AndreasT - e36 3.2l Turbo, 912whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

AndreasT wrote:Tackar, alltid trevligt med positiva kommentarer.
Jo dom i bakgrunden är lite roliga :P

Angående avgassystem så är inte Overcharged ute å cyklar :wink:. Bilen lät för mycket för min smak med bara de två små ljuddämparna så jag byggde en ny. Gjorde den av ett 3" perforerat rör. Valsade 1.2mm plåt till en diameter på 105mm som jag svetsade samman. Tillverka två gavlar. Fyllde den med ljuddämparull och svetsade samman. Gjorde den 500mm lång och den sitter mitt under bilen och tar knappt nån plats och dämpar till men mer lämplig ljudnivå :D

Nu har snart Pet flaskan gjort sitt som vevhusventilation, tänkte bygga klart catchtanken inom kort :P



faan vad gött! får nog testa att bygga en egen ljuddämpare, bättre än simons burkar som blåser sönder efter ett ½år :(

angående att jag inte har följt denna tråden har du faktiskt mkt fel zwofurti :wink: tycker faktiskt detta bygget är mkt intressant att följa...
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Då vart det roliga slut, har haft en kass kylare, trasig värmeventil, kass kylläkt. Och idag kastade min Msd Dis-4 box in handduken, lagom skoj. Precis när jag mappat in 1.3 bar å bilen går sjukt gött.

Är det någon i Svergie som kan laga dessa är eller man tvungen skicka dem till USA?

:evil:
Gonzo
Posts: 2
Joined: 15 Nov 2006, 19:50

Post by Gonzo »

Hallå

Såg att du kör med 765 tryckplatta och M30 svänghjul.
Räckte det med att byta till M20 startmotor och
modda tråget för att funka på M50?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Gonza, ja det stämmer fick även slipa ner en "pigg" på svänghjulet.

Nu lever bilen igen utan Msd boxen, funkar fint med m5 tändspolar.
Får se hur länge dom orkar med, tänkte öka laddtrycket ikväll.
Svintoleffe
Posts: 1342
Joined: 23 Nov 2005, 13:45
Location: Gävle
Contact:

Post by Svintoleffe »

Går dt inte emd någon händig elektronik firma att dom öppnarolagar boxen vet att det finns en i gävle som är ruskigt duktigt på o fixa all möjlig el.
Santa Fe

www.Skogenracing.com



Mvh Leif
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

jäkligt snyggt under huven :) blev väl inge billigt att ha killen att polera allt? kan jag tänka mig :) fint att den lever igen :)
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
AndersJ
Posts: 535
Joined: 11 Mar 2006, 14:19
Location: Göteborg

Post by AndersJ »

AndreasT wrote:Gonza, ja det stämmer fick även slipa ner en "pigg" på svänghjulet.

Nu lever bilen igen utan Msd boxen, funkar fint med m5 tändspolar.
Får se hur länge dom orkar med, tänkte öka laddtrycket ikväll.

Hehe :) Det är rätt, varför köra säkert med lägre laddtryck när du kan få mer effekt :P
Och du, håll dig borta från epoxyn ikväll. Det är dödligt har jag hört :roll:
/Anders
E30 EVO 335
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Boxen skickas till Usa imorgon, verkar vara enda alternativet.
Men laddet ökades till 1.5bar idag och tändningen funkar fortfarande fint.
Har vart konstnär i Göteborg ikväll och ritat små svarta sträck lite varstans, den går "rätt" bra nu.
Men soppamätaren rör sig jävligt snabbt :roll:
Fido - jag betalade ingenting svetsade nya motorfästen till han bara 8)

AndersJ - Målet har ju vart 1.8-2bar så varför nöja sig halvvägs :wink:
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Bilen har gått fint nu i ca 50mil med org tändningen.
Går tyärr inte ladda mer än 1-1.2.bar och vid några enstaka repor 1.5bar innan den misständer.
Skall fixa nån ny tändning snart så jag kan ösa på 2bar :wink:
Har även byggt en cachtank, samt monterat min 382mm spalfläkt.
Körde lite 201m igår och bilen fungerade fint. Tippar på den gör 201m på 8.5s och runt 150km/h med 225:or och 1bar laddtryck.
På hemvägen spräckte jag drivaxeloskulden dock :( Så nu är jag akut behov av en drivaxel.
Utbudet är väl knappt befintligt så funderar om 325 drivaxlar passar? Någon som vet?

Image
Image


Förövrigt så är bilen till salu, om jag får ett vettigt bud.
Last edited by AndreasT on 17 Nov 2007, 18:47, edited 1 time in total.
Booonie
Posts: 271
Joined: 21 Nov 2005, 00:43
Location: Luleå

Post by Booonie »

det går att ladda mer med orginal spolarna
jag kör på 1,4bar nu och har då inga porblem med misständningar :)
E34 M50B25 TURBO 11.880 - 191km/h SÅLD
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Okaj, inga misständningar vid konstant hård körningar?
Vad för stift, elektrod gap, lambda samt dwell på spolarna kör du med? Jag antar du kör vems?
Jag har provat elektrod gap ner till 0.45mm, testat olika tändstift samt provat med upp till 3ms dwell, samt jag har det kliniskt rent i brunnarna. Den vill helt enkelt poffa där cylindertrycken blir som stört. Vi skall kolla över mina tändsteg i boxen men tror inte problemet ligger där.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det största problemet brukar ligga i att man kör för fet blandning. Vad kör du för lambda på last?
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jag kör lambda 0.82 på fullast, glömde skriva det.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Jag kör lambda 0.82 på fullast, glömde skriva det.
Booonie kör på 0.8 och e85.
User avatar
Alligator
Posts: 75
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:

Post by Alligator »

Komiskt, jag knäckte min drivaxel natten mot onsdag på samma sätt fast i andra änden :)

Pangade dit 2 st nya igår.
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Alligatorn, ja verkligen, jag knäckte min 23.15 ungefär, kanske du med :P
Var det båda som gick sönder eller varför monterade du 2st?
Ikväll åker ny drivaxel på samt jag har skaffat 2st i reserv :roll:
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

AndreasT wrote:Jag kör lambda 0.82 på fullast, glömde skriva det.
Booonie kör på 0.8 och e85.


Prova att magra av den, finns ingen anledning att köra så fett. Ligg säkert med tändningen ist och kör magrare blandning. 0,85 gör ingenting uppåt 0,9 brukar inte heller vara någon fara om tändläget är rätt. Hur mycket tändning har du från låt säga 240kPa 3500varv och uppåt?
Post Reply