms
Posts: 59
Joined: 03 Apr 2006, 16:52
Location: Boden

Post by jockebms »

E21_Rille wrote:
jockebms wrote:Snyggt bygge,ska mata ner en m30 från en 745iA i min lilla racer när jag får tid...måste lyfta ur den ur bilen & renovera toppen men jag tänkte vänta tills billet vipporna kommer till m30.


tack :) har fundrat på att lyfta i en 745iA motor i min med men jag gav upp när en jäkel snuva mig på motorn jag skulle köpa..
så det får bli en m20 istället :) är det mycket inbankat i torpedväggen på din förresten ?


Jag har inte bankat ngt alls,har tom kvar all ljudisolering på torpedväggen.
E21 M30 turbo
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

jockebms wrote:
E21_Rille wrote:
jockebms wrote:Snyggt bygge,ska mata ner en m30 från en 745iA i min lilla racer när jag får tid...måste lyfta ur den ur bilen & renovera toppen men jag tänkte vänta tills billet vipporna kommer till m30.


tack :) har fundrat på att lyfta i en 745iA motor i min med men jag gav upp när en jäkel snuva mig på motorn jag skulle köpa..
så det får bli en m20 istället :) är det mycket inbankat i torpedväggen på din förresten ?


Jag har inte bankat ngt alls,har tom kvar all ljudisolering på torpedväggen.


då är kylare framflyttad en rätt bra bit eller ? tycker det är trångt med min lilla m20 =)
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

provmontering.. fattas ett par pipor fortfarande =)

Image

Image
Post Reply