CONMAN´s E46 325 CI booost....
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
CONMAN´s E46 325 CI booost....
Hej hej, tänkte slänga upp en liten tråd om mitt e46 projekt. Kanske mest för att kunna få svar på de frågor som uppstår, men kanske också för att underlätta för någon som söker kunskap. Tidigare så har jag mestadels skruvat med Opel och då mest med mina ombyggda Calibror.
Men ödet ville att jag skulle bli med BMW och genom ett byte (v70 mot e46 325) så stod det helt plötsligt en BMW på uppfarten.
Suget på BMW kom när jag hjälpte till att skruva med kompisens Nissan 200 som han hade satt en M50b25 i, när jag senare mappade hans bil så blev suget större då det blir gott ös i BMW motorerna när det blir lite laddtryck.
Så det var ju bara att börja samla delar och börja skruva och det började med en M54b30 och 5 växlad E35 M3 låda av Bäckis.
Planen är alltså helsmidd motor och lite laddtryck
Men ödet ville att jag skulle bli med BMW och genom ett byte (v70 mot e46 325) så stod det helt plötsligt en BMW på uppfarten.
Suget på BMW kom när jag hjälpte till att skruva med kompisens Nissan 200 som han hade satt en M50b25 i, när jag senare mappade hans bil så blev suget större då det blir gott ös i BMW motorerna när det blir lite laddtryck.
Så det var ju bara att börja samla delar och börja skruva och det började med en M54b30 och 5 växlad E35 M3 låda av Bäckis.
Planen är alltså helsmidd motor och lite laddtryck
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:12, edited 1 time in total.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Nu var det bara att hålla ögonen öppna efter annonser och beställa delar. Ett gjutet grenrör med t3 fläns, två stycken gst450 pumpar och smidda h-profils stakar köptes av privatpersoner medans ppf levererade svänghjul, svänghjuls bultar, DP 84,5mm kolvar, ARP till toppen, Athena packning, lager och uppgradering till oljepumpen.
Av kungen12321 köptes en GS637DZ låda och paketet från Millway innehöll förstärkningar till bakvagnen, nu ställdes även BMW´n in i garaget.
Blocket borrat och toppdeckat 0,1mm
Jag monterade även spännare för oljepumpskedjan.
Efter lite seg leverans så kom det äntligen hem Raceware pinnbultar till veven, bättre vattenpump och justeringsvertyg till vanosen.
Motorn växer fram mer och mer
Av kungen12321 köptes en GS637DZ låda och paketet från Millway innehöll förstärkningar till bakvagnen, nu ställdes även BMW´n in i garaget.
Blocket borrat och toppdeckat 0,1mm
Jag monterade även spännare för oljepumpskedjan.
Efter lite seg leverans så kom det äntligen hem Raceware pinnbultar till veven, bättre vattenpump och justeringsvertyg till vanosen.
Motorn växer fram mer och mer
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:25, edited 1 time in total.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Tackar.
Nästa steg var lite aluminiumsvetsning, S50 oljefilterhus och fixa ordning insuget, bestämde mig för att använda M50 insug fast med M54 spjällhus.
Oljeretur i bröstkåpan, jag kommer använda en tilton pump för oljan från turbon.
VAC Motorsports baffelplåt för tråget.
Nuke Fuelrail till M50 insug och adapter för att kunna få olja till turbon och koppla in tryck o temp givare i S50 oljefilterhuset
Ny generator, spännare, löphjul och rem.
Nästa steg var lite aluminiumsvetsning, S50 oljefilterhus och fixa ordning insuget, bestämde mig för att använda M50 insug fast med M54 spjällhus.
Oljeretur i bröstkåpan, jag kommer använda en tilton pump för oljan från turbon.
VAC Motorsports baffelplåt för tråget.
Nuke Fuelrail till M50 insug och adapter för att kunna få olja till turbon och koppla in tryck o temp givare i S50 oljefilterhuset
Ny generator, spännare, löphjul och rem.
Last edited by conman on 23 Nov 2023, 21:31, edited 1 time in total.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
ser ut som det kan bli fint bygge dähära!
att en gammel m50 kunde få en sådan vändning i en opelmans liv är ju härligt!
nu är du där du hör hemma
keep going!
att en gammel m50 kunde få en sådan vändning i en opelmans liv är ju härligt!
nu är du där du hör hemma
keep going!
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Tackar, bästa alu svetsaren
Fler framsteg med bygget, toppen planad och ihop plockad. Även matchportat toppen mot M50 insuget.
Gjorde mig ett litet verktyg när jag höll på med toppen.
Motorfäste för passagerarsidan fixat, hoppas det skall gå fritt med turbo m.m
Oljepumpen uppgraderad och monterad.
Sedan tråget.
Kammar och kedja nollat.
Sen kom det hem lite sakerr, grenrör med T4 fläns, adapter för gs6-37 lådan och en M3 bakvagn.
Fler framsteg med bygget, toppen planad och ihop plockad. Även matchportat toppen mot M50 insuget.
Gjorde mig ett litet verktyg när jag höll på med toppen.
Motorfäste för passagerarsidan fixat, hoppas det skall gå fritt med turbo m.m
Oljepumpen uppgraderad och monterad.
Sedan tråget.
Kammar och kedja nollat.
Sen kom det hem lite sakerr, grenrör med T4 fläns, adapter för gs6-37 lådan och en M3 bakvagn.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Dags att börja med M3 bakvagnen som skall på bilen, göra rent, slipa och på med lite färg. Bussningarna byts mot gula strongflex.
I samma veva dök vanos renoveringskittet upp, vanosen gjordes iordning och motorn är nu i princip färdig. Väntar på nya packningar till ventilkåpan.
I väntan på kommande besiktning i vår så tänkte jag att jag monterar Maxxecu enheten och fixar med motorn som sitter i bilen. Då jag hade ett maxxecu race från mitt förra projekt, beställde jag en pnp adapter från maxxtuning och monterade.
Skönt att kunna rensa lite i motorrummet me.
Samtidigt så blev det 330 bromsar fram.
Före
Efter
I samma veva dök vanos renoveringskittet upp, vanosen gjordes iordning och motorn är nu i princip färdig. Väntar på nya packningar till ventilkåpan.
I väntan på kommande besiktning i vår så tänkte jag att jag monterar Maxxecu enheten och fixar med motorn som sitter i bilen. Då jag hade ett maxxecu race från mitt förra projekt, beställde jag en pnp adapter från maxxtuning och monterade.
Skönt att kunna rensa lite i motorrummet me.
Samtidigt så blev det 330 bromsar fram.
Före
Efter
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
ser svin bra ut som vanligt calle! stor tummen upp!
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Snyggt!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
äntligen en ny tråd haha bra jobbat!
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Tackar, kul med lite respons.
Nu till en fråga, kommer ju använda gs6-37dz och m3 bakvagn.
Finns det någon original kardan som passar?
Eller vad är längden på m3 lådan kontra gs6-37dz?
Nu till en fråga, kommer ju använda gs6-37dz och m3 bakvagn.
Finns det någon original kardan som passar?
Eller vad är längden på m3 lådan kontra gs6-37dz?
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Har förberett för mac-ventil, etanolgivare och bränsletrycksgivare. Även beställt lite saker till m3 bakvagnen, bromssköldar, skivor m.m
har en e46 m3 kardan på väg hem me, får se om det kan passa med gs6-37dz lådan tillsammans med m3 bakvagnen.
har en e46 m3 kardan på väg hem me, får se om det kan passa med gs6-37dz lådan tillsammans med m3 bakvagnen.
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Kul med fler e46 byggen!
Angående kardanen så tror jag att de nyare 330i med sexväxlade lådan har en kortare kardan, vet dock inte hur den är jämfört med m3ans.
Angående kardanen så tror jag att de nyare 330i med sexväxlade lådan har en kortare kardan, vet dock inte hur den är jämfört med m3ans.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Tror att m3 kardanen är kortare, då diffen är längre.
Får se efter besiktning då nya motorn och m3 bakvagnen blir monterade.
En annan fråga, nu gällande tändspolar.
Vilka är att föredra, de med trekantig kontakt eller de med metalbygel?
Jag har de med trekantig kontakt i bilen nu, men har de andra till den nybyggda motorn.
Får se efter besiktning då nya motorn och m3 bakvagnen blir monterade.
En annan fråga, nu gällande tändspolar.
Vilka är att föredra, de med trekantig kontakt eller de med metalbygel?
Jag har de med trekantig kontakt i bilen nu, men har de andra till den nybyggda motorn.
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Bra jobbat
- Gustafsson
- Admin
- Posts: 421
- Joined: 28 Oct 2008, 17:55
- Location: Borlänge
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Ser bra ut
Wanchai Gustafsson
0722101489
Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan
Thivan
0722101489
Stort tack till
PPF
Bäckis
Ärtan
Thivan
Re: CONMAN´s E46 325 CI booost....
Tackar
I helgen som var vart det inte så mycket med bmw´n, utan mappning av ´host host´volvo 745, med T5a, HX35, 1300cc och maxxecu street.
Efter lite felsökande av lambdan så visade det sig att två stift i kontaktstycket till boxen var omkastade. Efter jag fixat det så var det dags att gatmappa.
Ägaren av bilen som är en yngling i 20års åldern, körde som satan och hade världens flin på läpparna. Allt gick kanon, värre var det dagen efter för bilen.
Stagen till bakaxeln blev som bananer, men det fixade han med lite vinkelslip och svets. Sen ut igen och efter 6-7 varv i någon rondell och en lång omkörning på fullt ställ så började motorn låta illa. Har ej fått info om vad som hänt ännu.
Lite bilder iaf, tyvärr ingen film
I helgen som var vart det inte så mycket med bmw´n, utan mappning av ´host host´volvo 745, med T5a, HX35, 1300cc och maxxecu street.
Efter lite felsökande av lambdan så visade det sig att två stift i kontaktstycket till boxen var omkastade. Efter jag fixat det så var det dags att gatmappa.
Ägaren av bilen som är en yngling i 20års åldern, körde som satan och hade världens flin på läpparna. Allt gick kanon, värre var det dagen efter för bilen.
Stagen till bakaxeln blev som bananer, men det fixade han med lite vinkelslip och svets. Sen ut igen och efter 6-7 varv i någon rondell och en lång omkörning på fullt ställ så började motorn låta illa. Har ej fått info om vad som hänt ännu.
Lite bilder iaf, tyvärr ingen film