ställa in kamaxel m20

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

2mm öppen insugsventil på 6:an när motorn står i ÖD.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..
Nobbe

Post by Nobbe »

puttek wrote:
Bmwandreas wrote:Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..

ok , men då gör man alltså att man håller indikatorklockan på retainern på 6ans insugsventil och när man har mätt upp 2mm lyft , då justerar man kamdrevet mot märkningen på toppen ? Toppen ligger löst just nu.

Du bör nog göra det med toppen på platts och kamrem å allt.
Nobbe

Post by Nobbe »

puttek wrote:
Nobbe wrote:
puttek wrote:
Bmwandreas wrote:Inget speciellt, mest för att komma ihåg hur den var injusterad om man tar isär..

ok , men då gör man alltså att man håller indikatorklockan på retainern på 6ans insugsventil och när man har mätt upp 2mm lyft , då justerar man kamdrevet mot märkningen på toppen ? Toppen ligger löst just nu.

varför gör man det, gör det någon skillnad ?

Vet du att 6:e cyl är i öd exakt på punkten då? Tex om toppen är planad eller högre packning använs så flyttas den ju.
Nobbe

Post by Nobbe »

puttek wrote:vet inte om jag har rätt indikatorklocka , vet någon vilken typ man ska ha ?

En hundradels klocka funkar perfekt. Dock bör det vara en som går flera varv, inte bara e tiondel.
Fisåkare

Post by Fisåkare »

Nobbe wrote:
puttek wrote:
Nobbe wrote:
puttek wrote:

varför gör man det, gör det någon skillnad ?

Vet du att 6:e cyl är i öd exakt på punkten då? Tex om toppen är planad eller högre packning använs så flyttas den ju.

Prova att ställa kammen 1.9-2.0 på 1:ans cylinder i ÖD som man brukar göra istället.

Och som sagt ställ kammen på plats.

MVH//Tobbe P
Nobbe

Post by Nobbe »

puttek wrote:
Nobbe wrote:
puttek wrote:vet inte om jag har rätt indikatorklocka , vet någon vilken typ man ska ha ?

En hundradels klocka funkar perfekt. Dock bör det vara en som går flera varv, inte bara e tiondel.

ok , jag har en som ser ut såhär :

http://www.plantins.se/search.do?search ... playType=2

fattar dock inte hur jag ska använda den på topplocket ?

Den där funkar utmärkt. :) Fixa en magnetfot som du sätter fast på blocket så är saken biff.

bara att stälal den så lilla visaren står på 3 och den stora på 0 när ventilen är helt stängd, sen ska den stora visaren ha snurrat 2 varv, den lilla visaren stå på 1 och den stora på 0 när kolven är i öd. (vilken man nu väljer att ställa på)
Fisåkare

Post by Fisåkare »

puttek wrote:
Fisåkare wrote:Prova att ställa kammen 1.9-2.0 på 1:ans cylinder i ÖD som man brukar göra istället.

Och som sagt ställ kammen på plats.

MVH//Tobbe P

skulle behöva lite hjälp här då jag är helt grön på det här.

Om jag snurrar kamdrevet med kamrem på då snurrar hela motorn och åker ur ÖD , ska man ta ut skruvarna på kamdrevet medans eller ?

Bor du i Nynäs så kan du få låna indikatorklocka(jävla långt ord) med magnetfot av mej, så slipper du köpa :wink: .

//Tobbe
Post Reply