JM's e46 330i m54b30 turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!

Post by Jesper Mäki »

Pga att jag har 50 mil mellan mig och bilen just nu blir det inge skruva, men endel fundera. Börjat fundera på dehär med anslutningar på grenröret.
Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?

Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas! :)
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by JockE28 »

finns möjligheten så hade jag kört egt på varje cylinder (för det gör jag), var noga med placering av hylsorna i grenröret så dom kommer i samma riktning och avstånd från toppen, samt instick av givarna! då får du mer exakt mätning under låglast.

sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)

efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader



Mvh Jocke


Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska.. :mrgreen:
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Jesper Mäki »

JockE28 wrote:finns möjligheten så hade jag kört egt på varje cylinder (för det gör jag), var noga med placering av hylsorna i grenröret så dom kommer i samma riktning och avstånd från toppen, samt instick av givarna! då får du mer exakt mätning under låglast.

sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)

efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader

Mvh Jocke

Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska.. :mrgreen:
Känns lite väl seriöst att köra givare på varje cyl på denna motor. Dock är det väl det som är "rätt" att göra antar jag? Vilken cyl ska man ha givare på i annat fall?
Vars har du köpt givare? Pris?

Angående placering ska de väl sitta någon cm från toppen va? Vet inte hur det är med plats då jag har värmeskydden i grenrörspackningarna men det är nog knappast omöjligt att få dit. Svetsmuttrarna är ju iofs en liten kostnad och lätt att bränna dit färdigt nu.

Image
Last edited by Jesper Mäki on 05 Jul 2017, 21:37, edited 1 time in total.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by JockE28 »

man kan aldrig vara för seriös :)

ju mer värden man har koll på ju mer kan man mosa på, har man varningar och korrigeringar aktiverat så kan man rädda motorn i tid.

jag köpte allt mitt sånt av maxxtuning har jag för mig.

om jag hade satt dit på din motor så hade jag gjort hål i värmeskydden ovanför varje avgasport till respektive givare så slipper man bygga extra skydd för kablarna till sensorerna och satt dom rakt uppifrån 2-3 cm från flänsen och återigen kolla så insticket blir likt över alla sensorer
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by JockE28 »

såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Jesper Mäki »

Ja sedär det hade jag inte ens tänkt på att kolla :lol:
Vars är bästa placering om man kör två stycken då? 2an och 4an?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by TheLeaf »

JockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk :)
EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problem ;)

http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by JockE28 »

TheLeaf wrote:
JockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk :)
EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problem ;)

http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
då kan man likväl köpa maxx direkt ju :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TheLeaf
Posts: 237
Joined: 13 Aug 2012, 14:41
Location: Stockholm

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by TheLeaf »

JockE28 wrote:
TheLeaf wrote:
JockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk :)
EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problem ;)

http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
då kan man likväl köpa maxx direkt ju :)
Absolut men tänkte nu när han redan har EMU och om han vill ha 6st EGT så går de iallafall att lösa :) Men EMU + EGT modulen är fortfarande billigare än Maxxecu om de är priset du tänker på :)
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING

Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Jesper Mäki »

Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall. :)
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Jesper Mäki »

Började plocka ihop det sista på motorn direkt jag kom hem.
Drog åt svängningsdämparen
Image

Började med ett "adapterrör"
Image

Påläggssvetsade och fräste ner för att få mer packningsyta på termostathusdistansen.
Image

Plockade ner framvagnsbalken och svetsade dit förstärkningar vid motorfästena, ska tydligen vara en svag punkt på både E36 och E46.
Image

Image


Nya växellådskuddar.
Image

En kväll flyttades bilen och kusin la ut markduk och grus, det tackar vi för! betydligt trevligare att hålla på än i sanden. Bruksbilen på besök.
Image

Beställde egtmuttar och svetsade dit på ettan och fyran, drog på coatingspray och lindade grenröret. Plockade ihop koppling och svänghjul, monterade lådan och så åkte motor och låda in i bilen!
Image

Image

Image

Image

Svetsade ihop en burk till vevhusventilationen.
Image

Image

Image

Bilen är uppstartad nu med original styrsystem, tänkte få igång den för att inköra osv. Försöka få den besiktad och fixa med andra grejer som ska göras. Visade sig dock att jag distanserade ut urtrampningslagret för lite så den kopplar inte ur. Ska ner med lådan och fixa det så snart som möjligt. Spakstället känns dock riktigt bra med fylld bakre bussning och plast fram! Blir eventuellt att steloperera spaken då den också har ett gummi i sig, får se när.

Håller på och flyttar bilderna från tidigare sidor så de kommer dyka upp igen snart!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Joachim »

Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall. :)
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
Maxxecu Race har dbw. :)
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni

Post by Jesper Mäki »

Joachim wrote:
Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall. :)
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
Maxxecu Race har dbw. :)
Ja det verkade ju ha alla funktioner som behövs till m54an. Mest dedär med att få instrumenthuset att lira som jag inte har en aning om hur man ska göra. EMU ska ju ha canbusprotokollet färdigt har jag förstått. Detta är egentligen mest för besiktningen, jag hade kunnat leva med en surfplatta som mätarhus men för besiktningens skull vill jag kunna köra den som sugis och till största del i "originalutförande".
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Post by Jesper Mäki »

Plockade ner lådan och svetsade på distanser på kopplingsarmen så nu kopplar den ur fint.
Nästa projekt var att bygga avgassystem för att kunna provköra lite utan att bli halvdöv i bilen.
Image

Image


Testade med lite olika konfigurationer kring slutrör men slutade med denhär modellen. Bankade ett tretumsrör ovalt och svetsade ihop två 48mm böjar för att kunna använda original slutrör, blev bra tycker jag! :)
Image

Image

Image


När avgassystemet var färdigt kunde jag börja provköra lite, stötte på endel problem med vevhusventilationen då det visade sig att den inte gillade att få fullt insugsvacum i vevhuset. Efter endel grubblande och googlande kom jag fram till att original vevhusventilation har ett vacumbegränsande membran inbyggt i sig. Hittade också en såkallad pcv ventil som har samma funktion, monterade in en sån mellan vevhusventilationsburken och insuget, blev direkt mycket bättre. Ingen rök ur oljelocket då man öppnar det på tomgång och bilen går bra igen.

Bilen gick lite varmt vid ett tillfälle så plockade ut termostat och vattenpump och kontrollerade dem men de verkade ok så tror att det var någon luftficka i kylsystemet, de verkar lite besvärliga att få ut all luft ur dehär bilarna. Fyllde på igen, luftade och varmkörde. Gjorde samma sak dagen efter men då small expansionskärlet när jag parkerade bilen igen. Blev småless, pallade upp bilen och plockade ner hela bakvagnen.

Image

Image


Hade beställt nya bussningar till hela bakvagnen men det visade sig att även bromsar och hjullager var dåliga så fick bli ännu en beställning.
Bakvagnsbryggan var riktigt äcklig som synes så den sattes i elektrolysbad, även nedre bärarmar, avgasupphängning och bromsok fick bada och lackas om.
Image

Image

Image

Image

Svetsade förstärkningar och drog på lite färg och body, sedan kunde det mesta av bakvagnen, avgassystemet och kardanen monteras igen, väntar på ett hjullager för att få ner den på backen igen.
Image


Passade på att byta soppapumpen och dra grövre kablar till den när tanken ändå var nerplockad.
Image

Blev ett riktigt snabbt verktyg (plattjärn, två m8bultar och lite brickor) till att öppna tankarmaturen, som tillochmed fungerade :lol:
Image


I brist på göra häromdan plockade jag lös fronten och började med intercoolerinfästning istället.
Image

Image

Image

Image
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Mr EmCom
Posts: 1326
Joined: 11 Jun 2008, 12:27
Location: Örebro
Contact:

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Post by Mr EmCom »

Hur går det?
David Levin
0736807188
Örebro

e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Post by Jesper Mäki »

Mr EmCom wrote:Hur går det?
Det har väl stått ganska så still sen i höstas iochmed att jag inte har möjlighet att få in bilen i garage, fick tag på en billig uppsättning style 66 fälgar, fel et och kanske en aning för mycket utstickande fram så inte helt säker på hur det blir med dom ännu, såg dock betydligt roligare ut än de fula femekrade sommarhjulen som följde med bilen.

Slängde på vinterdäcken och besiktade bilen med blanka papper och helnöjd besiktningsman i vintras, har hunnit köra endel sen dess bara för att testa bilen i originalutförande och få lite inkörning av motorn. Beställt lite smågrejer som laddtrycksventil å oljetrycksgivare så man har det hemma färdigt.

Har dock inte kunnat börja göra nåt nu när det börjat bli mildare heller då det strulat med min sårinfektion jag haft sen min första operation hösten 2016. Hög feber och behövt ligga på sjukhus för att få antibiotikadropp, ligger just nu inlagd i Umeå efter ännu en operation men så snart jag får komma hem ska jag försöka få nåt gjort på bilen. De stora grejerna som återstår är väl tryckrör och ”downpipe”, å så tillkommer väl en massa smågrejer som man inte tänker på. :)
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper Mäki
Posts: 76
Joined: 19 Sep 2011, 18:01
Location: Kardis

Re: JM's e46 330i m54b30 turbo

Post by Jesper Mäki »

Här händer det inte så mycket, bytt kamaxelgivare och smort in skinnet i 330in. Men då jag går och väntar på EMU pnp så har det inte blivit så mycket annat gjort, skulle nämligen vilja köpa sprutet och få testa den som sugis så man ser att det lirar innan jag river och börjar få dit turbogrejerna.

Men tack vare min blocketbevakning på Bmw äldre än 92 så råkade jag köpa på mig ett litet sidoprojekt. Dykte nämligen upp en 88as e30 med m50 lite lägligt placerad i Gällivare så den hämtades. Har litegrann ångrat att jag inte köpte en äldre Bmw efter jag köpt 330in så suget efter en e21,e30 eller e28 har som funnits där i bakgrunden.

Nåja e30in från Gällivare hämtades iallafall. Den var obesiktad och hade stått sen förra hösten så den var i behov av lite kärlek. Började dammsuga å hittade lite råttskit på nå ställen så stolar och baksäte togs ut för att komma åt, upptäckte även att golvmattan var blöt fram så den åkte ut. Hittade då två små rosthål i förargolvet så blev till att fixa det och samtidigt banka ner golvet fram på båda sidor då nån missat med domkraften.

Image
Image

Golvmattan åkte somsagt ut, passade då på att få kusin att hjälpa mig å vattendammsuga igenom den, den var ordentligt skitig på sina ställen men blev betydligt renare tillslut. Dörrsidorna, baksätet och stolarna fick också en omgång av vattendammsugarn så nu känns det fräscht och trevligt i bilen igen. :D

Lite före/efter bilder på inredningen
Image
Image
Image
Image

Började sen kika på elen, bestämde mig för att göra om skarvarna till motorkontakten. Den var nämligen skarvad med kabeldojja klämd med polygrip. :D
Löda och krympslang med lim fick det bli!
Image

Hade bort insuget, passade på att göra en välbehövd motortvätt där under.
Image

Kanske inte så intressant och inte turborelaterat men det är iallafall det som händer inte i men utanför garaget för mig! :lol:
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply