[Shomakie] E30 M20B25 Turbo -88 [365whp 500wnm]

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jonas_Linder wrote:Ska du verkligen ha lmm:en så där? Du kommer förmodlingen att behöva spänna den ganska ordentligt och testa dig fram och om du ska få den att lira ordentligt, och det ser inte så lätt ut att spänna kuggen när den sitter vriden så där... :?


har tänkt på det med...men det blev snyggast att ha den så plus att det är bara 2 slangklammor du behöver lossa och dem 2 skruvarna som håller i den sen så plockar man ur och spänner...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jonas_Linder wrote:Ska du verkligen ha lmm:en så där? Du kommer förmodlingen att behöva spänna den ganska ordentligt och testa dig fram och om du ska få den att lira ordentligt, och det ser inte så lätt ut att spänna kuggen när den sitter vriden så där... :?


har tänkt på det med...men det blev snyggast att ha den så plus att det är bara 2 slangklammor du behöver lossa och dem 2 skruvarna som håller i den sen så plockar man ur och spänner...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Jonas_Linder wrote:Ska du verkligen ha lmm:en så där? Du kommer förmodlingen att behöva spänna den ganska ordentligt och testa dig fram och om du ska få den att lira ordentligt, och det ser inte så lätt ut att spänna kuggen när den sitter vriden så där... :?


har tänkt på det med...men det blev snyggast att ha den så plus att det är bara 2 slangklammor du behöver lossa och dem 2 skruvarna som håller i den sen så plockar man ur och spänner...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
Jonas_Linder
Posts: 2121
Joined: 29 Dec 2006, 16:44
Location: Umeå

Post by Jonas_Linder »

Men oftast spänner man kuggen när lmm:en är inkopplad, svårt att veta om det blir bättre/sämre om motorn inte är igång när du justerar. Du kan inte vinkla upp den så man kommer åt under locket då?
bmwsak
Posts: 26
Joined: 30 Apr 2007, 01:04
Location: Norge

Post by bmwsak »

shomakie wrote:aja...kör me bälgen nu till att börja med...går den sönder sen så får ja svetsa en...


Image

Bilde av min prototype "stålbelg" med 2 stk spridare på undersiden.
Har ikke testet denne enda så det blir spennende å se hvordan den fungerer. Vet om noen som kjører med orginal belg på 1bar uten problem, men blir fort litt trasig om man er på langtur når den sprekker.
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

bmwsak wrote:
shomakie wrote:aja...kör me bälgen nu till att börja med...går den sönder sen så får ja svetsa en...


Image

Bilde av min prototype "stålbelg" med 2 stk spridare på undersiden.
Har ikke testet denne enda så det blir spennende å se hvordan den fungerer. Vet om noen som kjører med orginal belg på 1bar uten problem, men blir fort litt trasig om man er på langtur når den sprekker.


Ser bra...ska nog försöka mig på att bygga en med...det jobbiga e anslutningarna som finns på den :?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

bmwsak wrote:
shomakie wrote:aja...kör me bälgen nu till att börja med...går den sönder sen så får ja svetsa en...


Image

Bilde av min prototype "stålbelg" med 2 stk spridare på undersiden.
Har ikke testet denne enda så det blir spennende å se hvordan den fungerer. Vet om noen som kjører med orginal belg på 1bar uten problem, men blir fort litt trasig om man er på langtur når den sprekker.


Ser bra...ska nog försöka mig på att bygga en med...det jobbiga e anslutningarna som finns på den :?
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
Svesse
Posts: 31
Joined: 10 Aug 2006, 00:02
Location: Söderköping

Post by Svesse »

det blir fint... :P

du ligger inte på latsidan :P
http://www.garaget.org/Svesse

BMW 323i e30 av årsm 1985

* Söker komplett m20b23 alt m20b25 motor *
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Van va fint.. det närmar sig...
Grymt bra projektråd, mycket updates och bra bilder... :wink:
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Chrille wrote:Van va fint.. det närmar sig...
Grymt bra projektråd, mycket updates och bra bilder... :wink:



tackar! tycker att projekttrådar ska ha mycket bilder på typ allt man gör..så det blir så komplett som möjligt..för då kan ju andra sen gå in o se hur man kan göra osv...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Monterat laddtrycksstyrningen...
Image

Lackat om fälgarna, mattsvart blev det...tycks?
Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

fick alla grejerna idag så nu står den ihopmonterad men ryker och trycker ur sig olja...körde 3 ggr jättekort me originalvevhusventslangen innan chrille sa att man skulle plugga osv men drar lite olja fortfarande från avgassidan...hoppas den inte tryckt sönder packningarna för då åker den ut till avställningsgaraget igen och då hämtar ja hem min s40 igen så man får åka lite överladdat me pulver!

bilder från ida:

Image

Image

Image
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

testade om oljeläckage kom från ventilkåpan så ja gjorde rent och siliconade på båda sidorna men det verkade inte komma därifrån ändå :s svettas precis över stiften då det är där det ryker...
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
shomakie
Posts: 914
Joined: 23 May 2007, 05:37
Location: Västerås

Post by shomakie »

Har precis kommit hem från semestern och pallat upp henne igen nu på pallbockar för ombyggnation av avgas då flexdelen var alldeles för nära backen...sen ska farsan och ja lyfta och kolla vad som tickar vid lite gaspådrag..kammen är typ ny och allt annat...ventilerna kollade ja förut och inga fel på måtten....nån som vet va det då kan vara...

spikningar hörs väl inte så mycket va??
Lost but NOT forgotten!!

Bmw 325 Turbo 1988
365whp 500wnm @ 1.55bar..

Volvo S40 2.0T -00 MTE @ 300Hp
User avatar
CorsaManiac
Posts: 179
Joined: 23 Nov 2005, 12:03
Location: Borlänge

Post by CorsaManiac »

shomakie wrote:Har precis kommit hem från semestern och pallat upp henne igen nu på pallbockar för ombyggnation av avgas då flexdelen var alldeles för nära backen...sen ska farsan och ja lyfta och kolla vad som tickar vid lite gaspådrag..kammen är typ ny och allt annat...ventilerna kollade ja förut och inga fel på måtten....nån som vet va det då kan vara...

spikningar hörs väl inte så mycket va??


om det bara "tickar" vid gaspådrag skulle jag tippa på lite grenrörsläckage på en cylinder, det brukar kunna låta som "tickningar" om det bara är på en cyl och hörs mest/bara under gaspådrag.
Post Reply