E30 328iM Turbo - 503whp, 670wnm @ 1,5bar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- JMK Racing
- Posts: 587
- Joined: 14 Jul 2008, 18:34
- Location: Karlstad///SunCity
Termostat..! = motorn mår bra..
Man vet ju hur kalla sommardagar Sverige har ibland nu mer.!
Man vet ju hur kalla sommardagar Sverige har ibland nu mer.!
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
M3 E36 oljekyl är ganska stora, dom kyler nog ganska bra om termostaten är åt helvete. Dom är väl nästan 450mm långa, 80mm hög och 50mm djup. Om jag nu köper en som är 280x70x40 så tycker jag det borde funka. En M50 med stor snurra utvecklar väl massvis med värme?
Men som jimmy säger, fungerar det inte tillfredsställande så blir det lös termostat. Jag har resurser på jobbet att tillverka alla möjliga delar för detta ändamål... det är bland annat därför jag vill prova
Men som jimmy säger, fungerar det inte tillfredsställande så blir det lös termostat. Jag har resurser på jobbet att tillverka alla möjliga delar för detta ändamål... det är bland annat därför jag vill prova
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- JMK Racing
- Posts: 587
- Joined: 14 Jul 2008, 18:34
- Location: Karlstad///SunCity
Det är ju alltid kul o utveckla saker man kan tillverka själv,..
Magnus /// Kristiansson
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
Bmw m3e30 2.8l
Effekt 500whp & 700wnm
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=41361
Dumt vet jag inte, men jag har inte blivit helt övertygad bara Jag har ställt frågor som fortfarande är obesvarade. Och att detta inte skulle fungera jämfört med M3 E36 som delvis inte har någon turbo, och dessutom en mycket större oljekylare. "markus" drog en värdelös jämförelse och tycker M50 är svår att få upp i vattentemp, det tycker inte jag. Jag har haft bilar med M50 förut. "Grefven" har provat... det är ju bra, men är det samma typ av bil?Jimmy wrote:Prova på du... Det är ju jättedumt att lyssna på dom som säger sig ha provat och vet.
Är det någon som kör M50 med turbo och har testat köra med liten oljekyl, då är jag idel öra
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Har du ingen termostat så cirkulerar ju oljan runt runt hela tiden, har du en termostat så öppnar den ju vid en vis temperatur och börjar då cirkulera oljan . Jag är inte så påläst på hur oljan cirkulerar med eller utan ja vet bara att det tar 100 år utan. Jag prövade på en 323a med orginal oljekyl jag hade utan termostat och bilen stod på tomgång ca 10-15 min sedan körde jag 5 mil som tar ca 35-40 min och då när jag var framme så var oljan uppe i 85 grader.Segt som fan om du frågar mig.Casy wrote:Problemet är väl alla sånna som påstår sig veta utan att ha provat med just den setupen jag ska köra med. M3 E36 har 3ggr så stor oljekylare, dessutom ingen turbo.. är det en bra jämförelse?Bmw*Alex wrote:Jag förstår inte vad som är problemet med att förstå ? kör du utan termostat så tar det 100 år helt enkelt att få upp tempen.och med en oljekyl så kommer det ta ännu längre tid.
mvh
Du menar att termostaten även styr oljan inne i själva motorn, och inte bara oljekylet?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Problemet med din tanke er at en liten kjøler gjør en "dårlig" jobb om man virkelig kjører hardt, da du virkelig trenger kjøleren, men så gjør den for "god" jobb når man har kald olje, og når man har kald olje, da er det ubetydelig hvorvidt man har en org maskin eller en 1000hk maskin, for man skal uansett da kjøre LUGNT, og da blir det heller ingen større varme utvikling (jo, oljen renner gjennom turbon, men det er vel av mindre betydelse), bare en kyl som holder tempen nede, og man får fortsatt ikke gitt gass for å utvikle den varmen som trengs for å få varm olje..
Når man omsider etter mange mil har fått den varmen man vil ha, og gir gass og skal kjøre hardt, så blir kanskje en mini oljekjøler for liten..
Når man omsider etter mange mil har fått den varmen man vil ha, og gir gass og skal kjøre hardt, så blir kanskje en mini oljekjøler for liten..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
@ Silverboy
Bra skrivet, det är sånna inlägg man vill få Vet du vad oljans optimala temperaturområde är?
Vad kan jag förväntas få för oljetemp utan termostat, om det är låt säga 20 grader varmt ute? Och finns det lösa termostater att köpa? Eller kan man ta från någon annan bil?
Bra skrivet, det är sånna inlägg man vill få Vet du vad oljans optimala temperaturområde är?
Vad kan jag förväntas få för oljetemp utan termostat, om det är låt säga 20 grader varmt ute? Och finns det lösa termostater att köpa? Eller kan man ta från någon annan bil?
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
tråget funkar yperligtCasy wrote:Jag lugnar mig med oljekylet. Tänker kolla vilken temp den håller utan kylare till att börja med, så får jag laborera vidare därifrån. Vart är bästa stället att montera oljetemp.. innan turbon?
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;