Projekt - VeboTrim | E30 320i -89 Årets första ryt hört :)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

ja jag tror så! hehe, men vipporna fick bytas, var ett par riktigt elaka report i hålen som håller den ena vippstången. Men hoppas det inte sipprar för mkt oljetryck där!
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
jan_tic
Posts: 18
Joined: 20 Nov 2005, 19:56
Location: Östergötland, Finspång
Contact:

Post by jan_tic »

Snekast wrote:Är det någon här inne som har fördelar/nackdelar att säga angående LINK styrsystem?
Har aldrig hört det komma på tal.. Någon som har några erfarenheter?
Jag kör med link i min bil, och dä är jag nöjd med. Jag tycker det är lätt använt och smidigt. Men jag kan bara jämföra med äldre DTA, som polarn hade. Och det var :? krångligt. Men men, det är mitt tycke.

Mvh

http://www.gatbilar.se/car.php?car=10759
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Händer inte mycket på byggfronten än, har monterat z45an och ventilerna, fixat lite med insuget och börjat lite smått med bakvagnen igen. Väntar bara på hjullager, kolvringar och lite bussningar så ska det vara klart för att börja montera resten till besiktningen. Här kommer ett par bilder på toppen iaf :)

Image

Image

Image

Image
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Ska man göra ventilurtag på M50 Vanoskolvar ifall man kör med z45turbo i M20?
Hur mäter man annars? lägga typ nått lerliknande på toppen och se eller? Vad ska det vara för marginaler till att det tar i?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Ingen som har lust att hjälpa till? :p
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Snekast wrote:Ska man göra ventilurtag på M50 Vanoskolvar ifall man kör med z45turbo i M20?
Hur mäter man annars? lägga typ nått lerliknande på toppen och se eller? Vad ska det vara för marginaler till att det tar i?
Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Ronnie AVR wrote: Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
Detta var på ett par Vanoskolvar eller? tänkte blir det inte lite för lite gods kvar ifall man tar 5-6mm i redan existerande urtag?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

Snekast wrote:
Ronnie AVR wrote: Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
Detta var på ett par Vanoskolvar eller? tänkte blir det inte lite för lite gods kvar ifall man tar 5-6mm i redan existerande urtag?
Nä det var på m20 b25 orginal kolvar.

Jag hade ca 2 mm frispel innan urtagena o gjorde typ 3 mm till men på m20 kolvarna har du ett kolvtak på ca 8 mm där det är som minst o urtagena hammnar inte där det är som minst.
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Händer inte så mycket nu för tiden. Kolvarna är svarvade och klara.
Saknas bara kolvringar och frostpluggar så är motorn komplett.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Tatt lite bilder med telefonen igen. Trodde inte man gjort så mkt men har hunnit med lite iaf. Känns som man inte ens tittat på bilen på ett par månader!


Fräshat upp bakvagnen:
Image

Moddat insug:
Image

Fjäderben
Image

Lite lättare att pilla:
Image

Tvättat, nya bussningar bak, nya styrleder. Snyggat till lite där med. Länkarmarna ska bytas ut men blir AtlasGul endå!
Image

Tittat igenom och finat till stötisarna bak.
Image

Fixat krängarna!
Image

Diskreta mätare.
Image
Image
Image

Stakar putsade och rengjorda.
Image

Delen som är dänkapad ifram.
Image

Putsat av och smörjt in blocket innan rosten kommer dit!
Image
Image

Tagit väck toningen i bak, klistret sitter ju som fan? hur får man bort det?
Har kört med tinner men smetar ju bara ut det endå. Suck...
Image

såhär ful färg var det!
Image

Gjort iordning min svetsade diff men också kollat igen en orginal klump jag ska ha när jag besiktar.
Image

Tvättat spjällhuset och kollat igenom monterade delar t.ex TPSen som var full med sot och olja.. >_>
Image
Image

Ska uppdatera mer när det är dags att montera ihop motorn och resterande delar! Längtar något extremt! :(
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Snekast wrote: Tagit väck toningen i bak, klistret sitter ju som fan? hur får man bort det?
Har kört med tinner men smetar ju bara ut det endå. Suck...

Gjort iordning min svetsade diff men också kollat igen en orginal klump jag ska ha när jag besiktar.
Jag använde svinto för att få bort limmet, funkar hur bra som helst. Man får gnugga en del, på med lite vatten först bara

Det funkar utmärkt att komma igenom besiktningen med svetsad klump. Det funkade för mig iaf men beror ju iof helt på besiktningsmannen. Jag fick t.om olika bromsverkan bak :lol:
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

haha okej, stonkar ju inte direkt lite i bak när man kränger runt ett hört eller så ;) jag tänkte jag byter för säkerhetsskull, sen blir det ju endå direkt in i garaget när det är klart, hänga på turboprylarna :)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Dahlstrom
Posts: 337
Joined: 14 Oct 2007, 14:06
Location: Avesta

Post by Dahlstrom »

Snekast wrote:haha okej, stonkar ju inte direkt lite i bak när man kränger runt ett hört eller så ;) jag tänkte jag byter för säkerhetsskull, sen blir det ju endå direkt in i garaget när det är klart, hänga på turboprylarna :)
Hehe, nej. Men han får inte köra så sakta heller :wink:
Mathias Dahlström, 076-57 29 735


e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Nästan bara gubbar som jobbar på SBP i norrköping ;)
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

slaskade på lite färg på lådan också, såg ju så nedrans tråkig ut

Image
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
User avatar
Krillian
Posts: 2262
Joined: 20 Nov 2005, 15:25
Location: Eslöv

Post by Krillian »

oj de var snyggt !!!

vilken färg är de förreste? :roll:
User avatar
Snekast
Posts: 1446
Joined: 08 Sep 2007, 18:03
Location: Norrköping

Post by Snekast »

Kolvringar, bromssköld och frostpluggar inhandlat.

Med lite tur idag blir det botten montage.

Det är ingen som sitter inne på lite grejer till bromsarna i bak på E30? dom med skivor. Skulle behöva lite tips och delar.
Måste jag byta handbromswirar hela vägen för att få det att passa ifrån bakvagnen med trummor? Ser ju helt annorlunda tycker jag.

hur har ni andra gjort som bytt? vilka bromsslangar osv?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
Post Reply