Precis som du sett så finns det många trådar om ämnet och svårt att få ett helhetsgrepp.
Här finns dock två trådar med bra info - en orsak är att jag skrivit flera av inläggen
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 6&start=34
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=83847
BAK
Innan vi diskuterar lösning måste du först ta reda på om du har litet eller stort hjullager i dina nuvarande bärarmar.
E30 M3 baknav fungerar för stora hjullager - men är relativt dyrt.
E36 CPT baknav fungerar för små hjullager och är oftast en mycket billigare lösning.
Ett alternativ är att ta en kompletta bärarmar från en E36 CPT med skivbromsar där bak och skruva dit - dessa kan man hitta billigt.
Z3 baknav fungerar för stora hjullager - men är numera lika dyrt som E30 M3 baknav (jag lyckades norpa nav precis innan prishöjning).
Z4 baknav fungerar för stora hjullager, breddar dock inte lika mycket som Z3 baknav och har inte 100% koll på hur man löser handbromsproblematiken med dessa.
FRAM
Här är det lite kluddigare.
Enklast är att ta kompletta fjäderben och bromsar från E30 M3.
Det är 100% bult on.
Men ja... Du fattar nog...
Därefter blir det svårare...
Ja, det är svårt att få E36 fjäderben rätt. Och även när man fått dem rätt är jag något osäker på hur styr- och fjädringsgeometrin faktiskt blir (med stor inblandning av E36 M3 delar och en del specialtillverkade delar verkar man dock kunna få det någorlunda korrekt). Om man kör ett par varv runt lokala korvkiosken så spelar det ingen roll, men kör man på bana så är man lite petigare.
Hylsa är den vägen jag har valt i nuläget (då det är mig veterligen den enda säkra vägen framåt).
Har själv funderat (från ett ingenjörsmässigt perspektiv) på hylsa och eventuella problem med olika påkänningar, men har hitintills inte kunnat peka hitta några större orosmoment.
Finns ett par som har kört ganska hårt på bana med denna typ av uppsättning, tex så vet jag att Håkan Carlsson (Butterfly Racing) har kört många varv på racingbanan med denna lösning.
Jag själv kommer att köra 100% bana med bilen som har denna lösning, så alla lösningar jag har på den bilen blir verkligen utsatta för påfrestningar. Av alla som gör denna typ av modifideringar är det egentligen en otroligt liten andel som verkligen utsätter delarna för någon större form av påfrestningar.
@Loppan : Är det någon speciell detalj kring hylslösningen som du ser en svaghet i? Enda jag tex kan komma på är att du flyttar ut punkten för belastning längre ut på fjäderbenets spindeltapp, dvs du förlänger hävarmen och därmed momentet. Men det är såpass liten ökning av hävarmen att jag inte ser det som något problem alls.