Bonjes 318is Turbo - Blåst pyramidring!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Eftersom det är görtråkigt att vara hemma och tycka synd om sig själv... Så tryckte jag i mig två panodil, åkte till garaget för att hämta plenum och intercooler, sen åkte jag till jobbet och fortsatte svetsa "nästan" klart dom.
Som Ärtan skrev så var det inga problem att svetsa fast gavlarna i det tjocka godset i cellpaketet! :)

Image
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
AndreasT
Posts: 872
Joined: 20 Nov 2005, 15:54

Post by AndreasT »

Du var en rackare på hålla i tigsvetsen, riktigt fina svetsfogar 8) !
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

ruskigt snyggt!
Tommy.N
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2005, 15:05
Contact:

Post by Tommy.N »

Intercoolern ser ut å sitta helt perfekt!
Vad har du använt för cellpaket?

Mvh Tommy.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det har varit lite dåligt med uppdateringar här på ett tag nu. Det betyder dock inte att jag inte har gjort någonting på bilen..

Jag har gjort massa småjobb här och där, sånt som är äckeltråkigt att göra.. Tex så har det kommit till upphängningar för intercooler, ac-kylare och vattenkylare.
Jag har lackat motorrummet (fläckvis :roll:) Det blev inte bra men de får duga.
I torsdags o fredags rev jag ner fjäderbenen och skruvade bort fjädrar dämpare och naven + att jag kapade bort fjädertallrikarna.
Jag han även förbereda och svetsa fast den nya fjädertallriken till coiloverkitet från millway.
Bestämde mig för att bygga om till 5-bult på E30 fjäderbenen. Då krävs det en hylsa mellan lagret från E36 och E30 spindeln. (Lagret har större diameter än axeln.) Så i lördags stack jag till jobbet och svarvade dom hylsorna.
Allt gick fin fint. Så i går ställde jag ner 318 på hjulen, med 18":arna från M3:an
Det kommer lite bilder på allt sen när fjäderbenen är pulverlackade och klara!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Det betyder alltså att man inte behöver fjäderbenen från e36 eller?
Vilka delar använder du dig av för att få det att passa?
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Nix man behöver icke E36 fjäderben!
Det man behöver är hjulnav med lager. Sen får man svarva en lylsa som man pressar/krymper ner över axeln på E30 spindeln. Sedan har man 5-bult.
Jag ska lägga ut bild och mått på hylsorna sen tänkte jag.
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Per Eriksson
Posts: 1250
Joined: 20 Nov 2005, 18:27
Location: Linköping

Post by Per Eriksson »

Och det är ett beprövat koncept också, jag har kört så i ett år utan problem.
/Per
a.k.a. Jevlar
User avatar
Ximon
Posts: 1119
Joined: 22 Nov 2005, 11:35
Location: Sthlm / Skellefteå

Post by Ximon »

Trevligt, trvligt. Jag ser fram emot bilderna!

Nu kommer väl priset på m3 3,2 bärarmar sjunka till normala priser igen :)
Last edited by Ximon on 17 Mar 2007, 11:15, edited 1 time in total.
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

I väntan på att mina fjäderben ska bli lackade så lägger jag upp några bilder..

Här är hylsan jag svarvade för att E36 navet ska passa på E30 fjäderbenet.
Måtten som jag har lovat: Ytterdiameter: 37.00 mm. Innerdiameter: 30,97mm. Total längd: 43mm. Flänsen är 1,5mm tjock och har en ytterdiameter på47mm. Fasen i hålet: 2,5mm.
Med dom här måtten så är det presspassning på axeln.

Image

Här är fjäderbenet monterat.

Image

Nerställd på backen med coiloverna i nedersta läget. Fälgarna stal jag från M3:an :D

Image
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Just ja!!
Just för tillfället lurar jag på vad jag ska köra med för bromsar...
Har fått tag på FETA skivor från M3 E46. Har fått dom slipade och fina på jobbet. Sen har jag ett gäng wilwood 310 mm skivor och Wilwood superlite II ok liggandes också... Hade hoppats att dom oken skulle passa på M3 skivorna. Men icke! Svepbedden på dom skivorna var för mycket för Wilwood oken tyvärr :cry:

M3 skivorna är på 325mm och Wilwood skivorna är 310mm. Hur tycker ni jag ska göra? Köpa andra ok och använda M3 skivorna eller slänga på wilwood?

Här är dom tillsammans.

Image
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Ser gött ut Bonje! :) Har du det långa eller korta Coiloverkittet?
Mvh Martin Söderlind
hartge
Posts: 1491
Joined: 22 Nov 2005, 20:34
Location: Åtvidaberg

Post by hartge »

e46 skivorna tycker ja ...
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

sålänge e46 skivorna har såpass lite "offset" eller va man ska säga att skivorna inte tar i spindeln när du bultar dit dem tycker ja du ska köra e46 skivor och ett par rejäla ok.. du e ju lite klurgubbe så en fin adapter fräser du nog till rätt fort;)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Butchermardin: "Långa eller korta" Hur menar du då? Han har bara en längd på fjärdarna, dock två olika hårdheter. Jag har den mjukare av dom två.
Jag valde jag att köra med original topplagring för att bilen ska bli lite mer dräglig att köra på våra dåliga vägar... Med original topplagring blir den ca 30mm högre än med en justerbar.
Den nya "fjädertalriken" satte jag 120mm från toppen på fjäderbenet.

Fear This: Jag har faktist inte kollat om M3 skivan passsar utan spacer än :roll: Adapter till oken blir jag tvungen att göra oavsett vilka bromsar jag ska använda.

Några tips på hyfsade bromsok till M3 skivorna, som är relativt billiga?
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

mm ja hade ett par nyare m5 skivor undra om de inte var 345mm eller nåt? ja tänkte använda men då var de så mkt offset att skiten tog i spindeln så ja skrotade den iden, annars hade de blivit att bredda skärmarna ännu mer.. mm sant me adaptern, e ja som e pigg i vanlig ordning haha :idea:
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Post Reply