Projekt - VeboTrim | E30 320i -89 Årets första ryt hört :)
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Jag kör med link i min bil, och dä är jag nöjd med. Jag tycker det är lätt använt och smidigt. Men jag kan bara jämföra med äldre DTA, som polarn hade. Och det varSnekast wrote:Är det någon här inne som har fördelar/nackdelar att säga angående LINK styrsystem?
Har aldrig hört det komma på tal.. Någon som har några erfarenheter?

Mvh
http://www.gatbilar.se/car.php?car=10759
Händer inte mycket på byggfronten än, har monterat z45an och ventilerna, fixat lite med insuget och börjat lite smått med bakvagnen igen. Väntar bara på hjullager, kolvringar och lite bussningar så ska det vara klart för att börja montera resten till besiktningen. Här kommer ett par bilder på toppen iaf 









E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.Snekast wrote:Ska man göra ventilurtag på M50 Vanoskolvar ifall man kör med z45turbo i M20?
Hur mäter man annars? lägga typ nått lerliknande på toppen och se eller? Vad ska det vara för marginaler till att det tar i?
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
Detta var på ett par Vanoskolvar eller? tänkte blir det inte lite för lite gods kvar ifall man tar 5-6mm i redan existerande urtag?Ronnie AVR wrote: Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Nä det var på m20 b25 orginal kolvar.Snekast wrote:Detta var på ett par Vanoskolvar eller? tänkte blir det inte lite för lite gods kvar ifall man tar 5-6mm i redan existerande urtag?Ronnie AVR wrote: Ställ motorn i TDC. Lägg dit packningn ha en ventil lös utan så du kan skjuta den upp o ner i styrningen sen är det bara lägga på toppen o mäta frigången.
Har för mig carneborn på enem sa att z45 kammen lyfter 1,9 mm på noll. Jag satte fast svarvstål på en avgas ventil o en insug ventil. tog en gammal topp skar av kanterna på den så man kommer åt o köra med borrmaskin på ventil skaftet o så körde jag mina ventil urtag. körde så jag hade 5-6 mm frigång på alla.
Jag hade ca 2 mm frispel innan urtagena o gjorde typ 3 mm till men på m20 kolvarna har du ett kolvtak på ca 8 mm där det är som minst o urtagena hammnar inte där det är som minst.
Tatt lite bilder med telefonen igen. Trodde inte man gjort så mkt men har hunnit med lite iaf. Känns som man inte ens tittat på bilen på ett par månader!
Fräshat upp bakvagnen:

Moddat insug:

Fjäderben

Lite lättare att pilla:

Tvättat, nya bussningar bak, nya styrleder. Snyggat till lite där med. Länkarmarna ska bytas ut men blir AtlasGul endå!

Tittat igenom och finat till stötisarna bak.

Fixat krängarna!

Diskreta mätare.



Stakar putsade och rengjorda.

Delen som är dänkapad ifram.

Putsat av och smörjt in blocket innan rosten kommer dit!


Tagit väck toningen i bak, klistret sitter ju som fan? hur får man bort det?
Har kört med tinner men smetar ju bara ut det endå. Suck...

såhär ful färg var det!

Gjort iordning min svetsade diff men också kollat igen en orginal klump jag ska ha när jag besiktar.

Tvättat spjällhuset och kollat igenom monterade delar t.ex TPSen som var full med sot och olja.. >_>


Ska uppdatera mer när det är dags att montera ihop motorn och resterande delar! Längtar något extremt!
Fräshat upp bakvagnen:

Moddat insug:

Fjäderben

Lite lättare att pilla:

Tvättat, nya bussningar bak, nya styrleder. Snyggat till lite där med. Länkarmarna ska bytas ut men blir AtlasGul endå!

Tittat igenom och finat till stötisarna bak.

Fixat krängarna!

Diskreta mätare.



Stakar putsade och rengjorda.

Delen som är dänkapad ifram.

Putsat av och smörjt in blocket innan rosten kommer dit!


Tagit väck toningen i bak, klistret sitter ju som fan? hur får man bort det?
Har kört med tinner men smetar ju bara ut det endå. Suck...

såhär ful färg var det!

Gjort iordning min svetsade diff men också kollat igen en orginal klump jag ska ha när jag besiktar.

Tvättat spjällhuset och kollat igenom monterade delar t.ex TPSen som var full med sot och olja.. >_>


Ska uppdatera mer när det är dags att montera ihop motorn och resterande delar! Längtar något extremt!

E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka
Jag använde svinto för att få bort limmet, funkar hur bra som helst. Man får gnugga en del, på med lite vatten först baraSnekast wrote: Tagit väck toningen i bak, klistret sitter ju som fan? hur får man bort det?
Har kört med tinner men smetar ju bara ut det endå. Suck...
Gjort iordning min svetsade diff men också kollat igen en orginal klump jag ska ha när jag besiktar.
Det funkar utmärkt att komma igenom besiktningen med svetsad klump. Det funkade för mig iaf men beror ju iof helt på besiktningsmannen. Jag fick t.om olika bromsverkan bak

Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Hehe, nej. Men han får inte köra så sakta hellerSnekast wrote:haha okej, stonkar ju inte direkt lite i bak när man kränger runt ett hört eller såjag tänkte jag byter för säkerhetsskull, sen blir det ju endå direkt in i garaget när det är klart, hänga på turboprylarna

Mathias Dahlström, 076-57 29 735
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
e21 323 -79 Räserbil
e12 525 -77 Finbil
e46 330xi turbo, 725hk
Kolvringar, bromssköld och frostpluggar inhandlat.
Med lite tur idag blir det botten montage.
Det är ingen som sitter inne på lite grejer till bromsarna i bak på E30? dom med skivor. Skulle behöva lite tips och delar.
Måste jag byta handbromswirar hela vägen för att få det att passa ifrån bakvagnen med trummor? Ser ju helt annorlunda tycker jag.
hur har ni andra gjort som bytt? vilka bromsslangar osv?
Med lite tur idag blir det botten montage.
Det är ingen som sitter inne på lite grejer till bromsarna i bak på E30? dom med skivor. Skulle behöva lite tips och delar.
Måste jag byta handbromswirar hela vägen för att få det att passa ifrån bakvagnen med trummor? Ser ju helt annorlunda tycker jag.
hur har ni andra gjort som bytt? vilka bromsslangar osv?
E39 540i/6 S62b50
E39 523i Vinterpulka
E39 523i Vinterpulka