Dieselvev, 130mm vevstake, 325 kolvar....

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
JAS
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2006, 21:47

Dieselvev, 130mm vevstake, 325 kolvar....

Post by JAS »

Sitter fortfarande på teorinivå och funderar lite.
M20B25, dieselvev, 2,0 vevstakar och 325 kolvar.
Men jag blir inte riktigt klok på vad kompressionen teoretiskt skulle hamna på.
Har försökt tyda den här topicen, men jag blir inge klokare: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ight=#2392

Min fråga alltså, vad landar jag på för kompression (i teorin)?

MVH JAS
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

om man har planat blocket 2mm vad hamnar kompet på då?

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Borde vara 10.5

Kommer ej ihåg,och orkar inte räkna.
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

ett tips. ;)
ta hem compcalc V0.1
http://www.projekteffekt.se/_ovrigt/
JAS
Posts: 7
Joined: 08 Jan 2006, 21:47

Post by JAS »

tackar för det snabba svaren!
jag ska ladda hem programmet också, vet aldrig när man kan behöva det :D


mvh JAS
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.


Jag får det till 8,0 med standard topp och katt kolvar
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

och 9,4-9,5:1 med 2mm planat
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade.

Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.
loka
Posts: 141
Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:

Post by loka »

Bmwandreas wrote:Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade.

Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.


Aha, de förklarar ju de
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

hartge wrote:
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....


Då tar ventilerna garanterat i kolvarna om du inte har större ventilurtag.
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

hartge wrote:
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
hade fel där det skulle va 9,5 men det kanske tar i ändå.. de nämde inget om det i texten
Post Reply