12.9 bult står det ju, dvs pinnbult det med =)Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.
Mvh
[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Bad boys got bad toys
Ride.Race.Live
Ride.Race.Live
Bulten går inte av . Det är gängorna i blocket som förstörs om man drar bultarna för hårt. Skillnaden mellan en vanlig bult jämfört med en pinnbult är att belastningen inte hamnar i gängorna i blocket från en pinnbult som det gör med en vanlig bult. 12.9 är bara en beteckning på kvalitén på stålet bulten/pinnbulten är gjord av. ARP har 14.9 i kvalité på sina pinnbultar om jag inte minns fel?!Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.
Mvh
Sen grejen med helicoil är ju att om gängorna i blocket är söndriga så borrar du bort de gamla gängorna med en större borr, gängar med en större gängtapp, skruvar i helicoilinsatsen och då så har du "nya" gängor i den "gamla" dimensionen.
Så mitt råd är att du (shomakie) bara skall gänga upp standardgängorna i blocket för att få bort smuts och dylik. (Om gängorna är i bra skick vill säga) Att börja krångla med helicoilinsatser om du redan har hela och fina gängor i blocket är onödigt.
Henrik Back
Problemet är att just en är dålig så därför tänkte ja borra upp...är inge större problem för mig att göra det så...Henka. wrote:Bulten går inte av . Det är gängorna i blocket som förstörs om man drar bultarna för hårt. Skillnaden mellan en vanlig bult jämfört med en pinnbult är att belastningen inte hamnar i gängorna i blocket från en pinnbult som det gör med en vanlig bult. 12.9 är bara en beteckning på kvalitén på stålet bulten/pinnbulten är gjord av. ARP har 14.9 i kvalité på sina pinnbultar om jag inte minns fel?!Storås wrote:Ska du använda 12.9 skruvar ?? isåfall lär det inte bli bättre, grejen med ARP, eller någon annan typ av pinnbult är ju att man kan dra hårdare utan att bultarna går av, eftersom det är en mutter du drar och inte en skruvskalle,, stoppar du i vanliga 12.9 skruvar så är du tillbaka på ruta 1 igen, dvs original. för det sitter väl 12.9 skruver i toppen ? eller om det är 10.9 ? Vet inte vad M20 har standard.
Mvh
Sen grejen med helicoil är ju att om gängorna i blocket är söndriga så borrar du bort de gamla gängorna med en större borr, gängar med en större gängtapp, skruvar i helicoilinsatsen och då så har du "nya" gängor i den "gamla" dimensionen.
Så mitt råd är att du (shomakie) bara skall gänga upp standardgängorna i blocket för att få bort smuts och dylik. (Om gängorna är i bra skick vill säga) Att börja krångla med helicoilinsatser om du redan har hela och fina gängor i blocket är onödigt.
Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Fick klart blocket idag...så nu ska det in i tvätten bara...
Blocket uppe på kordinatbordet för borr av hål till toppbultarna.

Färdigborrat och gängat, bara ner med helicoilgängan efter tvätt sen.

Ganska mycket repor i loppen...

Honingsverktyg lånat...

Blev bättre än innan, tog inte bort alla vändkanter helt men blev helt OK!

Blocket uppe på kordinatbordet för borr av hål till toppbultarna.

Färdigborrat och gängat, bara ner med helicoilgängan efter tvätt sen.

Ganska mycket repor i loppen...

Honingsverktyg lånat...

Blev bättre än innan, tog inte bort alla vändkanter helt men blev helt OK!

Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Testade en ny grej idag i väntan på mitt block:
Fina grejer?

Började med att matta ner ytan som var...

Målade kanterna svarta då inte kolfibern kommer gå runt kanten...

Måttat ut och klippt ut bitarna...var ju svindyrt, 500spänn för 1 kvadratmeter tyg!

Klart, ska sågas ut sen och kanske få köra på lite bindemedel...

Fina grejer?

Började med att matta ner ytan som var...

Målade kanterna svarta då inte kolfibern kommer gå runt kanten...

Måttat ut och klippt ut bitarna...var ju svindyrt, 500spänn för 1 kvadratmeter tyg!

Klart, ska sågas ut sen och kanske få köra på lite bindemedel...

Lost but NOT forgotten!!
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..
Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
- bmwHolmberg
- Posts: 346
- Joined: 02 Apr 2006, 21:45
- Location: Skellefteå