CONMAN´s E46 325 CI booost....

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Hej hej, tänkte slänga upp en liten tråd om mitt e46 projekt. Kanske mest för att kunna få svar på de frågor som uppstår, men kanske också för att underlätta för någon som söker kunskap. Tidigare så har jag mestadels skruvat med Opel och då mest med mina ombyggda Calibror.
Image
Image

Men ödet ville att jag skulle bli med BMW och genom ett byte (v70 mot e46 325) så stod det helt plötsligt en BMW på uppfarten.
Image

Suget på BMW kom när jag hjälpte till att skruva med kompisens Nissan 200 som han hade satt en M50b25 i, när jag senare mappade hans bil så blev suget större då det blir gott ös i BMW motorerna när det blir lite laddtryck.
Image
Image

Så det var ju bara att börja samla delar och börja skruva och det började med en M54b30 och 5 växlad E35 M3 låda av Bäckis.
Image

Planen är alltså helsmidd motor och lite laddtryck 8)
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:12, edited 1 time in total.
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Nu var det bara att hålla ögonen öppna efter annonser och beställa delar. Ett gjutet grenrör med t3 fläns, två stycken gst450 pumpar och smidda h-profils stakar köptes av privatpersoner medans ppf levererade svänghjul, svänghjuls bultar, DP 84,5mm kolvar, ARP till toppen, Athena packning, lager och uppgradering till oljepumpen.
Image
Image
Image
Image

Av kungen12321 köptes en GS637DZ låda och paketet från Millway innehöll förstärkningar till bakvagnen, nu ställdes även BMW´n in i garaget.
Image
Image
Image

Blocket borrat och toppdeckat 0,1mm
Image
Image

Jag monterade även spännare för oljepumpskedjan.
Image

Efter lite seg leverans så kom det äntligen hem Raceware pinnbultar till veven, bättre vattenpump och justeringsvertyg till vanosen.
Image
Image
Image

Motorn växer fram mer och mer
Image
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:25, edited 1 time in total.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by TreLingon »

Snyggt
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Tackar.

Nästa steg var lite aluminiumsvetsning, S50 oljefilterhus och fixa ordning insuget, bestämde mig för att använda M50 insug fast med M54 spjällhus.

Oljeretur i bröstkåpan, jag kommer använda en tilton pump för oljan från turbon.
Image

VAC Motorsports baffelplåt för tråget.
Image
Image

Nuke Fuelrail till M50 insug och adapter för att kunna få olja till turbon och koppla in tryck o temp givare i S50 oljefilterhuset
Image

Ny generator, spännare, löphjul och rem.
Image
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:31, edited 1 time in total.
bmwtobbe
Posts: 14
Joined: 10 May 2011, 21:27

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by bmwtobbe »

ser ut som det kan bli fint bygge dähära! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
att en gammel m50 kunde få en sådan vändning i en opelmans liv är ju härligt! :D
nu är du där du hör hemma :wink: :twisted:

keep going! :mrgreen:
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Tackar, bästa alu svetsaren :wink:

Fler framsteg med bygget, toppen planad och ihop plockad. Även matchportat toppen mot M50 insuget.
Image

Gjorde mig ett litet verktyg när jag höll på med toppen.
Image

Motorfäste för passagerarsidan fixat, hoppas det skall gå fritt med turbo m.m
Image

Oljepumpen uppgraderad och monterad.
Image

Sedan tråget.
Image

Kammar och kedja nollat.
Image

Sen kom det hem lite sakerr, grenrör med T4 fläns, adapter för gs6-37 lådan och en M3 bakvagn.
Image

Image

Image
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Dags att börja med M3 bakvagnen som skall på bilen, göra rent, slipa och på med lite färg. Bussningarna byts mot gula strongflex.
Image

Image

Image

Image

I samma veva dök vanos renoveringskittet upp, vanosen gjordes iordning och motorn är nu i princip färdig. Väntar på nya packningar till ventilkåpan.
Image

Image

I väntan på kommande besiktning i vår så tänkte jag att jag monterar Maxxecu enheten och fixar med motorn som sitter i bilen. Då jag hade ett maxxecu race från mitt förra projekt, beställde jag en pnp adapter från maxxtuning och monterade.
Image

Skönt att kunna rensa lite i motorrummet me.
Image

Samtidigt så blev det 330 bromsar fram.
Före
Image

Efter
Image
bmwtobbe
Posts: 14
Joined: 10 May 2011, 21:27

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by bmwtobbe »

ser svin bra ut som vanligt calle! :D stor tummen upp! :mrgreen: :!:
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by Nisse Järnet »

Snyggt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Sarja88
Posts: 944
Joined: 14 Aug 2012, 15:42
Location: Stockholm

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by Sarja88 »

äntligen en ny tråd haha :D bra jobbat!
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Tackar, kul med lite respons.

Nu till en fråga, kommer ju använda gs6-37dz och m3 bakvagn.
Finns det någon original kardan som passar?
Eller vad är längden på m3 lådan kontra gs6-37dz?
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Har förberett för mac-ventil, etanolgivare och bränsletrycksgivare. Även beställt lite saker till m3 bakvagnen, bromssköldar, skivor m.m
har en e46 m3 kardan på väg hem me, får se om det kan passa med gs6-37dz lådan tillsammans med m3 bakvagnen.
Image
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by Jesper Mäki »

Kul med fler e46 byggen! :)
Angående kardanen så tror jag att de nyare 330i med sexväxlade lådan har en kortare kardan, vet dock inte hur den är jämfört med m3ans.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Tror att m3 kardanen är kortare, då diffen är längre.

Får se efter besiktning då nya motorn och m3 bakvagnen blir monterade.

En annan fråga, nu gällande tändspolar.
Vilka är att föredra, de med trekantig kontakt eller de med metalbygel?

Jag har de med trekantig kontakt i bilen nu, men har de andra till den nybyggda motorn.
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by TreLingon »

Bra jobbat
User avatar
Gustafsson
Admin
Posts: 421
Joined: 28 Oct 2008, 17:55
Location: Borlänge

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by Gustafsson »

Ser bra ut :)
Wanchai Gustafsson
0722101489

Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan

Thivan
User avatar
conman
Posts: 56
Joined: 05 Jun 2011, 18:56
Location: Sunhultsbrunn
Contact:

Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....

Post by conman »

Tackar :D

I helgen som var vart det inte så mycket med bmw´n, utan mappning av ´host host´volvo 745, med T5a, HX35, 1300cc och maxxecu street.
Efter lite felsökande av lambdan så visade det sig att två stift i kontaktstycket till boxen var omkastade. Efter jag fixat det så var det dags att gatmappa.

Ägaren av bilen som är en yngling i 20års åldern, körde som satan och hade världens flin på läpparna. Allt gick kanon, värre var det dagen efter för bilen.
Stagen till bakaxeln blev som bananer, men det fixade han med lite vinkelslip och svets. Sen ut igen och efter 6-7 varv i någon rondell och en lång omkörning på fullt ställ så började motorn låta illa. Har ej fått info om vad som hänt ännu.

Lite bilder iaf, tyvärr ingen film :lol:
Image

Image

Image

Image
Post Reply