vanninjection har noe for seg primært for å unngå detonasjon/ tenningsbank.
Man fjerner varme fra forbrenningen, og varme er kilden til tenningsbank (og for mye fortenning).
Samtidig fjerner man også varme-energi som kunne vært brukt til å drive turbinen. Så for mye vann, er en ulempe. Folk sier 10% vann ?
Du kan mest sannsynlig øke boost med 0,2-0,3 bar uten å få tenningsbank, hvis alt annet er som før? Eller? KAn godt hende du kan kjøre mer fortenning også, så får du mer effekt ut av bensinen istedenfor varmere eksos
Motorer med vanninjection tåler mer boost evt mer fortenning.
Det går jo på varmebalanse. Intercooler, vanninjection er to måter å fjerne varme på. E85 tåler høyere kompresjon og høyere boost fordi det har høyere oktan tall/alkohol, så vanninjection er mest interessant for oss som kjører bensin.
Selv kjører jeg m20b27 med Z45 og 1,1 bar. Holset 60mm. 95 oktan.
Prøvde ett "hjemmelaga" vanninjection system med turbotrykk inn på en tank og spylevæske motor.
Men det var på mange måter en fiasko.
Tror en høyttrykkspumpe og en egnet dyse med god "atomisering" av vannet/metanolen er best. Må kunne gå an å finne noe sånt rundt om? En pumpe med lav kapasitet og hlyt trykk? PRøvde bensinpumpa som vanninjection-pumpe, det er bare å glemme. Feil karakteristikk, altfor høy kapasitet.
Har du hatt noe problem med sprekte topplokk? Topplokket mitt sprakk etter 17000 km. Ingen tegn til tenningsbank på stempla. Det bare sprakk ved ett av kamlageret.
E30 330TIC 957wnm/923whp
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
Senker jo også eksostemp drastisk med vann/meth innsprøytning.
Jeg kommer til å kjøre med Aem sitt sprut på m50'n, fine sett med blant anna failsafe som kobles mot sprut
Jeg kommer til å kjøre med Aem sitt sprut på m50'n, fine sett med blant anna failsafe som kobles mot sprut
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
har aldri ødelagt topplokk til m20 jeg blir nok AEM sitt vann/metanol innsprøytning på meg og. har satt i mindre turbo i sommer for og få bedre effektkurve, Precision 6466bb, ble en helt annen respons nå ja
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
http://server.pure-pf.com/webshop2/se/d ... 20b30.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er det disse kolber du bruger i din m20? Eller køre du med 86mm boring?
Er det disse kolber du bruger i din m20? Eller køre du med 86mm boring?
if you don't like my drift call. 1-800-eat-shit
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
Har cp kolvar som ppf solgte tidligere (84,5mm)
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
Okay er det 130mm vevstakar så?
if you don't like my drift call. 1-800-eat-shit
Re: E30 330TIC 957wnm/923whp
Ja. med dem nye dp kolvarna så 135mm står det.
m20 3.0L turbo, 959wnm/884whp@2,2kg