Bänkade Bmw:n Igår :)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Bänkade Bmw:n Igår :)

Post by Fido85 »

fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Re: Bänkade Bmw:n Igår :)

Post by peppe »

Fido85 wrote:fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)
Grattis, trevliga siffror på 0,5kg.

Specs ?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Re: Bänkade Bmw:n Igår :)

Post by Fido85 »

peppe wrote:
Fido85 wrote:fick fina siffror men newton var inte bra och trolitvis beror det på grenröret...vid 0,5 bar så 350 hk så jag är nöjd :) kunde inte höja mera för det var nå skitslangar till wg:n så dom smalt..men får nya snart så då siktar vi på 1 kilo :) lätt över 400 hoppas jag :)
Grattis, trevliga siffror på 0,5kg.

Specs ?
Bmw 325 Coupe -92

Precision Sc61 Turbo
Ppf Turbogrenrör
Ppf W-gate
Dta P8Pro Sprut
490cc Spridare
Hemmabyggd Cooler...Minns Ej Mått Men Stor :)
Komp Ca 8:5

och jag är nöjd ändå med siffrona då jag har ju automat så det inverkar enlit vad jag forskat så jämförde vi med min kompis så jag hade mkt mera hk än han fast jag körde med lägre ladd men hans nm var bättre..
nya tag till sommaren ;) och bilder kommer att komma direkt jag får serverplats men går lite trögt fram så :( måste tillägga jag kör med original kolvar nu å stakar men väntar på dom nya av ppf :D
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Haha det är inte grenröret.
Jag hade 570nm och 402hk vid 1.0 bar.

Och att ha 350hk med 0.5 bar och orig kammar är omöjligt.

Vad hade dom för dyno?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Bmwandreas wrote:Haha det är inte grenröret.
Jag hade 570nm och 402hk vid 1.0 bar.

Och att ha 350hk med 0.5 bar och orig kammar är omöjligt.

Vad hade dom för dyno?

Supweflow :) du kan få komma å se paprena fast ;) den ljuger med ca 2 hk enligt ad som räknats och den är kalibrerad rätt...och enlit en summit tidning eller vad vi kollade i så ligger superflow på bästa platsen då det gäller bänkar
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

350hk med 0,5 bar är ju omöjligt. Ca 50% effektökning ger 288hk. Säg att man kan få ut strax över 300.

Ibland lär man ju stanna till och tänka efter, och med original kammar blir det inte mer effekt än ca 50% ökning.

Har du kört motorn löst? Superflow har väl inga rullande landsvägar?
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

Hur mycket vrid var det enligt bromsningen?
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

Bäckis wrote:350hk med 0,5 bar är ju omöjligt. Ca 50% effektökning ger 288hk. Säg att man kan få ut strax över 300.

Ibland lär man ju stanna till och tänka efter, och med original kammar blir det inte mer effekt än ca 50% ökning.

Har du kört motorn löst? Superflow har väl inga rullande landsvägar?
jodå superflow har rullande också...men ni får tro eller ej men vi har bänkat silversupran på dendär bänken och många grymma cossies osv på den så vi vet att den inte ljuger med nå många hk....det var 349,6 hk i motorn.....skulle säga det var exakta talet
User avatar
M3JONAS
Posts: 2783
Joined: 21 Nov 2005, 08:25
Location: Ekerö/Stockholm

Post by M3JONAS »

dubbelpost...
Last edited by M3JONAS on 23 Nov 2005, 17:47, edited 1 time in total.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Har du bänkat med automatlådan?

Vet ni inte om att en sån låda alltid har slir,så den inte visar vridmomentstoppar.
Den funkar som en momenomvandlare,även om du låser den på 3an.

Så skulle du köra manuell låda skulle den visa mer vrid.

Mvh
Andersson
Posts: 395
Joined: 23 Nov 2005, 19:11
Location: Emmaboda

Post by Andersson »

Låter som det är lite glädjebänk.
3430cc sugis
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nu har jag forskat lite i detta.

Man måste ställa in bänken på att man har automat vxllåda. Samt ställa in exakt vilket stallvarv turbinen har.

Annars visar bänken helt fel på både effekt/vrid!
Förmodligen därför den visar otroligt hög effekt redan vid 0.5 bar.

Mvh Andreas
Fido85
Posts: 1634
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

då det är jyst det att bänken vet inte av om det är automat så den tar ju för givet att det är manuell låda så motoreffekten är nåt den uppskattar men vad som kommer på bakhjulen så stämmer nästan exakt...det blev körd i 4an då vi bänkade om jag inte minns fel nu för det blir vel mera förlust om man t.ex. skulle ha kört i 3an
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Du har mycket mer vrid än vad dynon visar.
Pga att turbinen slirar.

Så du har nog inte så dåligt grenrör som ni i Finland tror:)
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

hmr..skulle inte tro att det beror på grenröret....
mätte ni avgasmottryck?

man börjar ana ugglor när du säger att du får ut mer hp än trq, och ganska "väldigt" stor skillnad om jag fattat det rätt.
det bör vara tvärtom, så nåt är nog fel, tyvärr..

-än en gång vad fick du för trq?

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

PGA att han har automatlåda så visar dynon mkt mindre vrid än vad motorn igentligen utvecklar.

Med denna setup på motorn så kan man aldrig få mindre vrid än effekt.
Har man 350hk ska man ha ca 450nm.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Och får man 350hk@0,5 bar har man krossat alla fysiska lagar. Motorn är ju standard med bara lägre komp, sorry, men jag köper det inte.
Post Reply