BMW e30 327 TIC
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Intressant
Om jag inte ser helt fel så har du Avon-däck på de smalare fälgarna. Har du hittat nån som säljer dem till bra pris?
Om jag inte ser helt fel så har du Avon-däck på de smalare fälgarna. Har du hittat nån som säljer dem till bra pris?
/Anders
E30 EVO 335
E30 EVO 335
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
xelerator wrote:ser bra ut mannen...
vad har du för fjäderkonstanter bak..
såg att du nämnde att dem var avstämda för 2.4 hz i egenfrekvens..
vilken fjädrad vikt räknade du på bak??
Tack så mkt!
Mina bakfjädrar är på 325lbs/inch , borde vara ca 60N/mm. Jag räknade på ca 250kg fjädrad vikt. Det är ju bara antaganden detta för jag har inte vägt bilen exakt! Men jag tror att dessa antaganden ligger relativt nära verkligheten så det bör fungera hyffsat!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
AndersJ wrote:Intressant
Om jag inte ser helt fel så har du Avon-däck på de smalare fälgarna. Har du hittat nån som säljer dem till bra pris?
Du ser helt rätt Anders.
Jag köper dessa till rätt pris genom min (delvis) däckssponsor Däckia Ängelholm!
Annars vet jag faktiskt inte vilka som säljer till bra priser?
Mvh Martin Söderlind
ok..
o va kör du med för fjäderkonstanter fram då??
du ska nog inte räkna på samma sätt fram som bak ifall du har gjort det.. hjulupphängningarna fram och bak är ju inte likadana på E30 vettu ..
men annars tycker ja att du kör klockrent ..
ett tips av folk som kör e30 på bana är att ett förhållande på 2/3 fram och bak är en bra utgångspunkt på e30. sen ändrar man lite fram och tillbaka beroende på sin bil såklart ..
då får man ju lite olika egenfrekvenser fram o bak, men det funkar ju riktigt bra bevisligen.... ska kolla upp det lite till varför just det är så bra på e30..
själv ska ja köra med 60N/mm fjädrar fram, och mellan 90-110N/mm bak (har inte riktigt bestämt mig än )..
förresten, hur mycket fick du ge för dem bakre coiloversena kompletta om man får fråga.. har inte fixat bak än ..
mvh
o va kör du med för fjäderkonstanter fram då??
du ska nog inte räkna på samma sätt fram som bak ifall du har gjort det.. hjulupphängningarna fram och bak är ju inte likadana på E30 vettu ..
men annars tycker ja att du kör klockrent ..
ett tips av folk som kör e30 på bana är att ett förhållande på 2/3 fram och bak är en bra utgångspunkt på e30. sen ändrar man lite fram och tillbaka beroende på sin bil såklart ..
då får man ju lite olika egenfrekvenser fram o bak, men det funkar ju riktigt bra bevisligen.... ska kolla upp det lite till varför just det är så bra på e30..
själv ska ja köra med 60N/mm fjädrar fram, och mellan 90-110N/mm bak (har inte riktigt bestämt mig än )..
förresten, hur mycket fick du ge för dem bakre coiloversena kompletta om man får fråga.. har inte fixat bak än ..
mvh
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Fram kommer jag köra med 120n/mm skulle egentligen varit mer lagom med 100 ungefär, men det kommer nog fungera bra endå! Blir ca 2,8hz. Mina dämpare som jag nyligen beställt till där fram kommer att vara bestyckade för ungefär den här hårdheten och därmed förmodligen fungera bra.
Antar att det är utväxlingsförhållandet (Förhållandet mellan hur mycket fjädern trycks ihop vs hjulet rör sig) du syftar på när du säger att hjulupphängningen inte är likadana fram som bak. Tydligen så är detta förhållandet 0,92 fram och när man som jag har coilover bak så blir det 1.
Detta utväxlingsförhållandet blir ju helt annorlunda om man kör med fjädern på orginal-stället på bärarmen bak och därav måste man ju isåfall ha betydligt mycket mer hård fjäder än om man har "coilover".
Det är ju ingen tvekan om att min bil kommer att bli ganska hårt satt, men sedan är inte tanken heller att detta skall på något sätt bli en komfortabel bil, den skall uteslutande ha bra väghållning och fungera bra på banorna ( till viss del även strippen ).
Antar att det är utväxlingsförhållandet (Förhållandet mellan hur mycket fjädern trycks ihop vs hjulet rör sig) du syftar på när du säger att hjulupphängningen inte är likadana fram som bak. Tydligen så är detta förhållandet 0,92 fram och när man som jag har coilover bak så blir det 1.
Detta utväxlingsförhållandet blir ju helt annorlunda om man kör med fjädern på orginal-stället på bärarmen bak och därav måste man ju isåfall ha betydligt mycket mer hård fjäder än om man har "coilover".
Det är ju ingen tvekan om att min bil kommer att bli ganska hårt satt, men sedan är inte tanken heller att detta skall på något sätt bli en komfortabel bil, den skall uteslutande ha bra väghållning och fungera bra på banorna ( till viss del även strippen ).
Mvh Martin Söderlind
Butchermardin wrote:
Antar att det är utväxlingsförhållandet (Förhållandet mellan hur mycket fjädern trycks ihop vs hjulet rör sig) du syftar på när du säger att hjulupphängningen inte är likadana fram som bak. Tydligen så är detta förhållandet 0,92 fram och när man som jag har coilover bak så blir det 1.
japp.. det är MR (utväxlingsförhållandet mellan hjul och fjäderrörelse) jag syftar på ..
men hur kommer det sig att du ska köra dubbelt så hårt fram jämfört mot bak?? Någon som tipsat eller något du själv kommit fram till??
Jag kommer som sagt köra i princip tvärtom dig ..
Jag kör med 100nm fram och 45nm bak. Detta fick jag uträknat av forza. Men tex stcc bilarna kör 120nm fram och bak vet jag inte. Men att köra mjukare fram och mycket hårdare bak får man väl en bil som fungerar bättre rakt fram. Bilen lär ju lyfta i fronten. Men i kurverna suger det. Jag bokar in mej på en åkning i bilen Martin. Ska bli kul och känna väghållningen. Lär bli bra.
Mvh
Mvh
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
andré wrote:Jag kör med 100nm fram och 45nm bak. Detta fick jag uträknat av forza. Men tex stcc bilarna kör 120nm fram och bak vet jag inte. Men att köra mjukare fram och mycket hårdare bak får man väl en bil som fungerar bättre rakt fram. Bilen lär ju lyfta i fronten. Men i kurverna suger det. Jag bokar in mej på en åkning i bilen Martin. Ska bli kul och känna väghållningen. Lär bli bra.
Mvh
Då ligger vi ju på lika förhållande mellan fram och bak fast jag har ca 20% hårdare fjädrar. Det du säger om egenskaperna är precis hur jag också har tänkt.
Klart som fan att du ska få en åktur André, jag hoppas på att få en i din bil också!
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
xelerator wrote:enligt öhlins som bygger väghållningen för stcc bmw kör dem 60 N/mn fram och 120 N/mm bak... dock tror jag att gubben var lite snurrig och inte gav mig exakta siffrorna .. men hur som helst var det typ dubbelt så högt i bak som fram..
Jag tror dig även om jag tycker det låter märkligt, men antagligen så skiljer det ganska mycket i MR mellen de bilarna om min.
Mvh Martin Söderlind
ja.. ja vet.. tyckte oxo att det var märkligt, men så e de ..
ska föröska fixa fram lite siffror på fjäderkonstanter på m3e30 tävlingsbilar, typ grupp N etc.. dem har ganska så lika MR som våra..
sen får ni bilda eran egen uppfattning ..
de e ju kul att diskutera sånt med folk som kör lite som en själv, dvs bygger upp väghållningen själv efter egna ideér tex.. inte lika lätt att diskutera med någon som köper färdigt kit ...
ska föröska fixa fram lite siffror på fjäderkonstanter på m3e30 tävlingsbilar, typ grupp N etc.. dem har ganska så lika MR som våra..
sen får ni bilda eran egen uppfattning ..
de e ju kul att diskutera sånt med folk som kör lite som en själv, dvs bygger upp väghållningen själv efter egna ideér tex.. inte lika lätt att diskutera med någon som köper färdigt kit ...
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Idag har det hänt en del positivt. Jag och min alltid trogna hantlangare Mr. Pållsen har gått lös på höger bakskärm.
Först och främst tog vi en framfälg ( för att den gå ju fortfarande innanför skärmkanten ) och justerade därefter in coilovern så att när hjälpfjädern var helt ihoptryckt så var däcket i lagom höjd mot skärmkanten.
tyvär mobilkamerabilder idag också
Sedan tog vi gått om tid på oss att rita och mäta ut framför allt raka linjer där vi skulle sätta kapen. Bestämmde oss för att spara den yttre skärmkanten ihop med den inre samt hjulhuset för att lättare kunna se när man breddat lagom. Sedan var det bara att köra på och efter ca 1h så såg det ut såhär:
Sedan kapade vi isär hjulhuset i höjd med den yttre kanten inne i hjulhuset. Sen hissade vi upp en bakfälg tills hjälpfjädern vart ihoptryckt sedan punktade vi dit skärmkanten på tre ställen med hjälp av provisoriska plåtbitar. Resultatet ser ganska bra ut tycker vi!
Nu ska jag ta och locka hit mitt karosseriproffs, så får han hjälpa mig att se till så att skärmkanten hamnar rakt och precis där det är tänkt att den skall va. Over and out
Först och främst tog vi en framfälg ( för att den gå ju fortfarande innanför skärmkanten ) och justerade därefter in coilovern så att när hjälpfjädern var helt ihoptryckt så var däcket i lagom höjd mot skärmkanten.
tyvär mobilkamerabilder idag också
Sedan tog vi gått om tid på oss att rita och mäta ut framför allt raka linjer där vi skulle sätta kapen. Bestämmde oss för att spara den yttre skärmkanten ihop med den inre samt hjulhuset för att lättare kunna se när man breddat lagom. Sedan var det bara att köra på och efter ca 1h så såg det ut såhär:
Sedan kapade vi isär hjulhuset i höjd med den yttre kanten inne i hjulhuset. Sen hissade vi upp en bakfälg tills hjälpfjädern vart ihoptryckt sedan punktade vi dit skärmkanten på tre ställen med hjälp av provisoriska plåtbitar. Resultatet ser ganska bra ut tycker vi!
Nu ska jag ta och locka hit mitt karosseriproffs, så får han hjälpa mig att se till så att skärmkanten hamnar rakt och precis där det är tänkt att den skall va. Over and out
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
xelerator wrote:ja.. ja vet.. tyckte oxo att det var märkligt, men så e de ..
ska föröska fixa fram lite siffror på fjäderkonstanter på m3e30 tävlingsbilar, typ grupp N etc.. dem har ganska så lika MR som våra..
sen får ni bilda eran egen uppfattning ..
de e ju kul att diskutera sånt med folk som kör lite som en själv, dvs bygger upp väghållningen själv efter egna ideér tex.. inte lika lätt att diskutera med någon som köper färdigt kit ...
Jag håller på och lär mig mer och mer om väghållning. Tyckte först att all teori verkade skrämmande, men nu börjar jag förstå en del saker och då har det blivit betydligt roligare.
Ett Grupp N kit är väl inte jämförbart eftersom det är gjort för orginal fjädersäte, altså ett helt annat MR än 1. Kan tänka mig att det ligger närmre 0,7-0,8 där om jag räknat rätt. Då måste man ju ha en betydligt hårdare fjäder! Rätta mig gärna om jag tänker fel
Mvh Martin Söderlind
- Butchermardin
- Posts: 269
- Joined: 20 Nov 2005, 14:01
- Location: Båstad
- Contact:
Till er andra : Tack för alla positiva kommentarer! Precis som pelle säger så blir det ju nu en del karosseri-jobb, men det ska minskäl bli skoj för då har man ju fått prova på det mesta med det här projektet och lärt mig en hel del fring saker som : bygga motor, drivlina, väghållning och då även karosseri arbete.
Mvh Martin Söderlind