Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw 538 -90 Turbo - Uppdaterad 5/6-08 ett litet ljus :)
Köpte bilen nyligt och tänkte pula dit lite roligare delar för att ha ngt att stilla abstinensen i sommar
Bil:
Bmw 535i - 1990 - Svart
FLYTTGODS
17" Nürnburgring fälgar
ODIFFAD
Motor:
M106 (Tror jag den heter, baserad på M30 från 745i Turbo -84)
Låda:
5-Petad 535
Idag är bilen lite fixat i styrboxen av JWR samt en moddad WG som Claus på Turbocenter har pillat med, annan intercooler.. tryckrör osv...uppskattad effekt 350+ , laddar som mest (uppmätt på 5:ans växel) ca 1,1-1,2 tyckte dock mig höre ngn spikning...men vi får se.
Parts/önskelista:
[ ] DIIIIIIIFF !!!!!
[x] Siemens spridare x 6 ~ 720cc@3,8Bar
[ ] Precision SC61 lr likvärdigt
[x] Walbro 255Lp/h HP bränslepump utanpåliggande
[ ] MLS topppackning
[ ] ARP topplocksbult
[x] RS2 Wastegate moddad
[ ] Turbogrenrör
[x] TurboXS avlastningsventil
[ ] Sopparegulator
[x] MSD H V C tändspole med box
[ ] Intercooler - Det som får plats , 3" ansl
[x] Link G3 insprutningssystem
Aktuellt:
I skrivande stund jagar jag efter en SC61 och MLS packningen o bult!, resterande grejjer är inom räckhåll.
Så fort alla prylar finns hemma kör jag upp bilen till garaget och kör igång, går allt som det ska så borde bilen vara mappad och klar innan Juli månad!
Mappning görs av Roger på Motornord i Sundsvall på deras Dynapack, bränsle vi kör på blir E85.
Målet med bilen är inget speciellt....ta bygget ett steg vidare och skapa en "Sleeper" av en pansarvagn
To be continued!
P:S UPPDATERAR MED BILDER INOM KORT!!
Bil:
Bmw 535i - 1990 - Svart
FLYTTGODS
17" Nürnburgring fälgar
ODIFFAD
Motor:
M106 (Tror jag den heter, baserad på M30 från 745i Turbo -84)
Låda:
5-Petad 535
Idag är bilen lite fixat i styrboxen av JWR samt en moddad WG som Claus på Turbocenter har pillat med, annan intercooler.. tryckrör osv...uppskattad effekt 350+ , laddar som mest (uppmätt på 5:ans växel) ca 1,1-1,2 tyckte dock mig höre ngn spikning...men vi får se.
Parts/önskelista:
[ ] DIIIIIIIFF !!!!!
[x] Siemens spridare x 6 ~ 720cc@3,8Bar
[ ] Precision SC61 lr likvärdigt
[x] Walbro 255Lp/h HP bränslepump utanpåliggande
[ ] MLS topppackning
[ ] ARP topplocksbult
[x] RS2 Wastegate moddad
[ ] Turbogrenrör
[x] TurboXS avlastningsventil
[ ] Sopparegulator
[x] MSD H V C tändspole med box
[ ] Intercooler - Det som får plats , 3" ansl
[x] Link G3 insprutningssystem
Aktuellt:
I skrivande stund jagar jag efter en SC61 och MLS packningen o bult!, resterande grejjer är inom räckhåll.
Så fort alla prylar finns hemma kör jag upp bilen till garaget och kör igång, går allt som det ska så borde bilen vara mappad och klar innan Juli månad!
Mappning görs av Roger på Motornord i Sundsvall på deras Dynapack, bränsle vi kör på blir E85.
Målet med bilen är inget speciellt....ta bygget ett steg vidare och skapa en "Sleeper" av en pansarvagn
To be continued!
P:S UPPDATERAR MED BILDER INOM KORT!!
Last edited by Vision79 on 05 Jun 2008, 21:01, edited 24 times in total.
lägg upp liite bilder NU
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
det här måste jag följa! lycka till......
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Då var bilen bromsad ganska harmlöst med 297,1 vilda tyska krigare på lakritsrullarna.
Vid ca 0,95 bars laddtryck.
Lämnade 509,6Nm vid 3800rpm och maxeffekten ca 1000rpm senare..
Den orkade inte hålla laddtryck med den slappa hedenhös K27:an till snurbbo ..så det dippade ganska omgående efter 3800rpm
Nu vet man ungefär vad den är kapabel till...en "race" snurra...värre packning och bult o annat krimselekrams...så ska vi klämma ur 0,5-0,7 bar till ..tills d sprackar i grejjerna
Lagomt nöjd flickvän.....gillar era tjejer oxå bilar?
Vid ca 0,95 bars laddtryck.
Lämnade 509,6Nm vid 3800rpm och maxeffekten ca 1000rpm senare..
Den orkade inte hålla laddtryck med den slappa hedenhös K27:an till snurbbo ..så det dippade ganska omgående efter 3800rpm
Nu vet man ungefär vad den är kapabel till...en "race" snurra...värre packning och bult o annat krimselekrams...så ska vi klämma ur 0,5-0,7 bar till ..tills d sprackar i grejjerna
Lagomt nöjd flickvän.....gillar era tjejer oxå bilar?
Sås..
Då rullar bilen in i garaget ikväll...medans Micke "proffesorn" kopplar in sprutet med launch o laddtrycksstyrning så polerar Mange upp kärran med kn*ll puts vax!...under tiden monterar jag en liten klump som gör att lakritsrullarna roterar samtidigt när laddtrycket kommer skjutandes ut mot bakaxeln
Turbo,packning,bult beställs idag från USA (Måste försöka spara ngn krona så d får bli ngn vecka längre leverans än mot att ja tar den från tex PPF)
Grenrörsflänsar m.m beställt idag av PPF
Så fort bilen har fort sin nya hjärna rullar bilen upp till Ragge där vi ska bygga grenröret och montera turbo,wg o dess kringutrustning..
Då rullar bilen in i garaget ikväll...medans Micke "proffesorn" kopplar in sprutet med launch o laddtrycksstyrning så polerar Mange upp kärran med kn*ll puts vax!...under tiden monterar jag en liten klump som gör att lakritsrullarna roterar samtidigt när laddtrycket kommer skjutandes ut mot bakaxeln
Turbo,packning,bult beställs idag från USA (Måste försöka spara ngn krona så d får bli ngn vecka längre leverans än mot att ja tar den från tex PPF)
Grenrörsflänsar m.m beställt idag av PPF
Så fort bilen har fort sin nya hjärna rullar bilen upp till Ragge där vi ska bygga grenröret och montera turbo,wg o dess kringutrustning..
Sås..
Grenrörsflänsar har anlänt..hämtar dom imorgon! (Lördag)
2 x Pilot 275-40-17 beställd!
Turbo och grenrör demonteras under morgondagen och transporteras tillsammans med flänsarna till Ragge som bygger grenröret...turbon (SC61 med P-trim) är beställd tillsammans med ARP och MLS packningen, skickas från USA med Fedex på Måndag.
Så får vänta tills den är hemma innan vi kan mäta ut så det stämmer med placeringen.
Diffen hämtas ut till veckan (Trodde ja skulle få den idag ) som ska lackas dvs putsas till lite innan montering med ny olja.
Powerflex bussningar till bakvagn beställd!
Intercooler "provmåttad" och ser ut att passa mkt fint!
Känns lite småstressigt att hinna klart till GATEBIL på Mantorp..men ja ska f**n klara d!!
D var d för nu!
OVER N OUT!!
Grenrörsflänsar har anlänt..hämtar dom imorgon! (Lördag)
2 x Pilot 275-40-17 beställd!
Turbo och grenrör demonteras under morgondagen och transporteras tillsammans med flänsarna till Ragge som bygger grenröret...turbon (SC61 med P-trim) är beställd tillsammans med ARP och MLS packningen, skickas från USA med Fedex på Måndag.
Så får vänta tills den är hemma innan vi kan mäta ut så det stämmer med placeringen.
Diffen hämtas ut till veckan (Trodde ja skulle få den idag ) som ska lackas dvs putsas till lite innan montering med ny olja.
Powerflex bussningar till bakvagn beställd!
Intercooler "provmåttad" och ser ut att passa mkt fint!
Känns lite småstressigt att hinna klart till GATEBIL på Mantorp..men ja ska f**n klara d!!
D var d för nu!
OVER N OUT!!
Update:
Hämtade liten "kartong" på posten med flänsar!
Började sedan riva undan lite saker som var i vägen...blää...man glömmer hur MKT det är igentligen!!
745i turbo grenrör med KKK27 och wastegate!...pretty damn ugly
o sist men inte minst...det som fick mig att ge upp för dagen..2st fakking jevfla "intorx" eller vad d e som var bättre vän med murphy än mig
Imorrn ryker toppen!!
Återkommer...
Hämtade liten "kartong" på posten med flänsar!
Började sedan riva undan lite saker som var i vägen...blää...man glömmer hur MKT det är igentligen!!
745i turbo grenrör med KKK27 och wastegate!...pretty damn ugly
o sist men inte minst...det som fick mig att ge upp för dagen..2st fakking jevfla "intorx" eller vad d e som var bättre vän med murphy än mig
Imorrn ryker toppen!!
Återkommer...
Nya krafter och nya tag!
tog o rev lös skruvarna med ett brak av testosteron laddat muskel ansats!!
Rensade upp runtom ...plockade av insuget och turbon..lyfte av toppen
Turbon och grenröret flyttas upp till ragnarrök för lite uppmätning osv inför nya grenrörbygget som sagt.
Även toppen tas med för planing.
Såg när jag lyfte på locket att kolvarna fått smaka ventiler i ett tidigare liv..inte mkt..men nog för att d lämnat ett litet avtryck i varje kolvtopp.
Stämmer rätt bra med vad förra ägaren sa om renoveringen osv...toppen såg fräsch ut.
Passade in nya IC´n lite oxå...kommer väll hamna ungefär där..
tog o rev lös skruvarna med ett brak av testosteron laddat muskel ansats!!
Rensade upp runtom ...plockade av insuget och turbon..lyfte av toppen
Turbon och grenröret flyttas upp till ragnarrök för lite uppmätning osv inför nya grenrörbygget som sagt.
Även toppen tas med för planing.
Såg när jag lyfte på locket att kolvarna fått smaka ventiler i ett tidigare liv..inte mkt..men nog för att d lämnat ett litet avtryck i varje kolvtopp.
Stämmer rätt bra med vad förra ägaren sa om renoveringen osv...toppen såg fräsch ut.
Passade in nya IC´n lite oxå...kommer väll hamna ungefär där..
Kul att följa vidare byggnationen! Ser ut som om det händer mkt på kort tid iallafall!
Hoppas få se den på några evenemang senare i år!
Lycka till!!
Mvh
Adde Fekzen
Hoppas få se den på några evenemang senare i år!
Lycka till!!
Mvh
Adde Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.