Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.

Post by Nisse Järnet »

Ses på Streetweek! :) Vilken klass kör du?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.

Post by pro_mille »

Nisse Järnet wrote:Ses på Streetweek! :) Vilken klass kör du?
Ja det lär vi göra, kommer att köra Street Outlaw :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.

Post by JockE28 »

vi ses också :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Turbo BelAir. Lite fix inför Streetweek.

Post by Nisse Järnet »

pro_mille wrote:
Nisse Järnet wrote:Ses på Streetweek! :) Vilken klass kör du?
Ja det lär vi göra, kommer att köra Street Outlaw :)
Haha skönt, då slipper man körs mot dig iaf :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir. Arosstreet #1

Post by pro_mille »

Var och testade bilen på Arosstreet #1 ikväll.
Körde med 9x30" radial slicksen som jag använde i USA.
Men nya dubbel justerbara QA1 stötdämpare bak bytte jag till under veckan.
Första repan utan tidtagning med handstart.
I eliminering mötte jag samma Corvette i första rundan körde launchcontroll på 3000rpm som i USA och 85hk gas efter det till 1.4bar.
Bilen gick loss hårt fick pedala flera gånger, vann dock repan på 7.37 med usla 1.97 i 60fot.
I Semin körde jag mot en Audi 4wd stallade då istället 2400rpm och bilen gick iväg fint, lät dock underligt
när 3ans växlade in, slirade nog till. Vid målgång började det ryka duktigt under bilen.
Körde dock 6.57 den repan med 1.84 i 60fot :)
Packboxen vid convertern hade åkt ut, tur nog så kom det inte olja på banan för att jag har uppsamlingsplåt under.

Film på reporna
https://youtu.be/-9nW901gyiE
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by pro_mille »

Har tagit ner lådan, upptäckte convertern hade fått slitagemärken efter bussnigen i pumpen.
Mätte upp att det var hela 0.13mm slitet, jävlars!
Var bara och meka isär lådan och ta reda på orsaken till detta.
Såg direkt efter att jag muttrade isär pumpen att lådan inte har linat med motorn.
Bussningen var bara sliten i nederkant och tyvärr så var pumpen slut, har bara slitit på över kant bakom pumpdrevet.
Skuvade då isär hela lådan, 2ans och 3ans lameller var slitna med, troligen pga. lågt oljetryck.
Tog med huset till jobbet och mätte upp pumpplanet kontra planet som bultas mot motor, mycket riktigt så var det inte parallellt.
Ska ta och kapa bort svepet och bulta på ett Reid Bellhouse, har en ny sådan hemma.
Får sedan köpa en ny pump till lådan och och ev. ny pump till reserv lådan med.

Convertern lämnades in till STC nere i Jönköping, han ska byta halsen på convertern.
Blir även nya lameller till lockupen, dom hade slirat till oxå.

Passar även på och monterar D3 transbrake ventilhuset i lådan.
Till andra lådan ska jag montera Jake's preppade automat ventilhus.


Ska ta och klänga på nya 10.5W x 29" Hoosier slicksen under veckan, får se om dom får plats i hjulhusen.
Ev. får jag göra om hjulhusen lite.

Har även en ny utväxling till min andra klump, tänkte byta till 3.70 från 4.11, sedan renovera WaveTrac diffen och sälja det blir spole istället.

Bilder kommer.. har inga bilder i denna dator. :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by TreLingon »

Vilket jobb :)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by pro_mille »

Full fart i garaget inför Streetweek.
Anders har börjat skruva ihop min växellåda.
Convertern är klar, men på villovägar :(
STC skickade den och ett par andra convertrar från Jönköping förra veckan på onsdagen.
Men Schenker glömde tydligen scanna in dom.. Hoppas att dom hittar den imorrn.
Har klängt på nya slicksen och provmonterat dom, var lite väl tajt mot ramen.

Hoosier 29/10.5W är rätt stora, 11" anläägningsyta och 29.3" höga
Image

Fick kapa bort bulan vid fädern på ramen för mer frigång. Var bara 3-5mm.
Image

Pappmall för 3mm plåten.
Image

Höger sida klar.
Image

20mm frigång nu :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by pro_mille »

Bättre sent än aldrig!

Varit lite off på datan, men fått lite annat gjort då.

Hann besikta bilen innan streetweek, lyckades få den godkänd :)

Framme i Björkvik.
Image

Startnummer 026, fick jag av Appelgren pga.. :D Bästa åldern på en finska är ju "Sug å Sex" :D
Image

Första repan ut körde jag 6.82 med hjulspinn hela vägen.
Testade två repor till men gick inte bättre. Lite skit bakom spakarna.
Image

Checkpointen för dagen var på Ingo macken i Katrineholm.
Image

Men redan under första repan uppe i Dala-Järna skottade jag en kolv, sprack tvärs över.
Har ju hållt över 3000mil, blivit glapp i kolvbultshålet och bussningen på vevstaken så vevstaken tog i kolvens undersida.
Kolven ser tunn ut men den är ca. 7mm tjock.
Image

Tomas Berg åkte upp med biltransport från Eskilstuna och körde bilen till sitt garage, jag själv tog semester och följde runt på Streetweek resten av veckan.
Image

Väl hemma så skruvade vi ner lådan och lyfte ur motorn.
Hittade en gammal spricka i blocket så jag ville inte använda det mer.
Åkte till Anders på ANAB och köpte nytt block och kolvar mm. Fick bra pris på allt.
Beställde nya vevstakar, lager, oljepump och kamdrivning från Summit.

Tog med blocket till jobbet och fräste ut frigång för 4" slag
Image

Tajt men det går runt.
Image

Fräste även bort lite gjutskägg.
Image

Image

Nu väntar jag på delarna från Summit, efter det ska blocket på honing och deckning.
Har lite kundjobb under tiden, men nästa fredag tar jag och flyger ner till Budapest på en veckas semester :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by Nisse Järnet »

Surt med raset :( Men Street Week var nåt att minnas! :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
JockE28
Posts: 1043
Joined: 23 Sep 2010, 07:23
Location: Fakenberg

Re: Turbo BelAir. Streetweek.

Post by JockE28 »

Säger som Nisse. Tråkigt med ras. Men du jommer väl igen till nästa år? :)
Jag är inte en komplett idiot, det fattas vissa delar
07 köpte 520IA -85
11 det spårar ur
13 äntligen Bromsad 567hp och 612nm
14 MaxECU 601 whp och 2 topplocks-ras
15 M50B32 - Sista försöket.
Projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49579" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir och Volvo 242.

Post by pro_mille »

Liten uppdatering på nya motorbygget.

Blev även en ny 4" vevaxel, provmontering och mätning av kolvspel.
Image

Frigång finns tillräckligt.
Blocket lämnades till Stefan på Engson Motor, han deckade blocket en tiondel och honade upp loppen till 0.15mm kolvspel.
Image

Viktjusterade nya Eagle 6" max stroker vevstakarna.
Image

Tog isär nya AFR 277 topparna och åkte över till Tom´s Motor för att vacuumtesta dom.
Image

Topparna var helt ok, jänkarna hade lyckats centrera sätena :)
Image

Image

Ska slipa bort squishytan vid tänstiftsidan på topparna.
Kompförhållande blir 10.5:1 med 0.041" packning, kolvarna kommer att vända 0.4mm under deckplan.
75cc förbränningsrum på topparna och 5cc ventiluttag på Icon plana kolvarna.
Image

Även insugskanalerna ska putsas vid packning och breddas en aning vid stötstängerna.
Finns och en lite knöl vid övergången på cnc-portning som ska fixas.
Image

Men har även skaffat ett nytt projekt, en Volvo 242 -75.
Lagom äcklig :lol: Har lite planer på vad som ska göras med den :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir och Volvo 242.

Post by pro_mille »

Kommer att köra med Fel-Pro MLS topplockspackningar och ytkravet var max Ra 0.50, tänkte att det är nog bäst och mäta
upp blockplanen efter deckning. Var mellan 0.18-0.28. Har beställt styrhylsor till ramöverfallen, vi ska borra/brotscha upp hålen i överfallen och en bit ner i blocket
så att jag får dit 13.5mm hylsor. Imorgon ska jag fortsätta med portningen av AFR topparna.

Image

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir och Volvo 242.

Post by pro_mille »

Var tydligen länge sedan som jag uppdaterade här.
Är så mycket enklare att göra det på facebook.
Har hänt en hel del i garaget med motorbygget.

Gjorde om förbränningsrummen på dom nya AFR 227cc topparna
Image

Putsade till insugskanalerna med.
Image

Viktjusterade kolvarna.
Image

Lämnade sedan in vevaxel och en kolv, kolvbult, ringar, vevstake lager mm. till Krilles Motor på ballansering
Image

Image

Vi fräste och brotschade genom överfallen för att kunna montera i rörhylsor.
Image

13.5mm rörhylsor på plats.
Image

Ihopmontering av bottendel.
Image

Kam och kamdrivning på plats, var lite trixigt som vanligt att få kamkedjan att "lina" mellan vevaxel och kam.
Image

Test av frigång mellan ventiler och kolvar.
Image

Mätning av inställningshöjd för ventilfjädrar, 230lbs inspänningstryck blev det.
Image

Provmontering av toppar och insug.
Image

Bottendelen ihop.
Image

Ska köra med Fel-Pro MLS packningar 0.039" tjocka.
Image

Topparna på plats.
Image

Nya 1.6 Jesel vipporna monterade.
Image

Fick även mina plaststötfångare härom veckan, väger endast 5kg ihop. :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...

Post by pro_mille »

Tog och mätte upp radialkastet mellan motorn och sprängkåpan, var 0.2mm i höjdled, dvs. kåpan var 0.2mm lägre.
Gör om styrpinnarna så dom blir 0.1mm offset :)
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...

Post by TreLingon »

:)
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Turbo BelAir massor med nya bilder...

Post by pro_mille »

Fick äntligen nya packningar till styrsnäckan, tog en hel vecka med Postnord från Uppsala till Torshälla :lol:
Fick ihop styrsnäckan och kunde lyfta i motorn efter det.

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply