E30 330TIC 957wnm/923whp

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by rocket »

vanninjection har noe for seg primært for å unngå detonasjon/ tenningsbank.

Man fjerner varme fra forbrenningen, og varme er kilden til tenningsbank (og for mye fortenning).
Samtidig fjerner man også varme-energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. Så for mye vann, er en ulempe. Folk sier 10% vann ?

Du kan mest sannsynlig øke boost med 0,2-0,3 bar uten å få tenningsbank, hvis alt annet er som før? Eller? KAn godt hende du kan kjøre mer fortenning også, så får du mer effekt ut av bensinen istedenfor varmere eksos :)

Motorer med vanninjection tåler mer boost evt mer fortenning.

Det går jo på varmebalanse. Intercooler, vanninjection er to måter å fjerne varme på. E85 tåler høyere kompresjon og høyere boost fordi det har høyere oktan tall/alkohol, så vanninjection er mest interessant for oss som kjører bensin.
Selv kjører jeg m20b27 med Z45 og 1,1 bar. Holset 60mm. 95 oktan.
Prøvde ett "hjemmelaga" vanninjection system med turbotrykk inn på en tank og spylevæske motor.
Men det var på mange måter en fiasko.
Tror en høyttrykkspumpe og en egnet dyse med god "atomisering" av vannet/metanolen er best. Må kunne gå an å finne noe sånt rundt om? En pumpe med lav kapasitet og hlyt trykk? PRøvde bensinpumpa som vanninjection-pumpe, det er bare å glemme. Feil karakteristikk, altfor høy kapasitet.
Har du hatt noe problem med sprekte topplokk? Topplokket mitt sprakk etter 17000 km. Ingen tegn til tenningsbank på stempla. Det bare sprakk ved ett av kamlageret.
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by Joachim »

Senker jo også eksostemp drastisk med vann/meth innsprøytning.
Jeg kommer til å kjøre med Aem sitt sprut på m50'n, fine sett med blant anna failsafe som kobles mot sprut :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by stensheim »

har aldri ødelagt topplokk til m20 jeg :) blir nok AEM sitt vann/metanol innsprøytning på meg og. har satt i mindre turbo i sommer for og få bedre effektkurve, Precision 6466bb, ble en helt annen respons nå ja :D
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
splatter
Posts: 147
Joined: 12 Jan 2007, 23:46
Location: danmark aalborg

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by splatter »

http://server.pure-pf.com/webshop2/se/d ... 20b30.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det disse kolber du bruger i din m20? Eller køre du med 86mm boring?
if you don't like my drift call. 1-800-eat-shit
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by stensheim »

Har cp kolvar som ppf solgte tidligere (84,5mm)
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
User avatar
splatter
Posts: 147
Joined: 12 Jan 2007, 23:46
Location: danmark aalborg

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by splatter »

Okay er det 130mm vevstakar så?
if you don't like my drift call. 1-800-eat-shit
User avatar
stensheim
Posts: 500
Joined: 04 Dec 2005, 11:17

Re: E30 330TIC 957wnm/923whp

Post by stensheim »

Ja. med dem nye dp kolvarna så 135mm står det.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Post Reply