Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
Tjipp o hojj!
Packningen ligger numera på botten av bottenhavet (skulle jag vilja iaf) , då den bestämde sig för att "mkt" tändning inte var bra
Så nu ska jag snygga till förbränningsrummen lite på toppen samt plana av den lätt igen och montera antingen en ny MLS eller en ALPINA packning..
Tog lite bilder på hur toppen såg ut samt kolv o packningen...lätt naggad och god i kanten
Packningen ligger numera på botten av bottenhavet (skulle jag vilja iaf) , då den bestämde sig för att "mkt" tändning inte var bra
Så nu ska jag snygga till förbränningsrummen lite på toppen samt plana av den lätt igen och montera antingen en ny MLS eller en ALPINA packning..
Tog lite bilder på hur toppen såg ut samt kolv o packningen...lätt naggad och god i kanten
TEAM SKÖN RACING wrote:Tjipp o hojj!
Packningen ligger numera på botten av bottenhavet (skulle jag vilja iaf) , då den bestämde sig för att "mkt" tändning inte var bra
Så nu ska jag snygga till förbränningsrummen lite på toppen samt plana av den lätt igen och montera antingen en ny MLS eller en ALPINA packning..
Tog lite bilder på hur toppen såg ut samt kolv o packningen...lätt naggad och god i kanten
EDIT: vid 1.6 bar har vi 16-17graders tändning! , jag tittade närmare på tändmappen nu, så felet låg troligen i att trigerskivan var på väg o lossna och hade börjat vobbla....för samtidigt som detta hände tyckte jag att ja hörde en spikning och sedan sköt tempen i topp.
Idag påbörjas jobbet med toppen samt beställning av nya pinnbultar av högsta kvalisort till avgassidan samt packning mellan grenrör o turbo.
hade lite läkage där under bromsning bla..sääääkert nån liten hästkraft som gick o gömde sig
Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?
mera uppdateringar kommer samt bilder!
Här är nån bild när vi rev av toppen nu i veckan som var:
hade lite läkage där under bromsning bla..sääääkert nån liten hästkraft som gick o gömde sig
Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?
mera uppdateringar kommer samt bilder!
Här är nån bild när vi rev av toppen nu i veckan som var:
BMW_Steff wrote:TEAM SKÖN RACING wrote:
Tänkte tighta till vänkellänkaget en aningen oxå genom att förlänga under kulan...ngn som "vet" hur mkt som är lämpligt att förlänga?
Förlängde ca. 11-12mm och då tar de lite i kardan när man lägger i 5an.. Men det var ju en e30 då!
Ok..ja d lär väll visa sig, men kanske lägger sig "safe" då på 10mm om ingen annan har ngt konkret förslag?
Ang spikningen jag pratade om tidigare måste jag nog ändra mig igen, när vi granskade packningen så ser vi att skadan jag trodde var pga spikningar troligtvis var en monteringsskada från första monteringen iom att den var på packningens bakre och yttre kant...dvs inte vid cylinderloppet..det finns således inga tecken på spikningar då märket i kolven oxå var efter en ventil som touchat i...om d hänt nu eller tidigare när toppen havererat för en tidigare ägare törs jag inte svara på..
Packningen hade dock läkt mellan 5:an och 6:ans cylinder iform av att den gumimerade ytan var "borta".
Nu sitter en ny Alpina MLS packning där:
Eftersom Ragge är omöjligt snabb så var toppen redan masserad när jag kom upp på ett besök tidigare under gårdagen
Kamaxeln lika så....Stortyskens 1:e mekaniker och kontsruktör trängs på bild
Nu tar vi nya tag o satsar på "SUNDSVALLS / STANS SNABBASTE" 25/8 på - SUNDSVALLS RACEWAY - 1v efter stortävlingen som går av stapeln nu i helgen...banan är troligast duktigt gumerad då det även läggs feta mathcrace av 2st top methanol dragsters
(Internt)Mål att slå:
1,7 60-fot ~ 11,4 ~ 201Km/h (BmwPatte 325 Turbo)
Hängryggen himself närmast i bild ..BmwPatte
Ny tid i bänken blir i början av nästa vecka!...målet för den dagen blir att leverera 550WHP...möligt eller ej..d får vi se
Packningen hade dock läkt mellan 5:an och 6:ans cylinder iform av att den gumimerade ytan var "borta".
Nu sitter en ny Alpina MLS packning där:
Eftersom Ragge är omöjligt snabb så var toppen redan masserad när jag kom upp på ett besök tidigare under gårdagen
Kamaxeln lika så....Stortyskens 1:e mekaniker och kontsruktör trängs på bild
Nu tar vi nya tag o satsar på "SUNDSVALLS / STANS SNABBASTE" 25/8 på - SUNDSVALLS RACEWAY - 1v efter stortävlingen som går av stapeln nu i helgen...banan är troligast duktigt gumerad då det även läggs feta mathcrace av 2st top methanol dragsters
(Internt)Mål att slå:
1,7 60-fot ~ 11,4 ~ 201Km/h (BmwPatte 325 Turbo)
Hängryggen himself närmast i bild ..BmwPatte
Ny tid i bänken blir i början av nästa vecka!...målet för den dagen blir att leverera 550WHP...möligt eller ej..d får vi se