BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by Nitro »

lite grejer som man har gjort/köpt

renoverat en 130 bars servopump för ev lite lättare servo (orginal är på 110)
Image
Image
Image
Image

lite förstärkning till fästpunkten till snäckan som brukar spricka
Image
Image

lite bumpsteergrejer
Image

massa fina grejer
Image

och en skruvfilter adapter så jag kan slippa den jävla oljefilterhuset (lånad bild)
Image
Image
Image

lite omlackering på diverse delar
Image
Image
Image
Image
Image

och tillslut så monterade jag en helt nytt oanvänd M-vinge
Image
BMW 535i -86
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by Nitro »

liten filmsnutt på en kallstartad bil (Y)
https://www.youtube.com/watch?v=D381eDR2Py8" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 535i -86
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by TheRoadrunner »

Riktigt nice bygge! :) Gillas skarpt.

En fråga angående bumpsteer spacern.. Passar adaptern/spacern som är till E34 även på en E28 spindel? Eller det kanske är samma spindel på båda? :?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by Nitro »

TheRoadrunner wrote:Riktigt nice bygge! :) Gillas skarpt.

En fråga angående bumpsteer spacern.. Passar adaptern/spacern som är till E34 även på en E28 spindel? Eller det kanske är samma spindel på båda? :?
Jag har e34 fjäderben och e34 styrarm
E34 har m12 bult under och e28 har m10
Men det finns o köpa till vanlig e28 oxå
BMW 535i -86
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by TheRoadrunner »

Nitro wrote:
TheRoadrunner wrote:Riktigt nice bygge! :) Gillas skarpt.

En fråga angående bumpsteer spacern.. Passar adaptern/spacern som är till E34 även på en E28 spindel? Eller det kanske är samma spindel på båda? :?
Jag har e34 fjäderben och e34 styrarm
E34 har m12 bult under och e28 har m10
Men det finns o köpa till vanlig e28 oxå
Okej. Tack för svar. :)

Jag kikade lite på deras hemsida (AKG Motorsport). Men dem har ju "bara" 13mm spacer till E28 och inte 26mm som finns till E34.

Men det kanske räcker med 13mm spacers också?
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by Nitro »

TheRoadrunner wrote:
Nitro wrote:
TheRoadrunner wrote:Riktigt nice bygge! :) Gillas skarpt.

En fråga angående bumpsteer spacern.. Passar adaptern/spacern som är till E34 även på en E28 spindel? Eller det kanske är samma spindel på båda? :?
Jag har e34 fjäderben och e34 styrarm
E34 har m12 bult under och e28 har m10
Men det finns o köpa till vanlig e28 oxå
Okej. Tack för svar. :)

Jag kikade lite på deras hemsida (AKG Motorsport). Men dem har ju "bara" 13mm spacer till E28 och inte 26mm som finns till E34.

Men det kanske räcker med 13mm spacers också?





Vet faktiskt inte, men borde göra nån skillnad iaf
BMW 535i -86
User avatar
TheRoadrunner
Posts: 65
Joined: 25 Nov 2010, 14:34
Location: GGVV-regionen

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) 655whp 853wnm

Post by TheRoadrunner »

Nitro wrote: Vet faktiskt inte, men borde göra nån skillnad iaf
Okej. Ja, man tycker ju det. Får nog bli att jag beställer ett kit.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland.

BMW E28 M528i M54B30 turbo
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) Reggning nästa =)

Post by Nitro »

ja tjenare
nu har man ju planer för o regga bilen så man inte blir stoppad av flygande besiktning

jag har bytt allt som har med bromsar o göra (4 kolvs fram, 540 bak, e32 huvudcyl)
motorn m106 -84 e85 med programbart sprut osv
6vxl m3 låda med e34 540 kardan
coilovers (om det gäller)
ska montera m5 e34 styrsnäcka men mindre varv och förstärka fästet till snäckan

sen problemet e
öppet wg (blir nog in i dp istället) BYGG IN
org bakvagn (fan gör man här=/) "BYGG OM TILL E34"
ingen kat ( motorn e ju 84 o då fanns det ingen kat?)

vad får man mer göra? har frågat runt och varit rätt så jobbig för vissa och tänkte fråga här med


tack


http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... &start=136" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bilsnack.automotorsport.se/forum ... ysatorkrav" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 535i -86
User avatar
Johanswe
Posts: 351
Joined: 17 Aug 2012, 18:07
Location: Stockholm

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) Reggning nästa =)

Post by Johanswe »

Nitro wrote:ja tjenare
nu har man ju planer för o regga bilen så man inte blir stoppad av flygande besiktning

jag har bytt allt som har med bromsar o göra (4 kolvs fram, 540 bak, e32 huvudcyl)
motorn m106 -84 e85 med programbart sprut osv
6vxl m3 låda med e34 540 kardan
coilovers (om det gäller)
ska montera m5 e34 styrsnäcka men mindre varv och förstärka fästet till snäckan

sen problemet e
öppet wg (blir nog in i dp istället)
org bakvagn (fan gör man här=/)
ingen kat ( motorn e ju 84 o då fanns det ingen kat?)

vad får man mer göra? har frågat runt och varit rätt så jobbig för vissa och tänkte fråga här med


tack
Ta kontakt med din närmste sfrobesikningsman http://sfro.com/besiktningsman/sfro-s-besiktningsman" onclick="window.open(this.href);return false;
1111
jumbo
Posts: 18
Joined: 09 Oct 2015, 22:34
Location: Lund

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) Reggning nästa =)

Post by jumbo »

Ett tips är att köpa SFRO:s bygghandbok så får du svar på det mesta.

ett stort problem lär väl bli kravet på max 15kw per 100kg..
Sunn
Posts: 172
Joined: 17 Feb 2013, 15:10
Location: Örebro

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) Reggning nästa =)

Post by Sunn »

Du får nog inte byta till en motor som inte har katt original.. säg att det är en turbo/etanol konverterad m30b35.
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo) Reggning nästa =)

Post by Nitro »

lite uppdatering e aldrig fel

pulverlackad lite saker
Image

Image

Image

riktigt skit o slipa
Image

Image

Image

Image

fick igång alpina displayen
Image

lite bättre dragning av tändkablar
Image

lite bättre orginal värmeskydd till huven
Image

EV14 1300cc
Image

liten tävling =)
Image

Image

M5 E28 bagagerumsklädsel
Image
BMW 535i -86
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Post by erikjakan »

Vad var det för jäkla Bonnutställning där den ruttna A3an vann peoles? :P
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Post by Nitro »

erikjakan wrote:Vad var det för jäkla Bonnutställning där den ruttna A3an vann peoles? :P
haha Japan Vs German träff nånting
BMW 535i -86
User avatar
Emppu
Posts: 143
Joined: 05 Sep 2012, 13:33
Location: Gällivare

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Post by Emppu »

Men det var ju en japansk audi såg det ut som :lol:
User avatar
Nitro
Posts: 365
Joined: 10 Dec 2006, 22:33
Location: Malmö

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Post by Nitro »

uj uj uj 8)

Image
BMW 535i -86
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: BMW 535i -86 (M106 Turbo)

Post by TreLingon »

Fint !!
Post Reply