ställa in kamaxel m20
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Bmwandreas
- Moderator
- Bmwandreas
- Moderator
puttek wrote:Bmwandreas wrote:Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..
ok , men då gör man alltså att man håller indikatorklockan på retainern på 6ans insugsventil och när man har mätt upp 2mm lyft , då justerar man kamdrevet mot märkningen på toppen ? Toppen ligger löst just nu.
Du bör nog göra det med toppen på platts och kamrem å allt.
puttek wrote:Nobbe wrote:puttek wrote:Bmwandreas wrote:Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..
ok , men då gör man alltså att man håller indikatorklockan på retainern på 6ans insugsventil och när man har mätt upp 2mm lyft , då justerar man kamdrevet mot märkningen på toppen ? Toppen ligger löst just nu.
varför gör man det, gör det någon skillnad ?
Vet du att 6:e cyl är i öd exakt på punkten då? Tex om toppen är planad eller högre packning använs så flyttas den ju.
Nobbe wrote:puttek wrote:Nobbe wrote:puttek wrote:Bmwandreas wrote:Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..
varför gör man det, gör det någon skillnad ?
Vet du att 6:e cyl är i öd exakt på punkten då? Tex om toppen är planad eller högre packning använs så flyttas den ju.
Prova att ställa kammen 1.9-2.0 på 1:ans cylinder i ÖD som man brukar göra istället.
Och som sagt ställ kammen på plats.
MVH//Tobbe P
puttek wrote:Nobbe wrote:puttek wrote:vet inte om jag har rätt indikatorklocka , vet någon vilken typ man ska ha ?
En hundradels klocka funkar perfekt. Dock bör det vara en som går flera varv, inte bara e tiondel.
ok , jag har en som ser ut såhär :
http://www.plantins.se/search.do?search ... playType=2
fattar dock inte hur jag ska använda den på topplocket ?
Den där funkar utmärkt. Fixa en magnetfot som du sätter fast på blocket så är saken biff.
bara att stälal den så lilla visaren står på 3 och den stora på 0 när ventilen är helt stängd, sen ska den stora visaren ha snurrat 2 varv, den lilla visaren stå på 1 och den stora på 0 när kolven är i öd. (vilken man nu väljer att ställa på)
puttek wrote:Fisåkare wrote:Prova att ställa kammen 1.9-2.0 på 1:ans cylinder i ÖD som man brukar göra istället.
Och som sagt ställ kammen på plats.
MVH//Tobbe P
skulle behöva lite hjälp här då jag är helt grön på det här.
Om jag snurrar kamdrevet med kamrem på då snurrar hela motorn och åker ur ÖD , ska man ta ut skruvarna på kamdrevet medans eller ?
Bor du i Nynäs så kan du få låna indikatorklocka(jävla långt ord) med magnetfot av mej, så slipper du köpa .
//Tobbe