niklas g ! e36:a !bilder på nya bakhjul
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Nyligen hemkommen från garaget
Det börjar komma i lite rör, men jag lär nog beställa lite mer om det ska räcka tror jag
kom gärna med synpunkter/kritik om nån tycker jag gjort fel, jag har bara byggt efter mitt huvud
ska köpa lite svetsändar och uniballs så jag kan göra nya stag till 4-länken, mm !
mvh
Det börjar komma i lite rör, men jag lär nog beställa lite mer om det ska räcka tror jag
kom gärna med synpunkter/kritik om nån tycker jag gjort fel, jag har bara byggt efter mitt huvud
ska köpa lite svetsändar och uniballs så jag kan göra nya stag till 4-länken, mm !
mvh
Kul bygge ska bli kul att följa
M V H
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
Mattias "Tian" Lithammer
mattias.lithammer@gmail.com
Oxelösund
BMW E-30 335 turbo
7.50 Taggad
2009: 1/4 Mile 10,85 60 foot: 1,619 206,5km
2010: 1/4 Mile 9,855 60 foot: 1,480 220,5 km
2011:
2012: 1/4 Mile 8,69 60 foot 1,37 255,44km
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
niklas g wrote:kom gärna med synpunkter/kritik om nån tycker jag gjort fel, jag har bara byggt efter mitt huvud
du jobbar på bra du ..
ang synpunkter..
bild 1:
krysset som går ner i bakkant av dörren..
dra ner strävan till samma punkt som strävan som går horisontellt, dvs som det ser ut i nedre framkant av dörren..
bild 2:
låt de båda strävorna som går bakåt o ligger strax framför coilovern mötas i samma punkt och inte som nu vid olika punkter..
då jag inte är nåt dragraceproffs undrar jag varför inte strävorna som går bakåt mot trunken inte går från toppkanterna av bågen, dvs där strävorna framåt från bågen är monterade..
på så sätt har man strävorna vid samma mötespunkt och det är bättre ur vridstyvhets- samt kraftupptagnings synpunkt..
Är det kanske för att vinkelrät montering av coilovern mot markplanet omöjliggörs då eller?? för om det ändå är möjligt att att montera coilovern som man vill hade jag personligen bytt placering på huvudsträvorna som går bakåt..
sen skulle du kunna ha ett krysstag mellan huvudsträvorna och coiloversinfästningar..
finns många förstärkningar man kan göra, men det handlar väl mest om att placera allt rätt så man slipper onödig vikt ..
det var väl ett par råd från min sida som jag kommer på nu..
mvh
Jag håller med ovanstående.
Man ska bygga så att man får trianglar, då blir det automatiskt förstärkning.
Sen dom båda stagen som går ifrån 4-linkplattorna (2) och sidosträvor (1)skulle helst mötas på samma punkt som coiloversen då det blir minimal svikt på rören. Sen ska du helst ha stag (5) ner till 4-linksfästet för ännu bättre stabilitet då bakaxeln lyfter hela bilen uppåt på det stället. Stag (4) ska du också ha, men säg till så att du har stol i så att bälten kommer lite högre än dina axlar.
Du får gärna kolla i min tråd om rördragningen. Och om du behöver mer detaljerade bilder så kan jag gå ut o ta mer!
Mvh Mirre
Man ska bygga så att man får trianglar, då blir det automatiskt förstärkning.
Sen dom båda stagen som går ifrån 4-linkplattorna (2) och sidosträvor (1)skulle helst mötas på samma punkt som coiloversen då det blir minimal svikt på rören. Sen ska du helst ha stag (5) ner till 4-linksfästet för ännu bättre stabilitet då bakaxeln lyfter hela bilen uppåt på det stället. Stag (4) ska du också ha, men säg till så att du har stol i så att bälten kommer lite högre än dina axlar.
Du får gärna kolla i min tråd om rördragningen. Och om du behöver mer detaljerade bilder så kan jag gå ut o ta mer!
Mvh Mirre
Fagon, Stabbarps-Auto, Smidmek AB,HD-Pro
Godmorgon !
har hållt på in på natten med rörskrotet, och jag lär beställa mer sömlösa rör , fattas några meter
rotade bakom ladugården å hittade ett par lämpliga hjul som man kan ha som mall .
Breda rackare
annars försöker jag få till en bakvagn som går att köra med, lite småfix/riktning återstår innan hjulhusen monteras
ska inte köra med dämparna på bild, dom har nog gjort sitt (ca15 år)
har hållt på in på natten med rörskrotet, och jag lär beställa mer sömlösa rör , fattas några meter
rotade bakom ladugården å hittade ett par lämpliga hjul som man kan ha som mall .
Breda rackare
annars försöker jag få till en bakvagn som går att köra med, lite småfix/riktning återstår innan hjulhusen monteras
ska inte köra med dämparna på bild, dom har nog gjort sitt (ca15 år)
igår gjorde jag ett ryck och hann med ganska mkt
började att göra klart fram med rören vid fjäderbenstornen,
sen kapade jag bort hela golvet ända fram till torpeden
ska försöka få tag i en motorplåt med m50/powerglide bultdelning, som jag ska bränna dit .
ska nog försöka flytta bak motorn nån dec med !
började att göra klart fram med rören vid fjäderbenstornen,
sen kapade jag bort hela golvet ända fram till torpeden
ska försöka få tag i en motorplåt med m50/powerglide bultdelning, som jag ska bränna dit .
ska nog försöka flytta bak motorn nån dec med !