[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
boost_
Posts: 268
Joined: 18 Dec 2006, 22:02
Location: Stockholm

Post by boost_ »

Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.

Mvh


12.9 bult står det ju, dvs pinnbult det med =)
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
kopi
Posts: 384
Joined: 02 May 2006, 17:02
Location: Enköping

Post by kopi »

men då är det ju onödigt med helicoil för de sliter ju inte på gängan specielt mycket när de är pinnbult med mutter.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

ska inte ha pinnbult utan vanlig insexskalle...kostar mig 3spänn st så det känns mer ekonomiskt..
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Henka.
Posts: 456
Joined: 24 Nov 2005, 20:25
Location: Vasa, Finland

Post by Henka. »

Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.

Mvh


Bulten går inte av . Det är gängorna i blocket som förstörs om man drar bultarna för hårt. Skillnaden mellan en vanlig bult jämfört med en pinnbult är att belastningen inte hamnar i gängorna i blocket från en pinnbult som det gör med en vanlig bult. 12.9 är bara en beteckning på kvalitén på stålet bulten/pinnbulten är gjord av. ARP har 14.9 i kvalité på sina pinnbultar om jag inte minns fel?!

Sen grejen med helicoil är ju att om gängorna i blocket är söndriga så borrar du bort de gamla gängorna med en större borr, gängar med en större gängtapp, skruvar i helicoilinsatsen och då så har du "nya" gängor i den "gamla" dimensionen.

Så mitt råd är att du (shomakie) bara skall gänga upp standardgängorna i blocket för att få bort smuts och dylik. (Om gängorna är i bra skick vill säga) Att börja krångla med helicoilinsatser om du redan har hela och fina gängor i blocket är onödigt.
Henrik Back
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Henka. wrote:
Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.

Mvh


Bulten går inte av . Det är gängorna i blocket som förstörs om man drar bultarna för hårt. Skillnaden mellan en vanlig bult jämfört med en pinnbult är att belastningen inte hamnar i gängorna i blocket från en pinnbult som det gör med en vanlig bult. 12.9 är bara en beteckning på kvalitén på stålet bulten/pinnbulten är gjord av. ARP har 14.9 i kvalité på sina pinnbultar om jag inte minns fel?!

Sen grejen med helicoil är ju att om gängorna i blocket är söndriga så borrar du bort de gamla gängorna med en större borr, gängar med en större gängtapp, skruvar i helicoilinsatsen och då så har du "nya" gängor i den "gamla" dimensionen.

Så mitt råd är att du (shomakie) bara skall gänga upp standardgängorna i blocket för att få bort smuts och dylik. (Om gängorna är i bra skick vill säga) Att börja krångla med helicoilinsatser om du redan har hela och fina gängor i blocket är onödigt.


Problemet är att just en är dålig så därför tänkte ja borra upp...är inge större problem för mig att göra det så...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Fått blocket från oringning nu..ska borra upp och helicoila sen hona och sen höra om nån kan tvätta det åt mig..

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Fick klart blocket idag...så nu ska det in i tvätten bara...


Blocket uppe på kordinatbordet för borr av hål till toppbultarna.
Image

Färdigborrat och gängat, bara ner med helicoilgängan efter tvätt sen.
Image

Ganska mycket repor i loppen...
Image

Honingsverktyg lånat...
Image

Blev bättre än innan, tog inte bort alla vändkanter helt men blev helt OK!
Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Testade en ny grej idag i väntan på mitt block:

Fina grejer?
Image

Började med att matta ner ytan som var...
Image

Målade kanterna svarta då inte kolfibern kommer gå runt kanten...
Image

Måttat ut och klippt ut bitarna...var ju svindyrt, 500spänn för 1 kvadratmeter tyg!
Image

Klart, ska sågas ut sen och kanske få köra på lite bindemedel...
Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Sågat ut delarna nu och slipat och lagt lite klarlack på dem!

Image

Image

Farsan kom hem med blocket tvättat och lite smågrejer...

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Blir kolfiberbräda har ja bestämt mig för då alla typ flockar sina =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Blocket lackat då...svart blev det då de flesta målar sina röda..måste ju skilja sig från mängden =)

Image

Image

Image

Image

Satte även på konsollen....
Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Plockat ihop kolvarna med ringar och stake idag...måste köpa nya packboxar och oringar till botten imorgon...

Image

Image

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
bmwHolmberg
Posts: 346
Joined: 02 Apr 2006, 21:45
Location: Skellefteå

Post by bmwHolmberg »

Det är ju svart block alla har :)
Har du blästrat i ringspåren??
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

bmwHolmberg wrote:Det är ju svart block alla har :)
Har du blästrat i ringspåren??


dem ja har sett så har dem lackat sina röda...

om du menar i kolvarna så e det ordentligt rent! =)
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Botten ihopbyggd idag sånär på att ska dit med några drev fram osv...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Plockat ihop mer på motorn idag då...nu fattas bara insug och lite småprylar...

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
k3ZZk
Posts: 156
Joined: 08 Jun 2006, 13:19
Location: västerås

Post by k3ZZk »

kul att det går framåt! ska bli intressant att se den irl här i stan lycka till me resten

mvh
Post Reply