Pecka Power E21 M20 2,8 Turbo 837 whp!!!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

man måste han e bvrandvägg mellan tank o coupé , så det borde gå bra, om den sitter fast ordentligt bara.

fast ja har förmej at tja läst nåt tom at tman måste kunna tanka ut orginal tankningshålet eller nått mins inte riktigt, eller så va det att orginal tank måste va kvar.

ring o hör med bilprovningen.

mvh Erik Jakobsson
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

Mercedes 124 karossen har ju tanken i bagaget.
Så jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå besikta med tank i bagaget.
Men gör som JaJeEn sa. ring till bilprovningen.
Nicke Nyman
Posts: 297
Joined: 20 Nov 2005, 14:56
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by Nicke Nyman »

Dom kan nog vilja se ett krockintyg på tanken oxå!

Men som sagt, ta o lägg triangeln i baksätet eller nåt! Lås skuffen o säg att du inte har nån nyckel till den med dig! De brukar funka!

MVH 8)
Image
User avatar
fredrick
Posts: 327
Joined: 27 Nov 2005, 19:28
Location: Avesta

Post by fredrick »

Det är då man ber om att få avbryta bes.. så man slipper föreläggande.


salle wrote:Vad händer om man torskar med turbo på besiktning?
Hade en m5 3.6 i min e28 innan, resultatet av senaste besiktningen 2003 var att bilen fick föreläggande om reggbesiktning pga att motorn var utbytt. Är det likadant om man torskar med turbo på?
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Idag har de hänt lite igen men de går segt, hoppas man får upp farten igen snart och att man får tag på lite slantar så man kan köpa de grejer man behöver.

Motorn plockades ur för att leta oljeläck mm:
Image

Här var de tomt:
Image

Nästa vecka hoppas jag få låna svetsen av Håen så jag kan svetsa om balken och göra upphängning för diffen.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Idag har jag svetsat om balken och kapat ur en del i bilen, för at få plats med diffen i bakkant.

Här är lite bilder:

Svetsade fast balken i bänken:
Image

Sen sågade jag av mittendelen:
Image

Sen passade jag in mittendelen från en E30:
Image

Provmonterade balken å diffen på bilen:
Image
Image
Image

Nån som vet hur de är att ha diffen stummonterad i bakkant?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Funkar fint att ha diffen stummad i bakant.
_BeeMeR_
Posts: 547
Joined: 21 Nov 2005, 17:59
Location: Luleå

Post by _BeeMeR_ »

Batteriet e då inga probs...
Har besat både e-21an å femman me batteriet
på annat ställe än där de ska sitta...

///zemrén
(O=00=O)
BMW 320D Touring -07 M-Paket
BMW 328tic -76 Såld
BMW 540ia -94 Såld

070-539 68 17
User avatar
Strandholm
Posts: 3515
Joined: 20 Nov 2005, 16:08
Location: Gustavsberg/Stockholm
Contact:

Post by Strandholm »

Har du trägolv i garaget? :shock:
jag är inte bara världsbäst, jag är även ödmjuk.
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Amplify wrote:Har du trägolv i garaget? :shock:


Ja tyvärr så har jag de.
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

peppe wrote:Funkar fint att ha diffen stummad i bakant.


Okej va bra, då blir de ganska enkelt att göra en infästning, tack för hjälpen.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

bmwpatrik wrote:
peppe wrote:Funkar fint att ha diffen stummad i bakant.


Okej va bra, då blir de ganska enkelt att göra en infästning, tack för hjälpen.

MVH Patrik


Det skadar ju dock inte att köra någon slags delrin bussning som inte är 100% styv, men i vilket fall så går det bra.

- Men den kommer ju sjunga lite mera men det kan knappast spela någon roll? :)
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Nej de gör inget, bara de inte blir vibrationer så man stutsar runt inne i bilen.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Kör delrin.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Jag kör en likadan diff stumt monterad helt utan att något ljud fortplantar sig i karossen...
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Igår gjorde jag klart upphängningen till diffen i bakkant, ska nog ha nått gummiaktigt imellan. Sen svetsade jag igen reservjhulsbaljan nästan klart, tack Markus för hjälpen.

Det som är kvar på balken är hjulvinklarna, en liten fråga om de, tror de var Bäckis som sa att ca 10mm var lagom, är de måttet från centrum på bulten till centrum på bulten eller är de från överkant på de gammla till nederkant på de nya?

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
User avatar
bmwpatrik
Posts: 1227
Joined: 20 Nov 2005, 21:41
Location: Dalarna Norrhyttan

Post by bmwpatrik »

Nu är balken klar, färgen har inte torkat klar än men annars så, ska ringa bmw på måndag och skaffa nya silentbussningar, fanns tydligen 2st olika en orginal och en hård så de blir den hårda varianten.

Sen ska förhoppningsvis en kompis fixa så bärarmarna blir blästrade i veckan, sen håller en annan kompis på att tillverka adapters som ska sitta vid hjulnavet, hoppas dom också snart är klara.

Har lyft av tråget och tittat också, för att kolla så de inte ligger nå metalldelar där men de såg fint ut, upptäckte också vart de förmodligen har läckt olja, när jag tog bort slangen som oljan till turbon går i så släppte den i den nedersta pressningen, så jag antar att de har läckt där när de vart tryck på.

Kommer bilder när de hänt lite mer som man kan fota.

MVH Patrik
Man få va som man ä, när man inte vart som man skulle!
Post Reply