JM's e46 330i m54b30 turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor tänd/soppasystem!!
Pga att jag har 50 mil mellan mig och bilen just nu blir det inge skruva, men endel fundera. Börjat fundera på dehär med anslutningar på grenröret.
Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?
Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas!
Hur pass viktigt är det med egt samt mottrycksmätning? Och vad för anslutningar ska man ha på grenröret för detta? En eller flera egt-givare?
Nybörjare på denna del av turbokonvertering så tips å trix uppskattas!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
finns möjligheten så hade jag kört egt på varje cylinder (för det gör jag), var noga med placering av hylsorna i grenröret så dom kommer i samma riktning och avstånd från toppen, samt instick av givarna! då får du mer exakt mätning under låglast.
sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)
efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader
Mvh Jocke
Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska..
sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)
efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader
Mvh Jocke
Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska..
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Känns lite väl seriöst att köra givare på varje cyl på denna motor. Dock är det väl det som är "rätt" att göra antar jag? Vilken cyl ska man ha givare på i annat fall?JockE28 wrote:finns möjligheten så hade jag kört egt på varje cylinder (för det gör jag), var noga med placering av hylsorna i grenröret så dom kommer i samma riktning och avstånd från toppen, samt instick av givarna! då får du mer exakt mätning under låglast.
sen avgasmottryck så har jag tigat fast en vanlig skarvhylsa för bromsrör innan turbon precis och pressat ett vanligt bromsrör som jag gjort en spiral på (hjälper till att kyla gasen innan mätarn)
efter bromsning så vek jag bara ihop röret och plocka bort mätaren. kan vara bra om man gör ändringar och vill se skillnader
Mvh Jocke
Edit: tänk på att hylsorna för egt är koniska..
Vars har du köpt givare? Pris?
Angående placering ska de väl sitta någon cm från toppen va? Vet inte hur det är med plats då jag har värmeskydden i grenrörspackningarna men det är nog knappast omöjligt att få dit. Svetsmuttrarna är ju iofs en liten kostnad och lätt att bränna dit färdigt nu.
Last edited by Jesper Mäki on 05 Jul 2017, 21:37, edited 1 time in total.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
man kan aldrig vara för seriös
ju mer värden man har koll på ju mer kan man mosa på, har man varningar och korrigeringar aktiverat så kan man rädda motorn i tid.
jag köpte allt mitt sånt av maxxtuning har jag för mig.
om jag hade satt dit på din motor så hade jag gjort hål i värmeskydden ovanför varje avgasport till respektive givare så slipper man bygga extra skydd för kablarna till sensorerna och satt dom rakt uppifrån 2-3 cm från flänsen och återigen kolla så insticket blir likt över alla sensorer
ju mer värden man har koll på ju mer kan man mosa på, har man varningar och korrigeringar aktiverat så kan man rädda motorn i tid.
jag köpte allt mitt sånt av maxxtuning har jag för mig.
om jag hade satt dit på din motor så hade jag gjort hål i värmeskydden ovanför varje avgasport till respektive givare så slipper man bygga extra skydd för kablarna till sensorerna och satt dom rakt uppifrån 2-3 cm från flänsen och återigen kolla så insticket blir likt över alla sensorer
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Ja sedär det hade jag inte ens tänkt på att kolla
Vars är bästa placering om man kör två stycken då? 2an och 4an?
Vars är bästa placering om man kör två stycken då? 2an och 4an?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
då kan man likväl köpa maxx direkt juTheLeaf wrote:EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Absolut men tänkte nu när han redan har EMU och om han vill ha 6st EGT så går de iallafall att lösa Men EMU + EGT modulen är fortfarande billigare än Maxxecu om de är priset du tänker påJockE28 wrote:då kan man likväl köpa maxx direkt juTheLeaf wrote:EMU har en EGT modul som tar 8st som kopplas in via canbus så de är inga problemJockE28 wrote:såg nu att du tänkte köra Emu, dem har väl bara möjlighet för två EGT-givare så då faller det snabbt bort rent ekonomiskt att köra 6 stk
http://gzracing.se/motorstyrning/ecumas ... modul.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall.
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Började plocka ihop det sista på motorn direkt jag kom hem.
Drog åt svängningsdämparen
Började med ett "adapterrör"
Påläggssvetsade och fräste ner för att få mer packningsyta på termostathusdistansen.
Plockade ner framvagnsbalken och svetsade dit förstärkningar vid motorfästena, ska tydligen vara en svag punkt på både E36 och E46.
Nya växellådskuddar.
En kväll flyttades bilen och kusin la ut markduk och grus, det tackar vi för! betydligt trevligare att hålla på än i sanden. Bruksbilen på besök.
Beställde egtmuttar och svetsade dit på ettan och fyran, drog på coatingspray och lindade grenröret. Plockade ihop koppling och svänghjul, monterade lådan och så åkte motor och låda in i bilen!
Svetsade ihop en burk till vevhusventilationen.
Bilen är uppstartad nu med original styrsystem, tänkte få igång den för att inköra osv. Försöka få den besiktad och fixa med andra grejer som ska göras. Visade sig dock att jag distanserade ut urtrampningslagret för lite så den kopplar inte ur. Ska ner med lådan och fixa det så snart som möjligt. Spakstället känns dock riktigt bra med fylld bakre bussning och plast fram! Blir eventuellt att steloperera spaken då den också har ett gummi i sig, får se när.
Håller på och flyttar bilderna från tidigare sidor så de kommer dyka upp igen snart!
Drog åt svängningsdämparen
Började med ett "adapterrör"
Påläggssvetsade och fräste ner för att få mer packningsyta på termostathusdistansen.
Plockade ner framvagnsbalken och svetsade dit förstärkningar vid motorfästena, ska tydligen vara en svag punkt på både E36 och E46.
Nya växellådskuddar.
En kväll flyttades bilen och kusin la ut markduk och grus, det tackar vi för! betydligt trevligare att hålla på än i sanden. Bruksbilen på besök.
Beställde egtmuttar och svetsade dit på ettan och fyran, drog på coatingspray och lindade grenröret. Plockade ihop koppling och svänghjul, monterade lådan och så åkte motor och låda in i bilen!
Svetsade ihop en burk till vevhusventilationen.
Bilen är uppstartad nu med original styrsystem, tänkte få igång den för att inköra osv. Försöka få den besiktad och fixa med andra grejer som ska göras. Visade sig dock att jag distanserade ut urtrampningslagret för lite så den kopplar inte ur. Ska ner med lådan och fixa det så snart som möjligt. Spakstället känns dock riktigt bra med fylld bakre bussning och plast fram! Blir eventuellt att steloperera spaken då den också har ett gummi i sig, får se när.
Håller på och flyttar bilderna från tidigare sidor så de kommer dyka upp igen snart!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Maxxecu Race har dbw.Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall.
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo - Frågor Egt & mottrycksmätni
Ja det verkade ju ha alla funktioner som behövs till m54an. Mest dedär med att få instrumenthuset att lira som jag inte har en aning om hur man ska göra. EMU ska ju ha canbusprotokollet färdigt har jag förstått. Detta är egentligen mest för besiktningen, jag hade kunnat leva med en surfplatta som mätarhus men för besiktningens skull vill jag kunna köra den som sugis och till största del i "originalutförande".Joachim wrote:Maxxecu Race har dbw.Jesper Mäki wrote:Inget sprut inhandlat ännu och inget som är spikat. Har tänkt köra EMU då det har canbusprotokoll till e46an samt att pnp verkar vara pågång. Sen saknar väl maxxecu möjligheten att köra dbw utan ytterligare modul så det blir ändå en extra box isåfall.
Men som sagt om inte 6 givare, en eller två? Placering?
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Plockade ner lådan och svetsade på distanser på kopplingsarmen så nu kopplar den ur fint.
Nästa projekt var att bygga avgassystem för att kunna provköra lite utan att bli halvdöv i bilen.
Testade med lite olika konfigurationer kring slutrör men slutade med denhär modellen. Bankade ett tretumsrör ovalt och svetsade ihop två 48mm böjar för att kunna använda original slutrör, blev bra tycker jag!
När avgassystemet var färdigt kunde jag börja provköra lite, stötte på endel problem med vevhusventilationen då det visade sig att den inte gillade att få fullt insugsvacum i vevhuset. Efter endel grubblande och googlande kom jag fram till att original vevhusventilation har ett vacumbegränsande membran inbyggt i sig. Hittade också en såkallad pcv ventil som har samma funktion, monterade in en sån mellan vevhusventilationsburken och insuget, blev direkt mycket bättre. Ingen rök ur oljelocket då man öppnar det på tomgång och bilen går bra igen.
Bilen gick lite varmt vid ett tillfälle så plockade ut termostat och vattenpump och kontrollerade dem men de verkade ok så tror att det var någon luftficka i kylsystemet, de verkar lite besvärliga att få ut all luft ur dehär bilarna. Fyllde på igen, luftade och varmkörde. Gjorde samma sak dagen efter men då small expansionskärlet när jag parkerade bilen igen. Blev småless, pallade upp bilen och plockade ner hela bakvagnen.
Hade beställt nya bussningar till hela bakvagnen men det visade sig att även bromsar och hjullager var dåliga så fick bli ännu en beställning.
Bakvagnsbryggan var riktigt äcklig som synes så den sattes i elektrolysbad, även nedre bärarmar, avgasupphängning och bromsok fick bada och lackas om.
Svetsade förstärkningar och drog på lite färg och body, sedan kunde det mesta av bakvagnen, avgassystemet och kardanen monteras igen, väntar på ett hjullager för att få ner den på backen igen.
Passade på att byta soppapumpen och dra grövre kablar till den när tanken ändå var nerplockad.
Blev ett riktigt snabbt verktyg (plattjärn, två m8bultar och lite brickor) till att öppna tankarmaturen, som tillochmed fungerade
I brist på göra häromdan plockade jag lös fronten och började med intercoolerinfästning istället.
Nästa projekt var att bygga avgassystem för att kunna provköra lite utan att bli halvdöv i bilen.
Testade med lite olika konfigurationer kring slutrör men slutade med denhär modellen. Bankade ett tretumsrör ovalt och svetsade ihop två 48mm böjar för att kunna använda original slutrör, blev bra tycker jag!
När avgassystemet var färdigt kunde jag börja provköra lite, stötte på endel problem med vevhusventilationen då det visade sig att den inte gillade att få fullt insugsvacum i vevhuset. Efter endel grubblande och googlande kom jag fram till att original vevhusventilation har ett vacumbegränsande membran inbyggt i sig. Hittade också en såkallad pcv ventil som har samma funktion, monterade in en sån mellan vevhusventilationsburken och insuget, blev direkt mycket bättre. Ingen rök ur oljelocket då man öppnar det på tomgång och bilen går bra igen.
Bilen gick lite varmt vid ett tillfälle så plockade ut termostat och vattenpump och kontrollerade dem men de verkade ok så tror att det var någon luftficka i kylsystemet, de verkar lite besvärliga att få ut all luft ur dehär bilarna. Fyllde på igen, luftade och varmkörde. Gjorde samma sak dagen efter men då small expansionskärlet när jag parkerade bilen igen. Blev småless, pallade upp bilen och plockade ner hela bakvagnen.
Hade beställt nya bussningar till hela bakvagnen men det visade sig att även bromsar och hjullager var dåliga så fick bli ännu en beställning.
Bakvagnsbryggan var riktigt äcklig som synes så den sattes i elektrolysbad, även nedre bärarmar, avgasupphängning och bromsok fick bada och lackas om.
Svetsade förstärkningar och drog på lite färg och body, sedan kunde det mesta av bakvagnen, avgassystemet och kardanen monteras igen, väntar på ett hjullager för att få ner den på backen igen.
Passade på att byta soppapumpen och dra grövre kablar till den när tanken ändå var nerplockad.
Blev ett riktigt snabbt verktyg (plattjärn, två m8bultar och lite brickor) till att öppna tankarmaturen, som tillochmed fungerade
I brist på göra häromdan plockade jag lös fronten och började med intercoolerinfästning istället.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Hur går det?
David Levin
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
0736807188
Örebro
e23 725 TDS
e24 635i
e36 323i (s50)
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Det har väl stått ganska så still sen i höstas iochmed att jag inte har möjlighet att få in bilen i garage, fick tag på en billig uppsättning style 66 fälgar, fel et och kanske en aning för mycket utstickande fram så inte helt säker på hur det blir med dom ännu, såg dock betydligt roligare ut än de fula femekrade sommarhjulen som följde med bilen.Mr EmCom wrote:Hur går det?
Slängde på vinterdäcken och besiktade bilen med blanka papper och helnöjd besiktningsman i vintras, har hunnit köra endel sen dess bara för att testa bilen i originalutförande och få lite inkörning av motorn. Beställt lite smågrejer som laddtrycksventil å oljetrycksgivare så man har det hemma färdigt.
Har dock inte kunnat börja göra nåt nu när det börjat bli mildare heller då det strulat med min sårinfektion jag haft sen min första operation hösten 2016. Hög feber och behövt ligga på sjukhus för att få antibiotikadropp, ligger just nu inlagd i Umeå efter ännu en operation men så snart jag får komma hem ska jag försöka få nåt gjort på bilen. De stora grejerna som återstår är väl tryckrör och ”downpipe”, å så tillkommer väl en massa smågrejer som man inte tänker på.
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 76
- Joined: 19 Sep 2011, 18:01
- Location: Kardis
Re: JM's e46 330i m54b30 turbo
Här händer det inte så mycket, bytt kamaxelgivare och smort in skinnet i 330in. Men då jag går och väntar på EMU pnp så har det inte blivit så mycket annat gjort, skulle nämligen vilja köpa sprutet och få testa den som sugis så man ser att det lirar innan jag river och börjar få dit turbogrejerna.
Men tack vare min blocketbevakning på Bmw äldre än 92 så råkade jag köpa på mig ett litet sidoprojekt. Dykte nämligen upp en 88as e30 med m50 lite lägligt placerad i Gällivare så den hämtades. Har litegrann ångrat att jag inte köpte en äldre Bmw efter jag köpt 330in så suget efter en e21,e30 eller e28 har som funnits där i bakgrunden.
Nåja e30in från Gällivare hämtades iallafall. Den var obesiktad och hade stått sen förra hösten så den var i behov av lite kärlek. Började dammsuga å hittade lite råttskit på nå ställen så stolar och baksäte togs ut för att komma åt, upptäckte även att golvmattan var blöt fram så den åkte ut. Hittade då två små rosthål i förargolvet så blev till att fixa det och samtidigt banka ner golvet fram på båda sidor då nån missat med domkraften.
Golvmattan åkte somsagt ut, passade då på att få kusin att hjälpa mig å vattendammsuga igenom den, den var ordentligt skitig på sina ställen men blev betydligt renare tillslut. Dörrsidorna, baksätet och stolarna fick också en omgång av vattendammsugarn så nu känns det fräscht och trevligt i bilen igen.
Lite före/efter bilder på inredningen
Började sen kika på elen, bestämde mig för att göra om skarvarna till motorkontakten. Den var nämligen skarvad med kabeldojja klämd med polygrip.
Löda och krympslang med lim fick det bli!
Hade bort insuget, passade på att göra en välbehövd motortvätt där under.
Kanske inte så intressant och inte turborelaterat men det är iallafall det som händer inte i men utanför garaget för mig!
Men tack vare min blocketbevakning på Bmw äldre än 92 så råkade jag köpa på mig ett litet sidoprojekt. Dykte nämligen upp en 88as e30 med m50 lite lägligt placerad i Gällivare så den hämtades. Har litegrann ångrat att jag inte köpte en äldre Bmw efter jag köpt 330in så suget efter en e21,e30 eller e28 har som funnits där i bakgrunden.
Nåja e30in från Gällivare hämtades iallafall. Den var obesiktad och hade stått sen förra hösten så den var i behov av lite kärlek. Började dammsuga å hittade lite råttskit på nå ställen så stolar och baksäte togs ut för att komma åt, upptäckte även att golvmattan var blöt fram så den åkte ut. Hittade då två små rosthål i förargolvet så blev till att fixa det och samtidigt banka ner golvet fram på båda sidor då nån missat med domkraften.
Golvmattan åkte somsagt ut, passade då på att få kusin att hjälpa mig å vattendammsuga igenom den, den var ordentligt skitig på sina ställen men blev betydligt renare tillslut. Dörrsidorna, baksätet och stolarna fick också en omgång av vattendammsugarn så nu känns det fräscht och trevligt i bilen igen.
Lite före/efter bilder på inredningen
Började sen kika på elen, bestämde mig för att göra om skarvarna till motorkontakten. Den var nämligen skarvad med kabeldojja klämd med polygrip.
Löda och krympslang med lim fick det bli!
Hade bort insuget, passade på att göra en välbehövd motortvätt där under.
Kanske inte så intressant och inte turborelaterat men det är iallafall det som händer inte i men utanför garaget för mig!
BMW E46 330i M54B30 turbo
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=92333" onclick="window.open(this.href);return false;