Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
JAS
Posts: 7 Joined: 08 Jan 2006, 21:47
Post
by JAS » 08 Jan 2006, 21:53
Sitter fortfarande på teorinivå och funderar lite.
M20B25, dieselvev, 2,0 vevstakar och 325 kolvar.
Men jag blir inte riktigt klok på vad kompressionen teoretiskt skulle hamna på.
Har försökt tyda den här topicen, men jag blir inge klokare:
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ight=#2392
Min fråga alltså, vad landar jag på för kompression (i teorin)?
MVH JAS
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 08 Jan 2006, 21:57
8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
_BeeMeR_
Posts: 547 Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå
Post
by _BeeMeR_ » 08 Jan 2006, 22:45
om man har planat blocket 2mm vad hamnar kompet på då?
///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld
070-539 68 17
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 08 Jan 2006, 22:46
Borde vara 10.5
Kommer ej ihåg,och orkar inte räkna.
knotan
Posts: 1457 Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:
Post
by knotan » 08 Jan 2006, 23:34
JAS
Posts: 7 Joined: 08 Jan 2006, 21:47
Post
by JAS » 09 Jan 2006, 00:10
tackar för det snabba svaren!
jag ska ladda hem programmet också, vet aldrig när man kan behöva det
mvh JAS
loka
Posts: 141 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:
Post
by loka » 09 Jan 2006, 21:12
Bmwandreas wrote: 8.2 8.0 med urtagna förbränningsrum.
Jag får det till 8,0 med standard topp och katt kolvar
loka
Posts: 141 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:
Post
by loka » 09 Jan 2006, 21:27
och 9,4-9,5:1 med 2mm planat
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 09 Jan 2006, 21:29
Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade.
Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.
loka
Posts: 141 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Location: Kalix
Contact:
Post
by loka » 09 Jan 2006, 23:19
Bmwandreas wrote: Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade. Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.
Aha, de förklarar ju de
hartge
Posts: 1491 Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg
Post
by hartge » 11 Jan 2006, 13:39
Bmwandreas wrote: 8.2 8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 11 Jan 2006, 13:49
hartge wrote: Bmwandreas wrote: 8.2 8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
Då tar ventilerna garanterat i kolvarna om du inte har större ventilurtag.
hartge
Posts: 1491 Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg
Post
by hartge » 12 Jan 2006, 11:01
hartge wrote: Bmwandreas wrote: 8.2 8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
hade fel där det skulle va 9,5 men det kanske tar i ändå.. de nämde inget om det i texten