Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Nu har vi klippt till en rostfri plåt till tankbygget, 1800mm x 800mm.
Ska bockas och valsas till imorrn kväll, sedan svetsas ihop och sicklas spår i.
Image

Blev 2333 material.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
s2_i_e30
Posts: 1682
Joined: 20 Nov 2005, 15:15
Location: Eskilstuna

Post by s2_i_e30 »

ni donar på.. fränt
960 hk e36a
9,65@248 (såld)
yamaha R1 Turbo 277 whp (1,2 bar)
11,0@230
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

s2_i_e30 wrote:ni donar på.. fränt

Japp lite händer det. :)

Tanken börjar ta form. :)
Tjoa och Arvo hjälpte till att bocka och valsa till plåten till rätt form.
Vi fick chansa lite med valsningen, men lyckades rätt ok med det. :)
Image

Tjoa och Arvo tejpar dit papp skivor för att kunna svetsa skarven med skyddsgas.
Image

Så där nu blåser vi in gasen...
Image

Efter att skarven svetsades så sicklades plåten, Arvo är nöjd. :)
Image

Sedan punktades sidorna fast.
Image

Fick en idé man skulle kanske bygga venturitunnel av tanken heh he..
Image

Näedå, överflödig plåt kapades bort, och Arvo tiggade ihop sidorna.
Image

Nu ska vi börja med att tillverka lucka till tanken, så man kan få ner catchtanken och pumparna.
Samt få dit soppa anlutningarna. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Fick hem min nya växellåda idag, det är en 4L80E.
En 4stegs låda baserad på TH400

Image

Tung pjäs, väger hela 80kg ink.halvpall.
Image

Tillverkad -94, dom här lådorna kom -93, sitter på större Pickuper och vanar.
Image

Den har suttit på en 4WD diesel pickis, därför denna konstiga "strut"
Image

Skruvade bort struten.
Image

TH400 struten passar nästan rakt på, styrdiametern är 1.4mm för stor.
Image

Bra tung denna gjutklump.
Image

Ska ta och svarva av styrdiametern denna vecka.
Image

Ska även svarva ner längden på struten 5-6mm.
Image


Bjuder även på ett par bilder på motorbygget. :)
Image

Ska använda högra anslutningen som inlopp till trycklådan och vänstra till dumpen. :)
Image

Bra högt blir det.
Image

Måste fräsa av 10-20mm på insuget, går precis fritt för huven nu, men inte med blivande "fake" luftrenaren.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stiiiv_
Posts: 573
Joined: 31 Aug 2007, 16:10
Location: Eskilstuna/kjula

Post by stiiiv_ »

ser skit bra ut jimpa :D

ska lådan preppas lite :D

måste komma över och kolla nån dag :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

stiiiv_ wrote:ser skit bra ut jimpa :D

ska lådan preppas lite :D

måste komma över och kolla nån dag :)


Tack Stiiv! :)

Jodå Anders på AE Bil&Motor i Dunker ska fixa lite med lådan.
Han hjälper till med ny turbin oxå.
Men först ska jag provmontera lådan och bygga nya fästen till växellådsbalken.

Jo gör så, bara o kika över. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Var till jobbet idag och svarvade om struten.

Image
Först svarvade jag till diametern och planet på stora sidan.

Image
Därefter bytte jag til mjuka backar och svarvade ner höjden på struten 5mm.

Image
Fick svarva styrdiametern till packboxen ett par mm djupare så den går att montera.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Provmonterade lådan för att kunna bygga växellådsfäste och fästen till balken.
Trodde att jag skulle behövt kapa eller banka in plåten i växellådstunneln,
men det gick fint att montera i lådan på plats.
Fick hjälp av Andy och Tobbe med det. :)

Struten passade fint efter svarvning.
Kardanen verkar vara lagom lång, skönt att slippa göra om den. :)
Beställde en passande Strange yoke till kardanen.

Har börjat göra om växellådsbalken, imorrn ska jag svetsa nya fästen till den i ramen.
Och nytt fäste till växellådskudden.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Växellådsbalken och fästena till det blev klart igår.
Image

Image

Image
Balken blev bra stadig. :)

Image

Image
Monterade på avgassytemet för att se hur det passar.

Image
Får vinkla om vänstra headersen neråt lite grann, ligger nästan emot växellådsbalken.

Image
Den andra går fritt utan problem.

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Fick lite gjort idag, tog och fräste ner insuget 15mm för att få lite mer frigång till motorhuven.
Image

Glasblästrade insuget efter fräsning.
Nästa vecka ska vi fräsa spår för termostat.
Image

Fullgas! :)
Image

Min finurliga kugghjulsdrivning. :lol:
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Mycke balla grejor i denna tråd, I like! :)

Angående pumpen till turbon så skulle jag aldrig våga pumpen gå i intervaller.

Ta en pump som har mindre flöde istället, krävs ju också lite tryck för att oljan ska passera genom turbon. Samt att när turbon arbetar så flödar den mkt mer.

Men allt de där vet säkert du ändå, känner jag

Biltema har oljepumpar som ska funka. Annars så kan man ju alltid installera en tryckregulator också, de kan ju faktist va riktigt bra o göra.

Ett jämnt flöde tror jag på lr tillochmed en progressiv! men nu börjar jag bli lite jobbig..

Keep up! :)
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Den här tråden är alltid lika roligt att titta i när det har blivit uppdateringar :) Har du gjort spjällhuset själv också? Respekt till er som orkar och kan göra så mycket fina egna lösningar hur som :)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

pampers_38 wrote:Mycke balla grejor i denna tråd, I like! :)

Angående pumpen till turbon så skulle jag aldrig våga pumpen gå i intervaller.
Ta en pump som har mindre flöde istället, krävs ju också lite tryck för att oljan ska passera genom turbon. Samt att när turbon arbetar så flödar den mkt mer.
Men allt de där vet säkert du ändå, känner jag
Biltema har oljepumpar som ska funka. Annars så kan man ju alltid installera en tryckregulator också, de kan ju faktist va riktigt bra o göra.
Ett jämnt flöde tror jag på lr tillochmed en progressiv! men nu börjar jag bli lite jobbig..

Keep up! :)


Det är bara retur olja som pumpen kommer att pumpa, tryckoljan kommer från motorn.
Tänkte först köra eget system till oljan men ska testa först detta. :)


johankihl wrote:Den här tråden är alltid lika roligt att titta i när det har blivit uppdateringar :) Har du gjort spjällhuset själv också? Respekt till er som orkar och kan göra så mycket fina egna lösningar hur som :)

Jodå spjällhuset tillverkade jag från början till min lustgasmatade smallblock motor som jag hade i en Camaro -67:a :)
Image
Image
Den var någe våldsam på strippen heh he
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Blöjan
Posts: 1328
Joined: 26 May 2009, 22:59
Location: Stockholm/ Vingåker

Post by Blöjan »

Aha, de va bra tänkt av dig! :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Blev lite mekande idag, har börjat göra om kylarfästet så att intercoolern får plats i den.
Image
Kapade av plåten och breddade den 9cm.
ICen kommer bli nästan helt gömd :wink:
Tar lite bilder imorrn. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Image
IC och kylarfästet nästan klar. :)

Image
Gjorde den tvådelad.

Image
Har ritat på var skarven är.

Image
ICen blir bra gömd :)

Image
Får tillverka ny fläktkåpa till viskofläkten.
Ev. ska jag montera en elfläkt framför AC-kondensorn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Post by pro_mille »

Idag kom det ett lass med prylar från SummitRacing :D

Image
Beställde även lite prylar till några andra polare, blev skaplig dollarkurs 10.15kr per dollar :)

Image
Min lilla hög med delar.

Image
Howard rullkam

Image
.600" i lyft in o ut och 110 grader lobeseparation.

Image
Duration vid .050" 258grader in och 268grader ut.

Image
Blev även ett set Howard rull-lyftare

Image
CalCustom ventilkåpor, någe högre.

Image
Och fina FelPro ventilkåps packningar, klart bättre än korkpackningar. :)

Image
6tums luftfilter.

Image
TCI databox till växellådan.

Image
Kabelhärva till lådan.

Image
Strange yoke.

Image
Automatlådekylare.

Image
Lite packningar och kamlager.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply