Dags för en uppdatering.
Körde StreetWeek med bilen, dock så ville inte convertern fungera hela veckan.
Uppe i Hudiksvall märkte jag när bilen varmkördes på pallbockar att oljetrycket i lådan försvann.
Materialet från lockup lamellerna hade släppt och täppt igen oljesilen, tvättade det och bytte olja och spinnonfilter och lådan fungerade igen.
Körde som bäst 6.15 196km/h under veckan, dock hann jag aldrig testa och stalla med lustgasen.
Eller vågade inte pga. converter strulet.
Lådan ville gå varm på transporterna pga. ingen lockup, hade ju husvagn efter bilen.
Bytte olja och filter i lådan igen i Orsa för säkerhets skull.
Nere i Lindesberg började convertern dragga så det blev svårtkört, lyckades ändå köra en 6.16 195km/h repa.
Vi packade ihop allt och körde hem, hade blivit femma i klassen True Street om jag hade fullföjt tävlingen men vi bestämde att bryta.
Tog ner lådan några dagar senare och sickade convertern till Circle D i USA, dom meddelande en vecka senare att
dom hade byggt ihop convertern fel därav brann lockupen upp.
Anders på AE Bil & Transmission kollade genom lådan, bytte lameller på 2an och 3an.
Fick ihop bilen ett par veckor sedan.
Körde i lördags på Kjula med bilen.
Kopplade på lustgasen under stallning med transbrake.
körde nytt PB 9.21@222km/h men blåste ett tryckrör efter 7.3sekunder.
Körde dock 5.93@196km/h på 201 meter och 1.39 i 60fot som bäst
Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Turbo BelAir.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Körde igår på Kjula Dragway med bilen.
Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h
Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
Lyckades köra nytt PB 9.12@245km/h
Bilen vrider sig bra i starten, blir och bygga dit kränghämmare bak på bilen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Bra drag !!
Re: Turbo BelAir.
Dags för en uppatering.
Köpte ett MaxxECU Pro i höstas till bilen.
Passade på att köra upp till OggeRacing med bilen drygt en vecka sedan.
Emil Larsson hjälpte till att byta ut VEMS styrsystemet och TCI växellådsstyrningen,
Vi la ner ca. 30-40timmar totalt på att få igång bilen med MaxxEcu sprutet.
Mycket kablar pinnades ur från härvan.
Fick igång bilen på onsdag natt, vi tog en tur på ett par mil för att justera in motorn med E-gas och lådan lite grovt innan bänkning.
Har loggning på växellådans oljetryck, temp, converterslir och hastighet på utgående axel.
Sedan på motorn blev det loggning till oljetryck, bränsletryck, vattentryck, mottryck, oljetemp, flexfuel sensor, avgastemp på alla cylindrar och vid turbon,
temp inne i turbolådan, lustgastryck och ABS givare på höger framhjul för traction control.
Blev nästan dubbelt så mycket kablar jämfört med tidigare.
Nya härvan, tejpades med vävtejp vid boxen.
968whp på 0.8bar är inte dåligt
Vi fick 1237whp och 1413Nm på 1.2bar
Vi skruvade upp laddtrycket till 1.5bar och vid 1529Nm 5748rpm vart det friläge i lådan så att säga
Splinesen rensades på överväxelplaneten, vi körde med 3ans växel och lockup i bänken
Blir en krommolly planetväxel istället, sägs hålla bättre.
Köpte ett MaxxECU Pro i höstas till bilen.
Passade på att köra upp till OggeRacing med bilen drygt en vecka sedan.
Emil Larsson hjälpte till att byta ut VEMS styrsystemet och TCI växellådsstyrningen,
Vi la ner ca. 30-40timmar totalt på att få igång bilen med MaxxEcu sprutet.
Mycket kablar pinnades ur från härvan.
Fick igång bilen på onsdag natt, vi tog en tur på ett par mil för att justera in motorn med E-gas och lådan lite grovt innan bänkning.
Har loggning på växellådans oljetryck, temp, converterslir och hastighet på utgående axel.
Sedan på motorn blev det loggning till oljetryck, bränsletryck, vattentryck, mottryck, oljetemp, flexfuel sensor, avgastemp på alla cylindrar och vid turbon,
temp inne i turbolådan, lustgastryck och ABS givare på höger framhjul för traction control.
Blev nästan dubbelt så mycket kablar jämfört med tidigare.
Nya härvan, tejpades med vävtejp vid boxen.
968whp på 0.8bar är inte dåligt
Vi fick 1237whp och 1413Nm på 1.2bar
Vi skruvade upp laddtrycket till 1.5bar och vid 1529Nm 5748rpm vart det friläge i lådan så att säga
Splinesen rensades på överväxelplaneten, vi körde med 3ans växel och lockup i bänken
Blir en krommolly planetväxel istället, sägs hålla bättre.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Bra mos !!!
Re: Turbo BelAir.
Som sagt skottade lådan förra året när bilen bromsades.
Lådan blev uppdaterad med kraftigare planetväxel till överväxeln.
Körde bilen bara lite på gatan förra året, några fullgasrepor på motorvägen 100-200km/h testades ett par gånger
Köpte hus i Malmköping i vintras, flyttade in i mars.
Var ju inte själva huset som väckte mitt intresse, var verkstaden på 139kvm och maskinhallen på 85kvm.
Huset är en enplansvilla från -93 på 98kvm.
Även en lada från 1800talet fanns på tomten.
Så har inte hunnit hålla på så mycket med bilen under våren, byggnaderna behövde lite fix.
Tidigare ägare hade varit risig i flertal år och inte kunnat ta hand om allt.
Men under semestern fick jag ett ryck och gjorde iordning Chevan inför Kjula racet som kördes 7-8 augusti.
Vart och montera nya krängningshämmaren bak, nya dragradialer, byte av olja och filter i motorn och lådan.
Spridartvätt och nya stift.
Anmälde mig till klassen Real Street, breakout 10.10 Klurade hur jag skulle få bilen gå 10.10, tog ner laddtrycket till 0.9bar dvs grundtryck.
Startvarv 3900rpm. Körde första repan ut 10.56, dock helt utan laddtryck i starten.
Nästa repa vart på söndag morgon, körde då 10.91 226km/h, 9tusendelar under breakout. startladdtryck 0.15bar.
Under eliminering skruvade jag dit lustgastuben och höjde startvarvet till 5700rpm och laddtrycket till 1.4bar.
Körde då 9.22 243km/h 1.41 i 60fot, dock så gick bilen på varvstoppet mellan 1ans och 2ans växling.
Enligt lådans mappning skulle växling "beställas" vid 6000rpm men vart inte förräns 6700rpm, efter lite fundering och snack med Emil i Ungern.
Så kom vi på vad som var felet, finns en "shift to shift" delay på 2sekunder, när jag släpper TransBrake så blir det en växling och från det till
6000rpm är det drygt 1sekund. Så jag får sänka tiden på delayen till 0.5sekunder, är bara en säkerhet om bilen går loss så den inte växlar upp.
Ett filmklipp på 9.22 repan.
https://youtu.be/eS4gPMW3gtQ
Ska köra nästa Kjula tävling som är 18-19 september.
Lite mer tuning så kanske jag lyckas köra en åtta
Lådan blev uppdaterad med kraftigare planetväxel till överväxeln.
Körde bilen bara lite på gatan förra året, några fullgasrepor på motorvägen 100-200km/h testades ett par gånger
Köpte hus i Malmköping i vintras, flyttade in i mars.
Var ju inte själva huset som väckte mitt intresse, var verkstaden på 139kvm och maskinhallen på 85kvm.
Huset är en enplansvilla från -93 på 98kvm.
Även en lada från 1800talet fanns på tomten.
Så har inte hunnit hålla på så mycket med bilen under våren, byggnaderna behövde lite fix.
Tidigare ägare hade varit risig i flertal år och inte kunnat ta hand om allt.
Men under semestern fick jag ett ryck och gjorde iordning Chevan inför Kjula racet som kördes 7-8 augusti.
Vart och montera nya krängningshämmaren bak, nya dragradialer, byte av olja och filter i motorn och lådan.
Spridartvätt och nya stift.
Anmälde mig till klassen Real Street, breakout 10.10 Klurade hur jag skulle få bilen gå 10.10, tog ner laddtrycket till 0.9bar dvs grundtryck.
Startvarv 3900rpm. Körde första repan ut 10.56, dock helt utan laddtryck i starten.
Nästa repa vart på söndag morgon, körde då 10.91 226km/h, 9tusendelar under breakout. startladdtryck 0.15bar.
Under eliminering skruvade jag dit lustgastuben och höjde startvarvet till 5700rpm och laddtrycket till 1.4bar.
Körde då 9.22 243km/h 1.41 i 60fot, dock så gick bilen på varvstoppet mellan 1ans och 2ans växling.
Enligt lådans mappning skulle växling "beställas" vid 6000rpm men vart inte förräns 6700rpm, efter lite fundering och snack med Emil i Ungern.
Så kom vi på vad som var felet, finns en "shift to shift" delay på 2sekunder, när jag släpper TransBrake så blir det en växling och från det till
6000rpm är det drygt 1sekund. Så jag får sänka tiden på delayen till 0.5sekunder, är bara en säkerhet om bilen går loss så den inte växlar upp.
Ett filmklipp på 9.22 repan.
https://youtu.be/eS4gPMW3gtQ
Ska köra nästa Kjula tävling som är 18-19 september.
Lite mer tuning så kanske jag lyckas köra en åtta
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Turbo BelAir.
Uppdatering efter Kjula 18-19 september.
Körde i klasen Real Street 10.10 igen.
Första kvalrundan ut kördes med 0.8bar i laddtryck och startvarv ca.4000rpm.
Körde ändå lite för fort 10.07.
Till rundan efteråt tänkte jag att det ska testas med högre effekt 201meter ut och sedan släppa av.
Startade med 5700rpm och 0.7bar
Fick rejält hjullyft, vågade inte hålla längre än 1.2sekunder, bilen gick ändå 1.38 sekunder på 60foten.
Var av på gasen 3gånger inom två sekunder, körde troligtvis 60foten med bakhjulen.
5.93 på 201meter och sedan rullade jag i mål på 9.92.
Manligt hjullyft vart det
Hade inte riktigt koll på launch control inställningarna, så repan efter fick jag 6000rpm i startvarv och bilen gick upp i rök.
Efter det så fick jag till inställningarna bättre, startvarv 5150rpm och körde 1.40 i 60fot. 5.93 på 201 meter och 9.19 på 402meter.
Men bilen kändes skum efter växling, svajade liksom i varv.
Efter en titt i loggen så såg jag först att den hoppade över 2ans växel samt att laddtrycket inte vart 1.7bar.
Hade tydligen inte ställt inte dutyn på MACventilen över 1.6bar, därav lågt laddtryck och svajigt varvtal.
Försökte få till växlingarna på "3ans Drive" läge men fick aldrig till det, till slut försvann backväxlen och trean i lådan.
Får ta ner lådan och klura vidare på hur jag kan få till växlingarna bättre.
Kanske låta lådan växla på hastighet istället för varvtal.
Men är nöjd ändå med körningara, lyckades köra nytt PB på 60foten 1.38 och sedan nytt PB på hastighet 250km
Körde i klasen Real Street 10.10 igen.
Första kvalrundan ut kördes med 0.8bar i laddtryck och startvarv ca.4000rpm.
Körde ändå lite för fort 10.07.
Till rundan efteråt tänkte jag att det ska testas med högre effekt 201meter ut och sedan släppa av.
Startade med 5700rpm och 0.7bar
Fick rejält hjullyft, vågade inte hålla längre än 1.2sekunder, bilen gick ändå 1.38 sekunder på 60foten.
Var av på gasen 3gånger inom två sekunder, körde troligtvis 60foten med bakhjulen.
5.93 på 201meter och sedan rullade jag i mål på 9.92.
Manligt hjullyft vart det
Hade inte riktigt koll på launch control inställningarna, så repan efter fick jag 6000rpm i startvarv och bilen gick upp i rök.
Efter det så fick jag till inställningarna bättre, startvarv 5150rpm och körde 1.40 i 60fot. 5.93 på 201 meter och 9.19 på 402meter.
Men bilen kändes skum efter växling, svajade liksom i varv.
Efter en titt i loggen så såg jag först att den hoppade över 2ans växel samt att laddtrycket inte vart 1.7bar.
Hade tydligen inte ställt inte dutyn på MACventilen över 1.6bar, därav lågt laddtryck och svajigt varvtal.
Försökte få till växlingarna på "3ans Drive" läge men fick aldrig till det, till slut försvann backväxlen och trean i lådan.
Får ta ner lådan och klura vidare på hur jag kan få till växlingarna bättre.
Kanske låta lådan växla på hastighet istället för varvtal.
Men är nöjd ändå med körningara, lyckades köra nytt PB på 60foten 1.38 och sedan nytt PB på hastighet 250km
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;