E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Post by JMK Racing »

Termostat..! = motorn mår bra..
Man vet ju hur kalla sommardagar Sverige har ibland nu mer.!
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

M3 E36 oljekyl är ganska stora, dom kyler nog ganska bra om termostaten är åt helvete. Dom är väl nästan 450mm långa, 80mm hög och 50mm djup. Om jag nu köper en som är 280x70x40 så tycker jag det borde funka. En M50 med stor snurra utvecklar väl massvis med värme? :shock:

Men som jimmy säger, fungerar det inte tillfredsställande så blir det lös termostat. Jag har resurser på jobbet att tillverka alla möjliga delar för detta ändamål... det är bland annat därför jag vill prova :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Prova på du... Det är ju jättedumt att lyssna på dom som säger sig ha provat och vet. :)
User avatar
JMK Racing
Posts: 587
Joined: 14 Jul 2008, 18:34
Location: Karlstad///SunCity

Post by JMK Racing »

Det är ju alltid kul o utveckla saker man kan tillverka själv,..
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jimmy wrote:Prova på du... Det är ju jättedumt att lyssna på dom som säger sig ha provat och vet. :)
Dumt vet jag inte, men jag har inte blivit helt övertygad bara :) Jag har ställt frågor som fortfarande är obesvarade. Och att detta inte skulle fungera jämfört med M3 E36 som delvis inte har någon turbo, och dessutom en mycket större oljekylare. "markus" drog en värdelös jämförelse och tycker M50 är svår att få upp i vattentemp, det tycker inte jag. Jag har haft bilar med M50 förut. "Grefven" har provat... det är ju bra, men är det samma typ av bil?

Är det någon som kör M50 med turbo och har testat köra med liten oljekyl, då är jag idel öra :)
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.

mvh
Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?

Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Casy wrote:
Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.

mvh
Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?

Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
Har du ingen termostat så cirkulerar ju oljan runt runt hela tiden, har du en termostat så öppnar den ju vid en vis temperatur och börjar då cirkulera oljan . Jag är inte så påläst på hur oljan cirkulerar med eller utan ja vet bara att det tar 100 år utan. Jag prövade på en 323a med orginal oljekyl jag hade utan termostat och bilen stod på tomgång ca 10-15 min sedan körde jag 5 mil som tar ca 35-40 min och då när jag var framme så var oljan uppe i 85 grader.Segt som fan om du frågar mig.

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Om du ligger och åker motorväg exempelvis... Då kommer du kyla ner maskin. Det har inget att göra med vilken setup du kör... Det är bara sunt förnuft och inte nåt som behöver provas.

Men gillar man att glida runt med kall olja i maskin så är det ju kanon.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Problemet med din tanke er at en liten kjøler gjør en "dårlig" jobb om man virkelig kjører hardt, da du virkelig trenger kjøleren, men så gjør den for "god" jobb når man har kald olje, og når man har kald olje, da er det ubetydelig hvorvidt man har en org maskin eller en 1000hk maskin, for man skal uansett da kjøre LUGNT, og da blir det heller ingen større varme utvikling (jo, oljen renner gjennom turbon, men det er vel av mindre betydelse), bare en kyl som holder tempen nede, og man får fortsatt ikke gitt gass for å utvikle den varmen som trengs for å få varm olje..
Når man omsider etter mange mil har fått den varmen man vil ha, og gir gass og skal kjøre hardt, så blir kanskje en mini oljekjøler for liten..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

@ Silverboy

Bra skrivet, det är sånna inlägg man vill få :) Vet du vad oljans optimala temperaturområde är?

Vad kan jag förväntas få för oljetemp utan termostat, om det är låt säga 20 grader varmt ute? Och finns det lösa termostater att köpa? Eller kan man ta från någon annan bil?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jimmy wrote:Men gillar man att glida runt med kall olja i maskin så är det ju kanon.
Vad är kallt, 80?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den blir nog 30-40 grader på landsväg. Bra temp är 70-100 grader.
User avatar
Jimmy
Posts: 294
Joined: 03 Feb 2006, 20:49
Location: Avesta

Post by Jimmy »

Köp ett löst termoblock
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Jag lugnar mig med oljekylet. Tänker kolla vilken temp den håller utan kylare till att börja med, så får jag laborera vidare därifrån. Vart är bästa stället att montera oljetemp.. innan turbon?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Post by Bmw*Alex »

Casy wrote:Jag lugnar mig med oljekylet. Tänker kolla vilken temp den håller utan kylare till att börja med, så får jag laborera vidare därifrån. Vart är bästa stället att montera oljetemp.. innan turbon?
tråget funkar yperligt :)

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Post by Casy »

Vore smidigt om jag kunde sätta både oljetryck och oljetemp på oljefilterhuset, i samma utgång som turbon tar olja ifrån :) Om det får plats.. verkar vara trångt
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Post Reply