Hjälp!!! med mitt dta PROBLEMET ÄR LÖST!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Hjälp!!! med mitt dta PROBLEMET ÄR LÖST!!

Post by erik@e30 »

Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF
Last edited by erik@e30 on 15 May 2007, 21:06, edited 1 time in total.
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

du har någon signal från nån trigger kaputt eller felkopplad
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

Det tror jag också på, om alla inställningar i DTA:t är rätt måste ju felet ligga innan DTA:t.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Jag har varvtals signal på skärmen! ca 125 rpm på startmotor!
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

erik@e30 wrote:Jag har varvtals signal på skärmen! ca 125 rpm på startmotor!
+ jag har testar med tändpunkt 1 & två tänder före men de spelar ju ingen roll om de inte gnistrar.
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Johnny H wrote:Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.
visst e den inkopplad! jag e doc lite osäker på den för man kan inte se den eller värdena från den på datorn.
men den borde ge gnista ändå! för den lägger ju startgnistan på x antal tänder före öd /räknat på vevaxeln!
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Har du skärmad kabel till triggern?
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Du har inte kopplat något fel till spolarna och tändstegen? Låter ju som givarna funkar ok om testet går bra, men i verkligheten ger det ingen gnista.

Mvh/Henrik
3430cc sugis
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

M3JONAS wrote:Har du skärmad kabel till triggern?

orginal kabel till veven, egna till kamen.

Jag e inne på om de e nått ja missat i mappen!
Johnny H
Posts: 214
Joined: 18 Dec 2005, 11:39
Location: Köpmanholmen

Post by Johnny H »

Vad är det till för motor??
Dempa
Posts: 25
Joined: 05 Apr 2007, 02:52
Location: Göteborg

Re: Hjälp!!! med mitt dta

Post by Dempa »

erik@e30 wrote:Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF



körde ex48 på min 740 turbo.. med min skulle man vända impulsgivarn på triggerhjulet tvärt om vad som står. altså vänd på kontakten.
Vet inte om de e så på ditt styrsystem men men
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

Johnny H wrote:Vad är det till för motor??


m20 b25, turbo,
volvo singel spolar (v70n)
orginal trigg.
Dta 8 pro.
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Re: Hjälp!!! med mitt dta

Post by erik@e30 »

Dempa wrote:
erik@e30 wrote:Tja! jag får inte igång min motor...

Kör med dta 8 pro sprut

problemet är att jag inte har gnista när jag kör på starten men när jag kör programmet "test injektors and coils" har jag gnista!!!
testat med extra startkablar/ för att va säker på bra jord,,,

HJälPPPPPPF



körde ex48 på min 740 turbo.. med min skulle man vända impulsgivarn på triggerhjulet tvärt om vad som står. altså vänd på kontakten.
Vet inte om de e så på ditt styrsystem men men

jag har för mig att de inte går på min kontakt, men jag har kopplat enligt kopplings schemat & jag har signal på skärmen
Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

erik@e30 wrote:
Johnny H wrote:Kolla att kamgivaren är rätt kopplad. Om du har en alltså.
visst e den inkopplad! jag e doc lite osäker på den för man kan inte se den eller värdena från den på datorn.
men den borde ge gnista ändå! för den lägger ju startgnistan på x antal tänder före öd /räknat på vevaxeln!


vi hade samma problem på min bil så du ska inte vara alltför säker...då böt jag till autronic så nu funkar allt finemang...dta kan vara känslig kanske mot störningar osv och som dom sade...byt om kablarna lite på kontakterna...så fick vi göra...så dta handboken visade fel för mig..
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
TB Racing
Posts: 18
Joined: 02 Apr 2006, 18:19
Location: Bjursås

Post by TB Racing »

Tjenare! Jag hade åxå lite problem med mitt DTA. Det var jävligt känsligt med avståndet mellan triggerhjul och givare. nu kör jag med 0,3mm. Kör jag med större avstånd så får jag signal på skärmen men för många felkoder. Och lika måste det vara bra kräm i batteriet. Är det för lite svag ström så då måste man använda batteristarter eller kabla igång bilen.
Är kanske lite hjälp på vägen.
TeamButcherRacing
/mvh Fredrik Bond
User avatar
erik@e30
Posts: 1011
Joined: 17 May 2006, 21:22
Location: Göteborg
Contact:

Post by erik@e30 »

TB Racing wrote:Tjenare! Jag hade åxå lite problem med mitt DTA. Det var jävligt känsligt med avståndet mellan triggerhjul och givare. nu kör jag med 0,3mm. Kör jag med större avstånd så får jag signal på skärmen men för många felkoder. Och lika måste det vara bra kräm i batteriet. Är det för lite svag ström så då måste man använda batteristarter eller kabla igång bilen.
Är kanske lite hjälp på vägen.


Ok de ska ja kolla / tack.

Jag läste lite i FaQ'n de stod så här i >> NUMBER OF TEETH COILS ON IN CRANKING under Unequal Firing Angle Table


"Pro systems only. Controls temperature build up in small coil over plug systems. Set to 1 or 2. Increase only if the engine does not fire reliably at starter motor speeds."

Jag vet inte om de kan vara nått att öka värdet lite.

Jag har redan eldat upp en tändspole / vet inte om de va för att jag körde för lång upladdnings tid!

Jag har alltid en ordentlig LADAC på så ström finns i överflöd :wink:
Post Reply