E30 5 bult konvertering

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Loppan
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2015, 01:57
Location: Malmö

E30 5 bult konvertering

Post by Loppan »

Tjena! Ska starta ett turbo projekt inom kort och det lutar just nu åt en e30 med m50b25, dock vill jag ha full koll innan jag börjar så jag slipper stå som ett fån halvvägs genom bygget.
Efter alldeles för mycket letande bland forum hit och dit så vill jag ha lite konkreta svar angående just 5 bult konvertering.

Bak är det tydligen e30 m3 nav som gäller men fram har jag läst om E36 fjäderben som inte landar rätt i hjulhus och hylsor som får bromsskivor att hamna fel, massa olika lösningar som inte verkar särskilt bra egentligen.
Just detta med en hylsa känns inte ok när man tänker på hur mycket stryk framvagnen får ta.


De stora frågorna är.

Är det värt jobbet? (bilen kommer att reggas med turbo så fram och bakvagn samt bromsar måste uppgraderas)

Vad finns det för fördelar med E36 framvagn?

Borde man inte kunna använda m3 nav fram också?

Finns det eventuellt andra metoder som inte innehåller delar från 300 olika bilar från särskilda år med särskilda motorer osv.

Tacksam för svar. :D
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5 bult konvertering

Post by bmw-slangen »

Precis som du sett så finns det många trådar om ämnet och svårt att få ett helhetsgrepp.

Här finns dock två trådar med bra info - en orsak är att jag skrivit flera av inläggen 8)
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 6&start=34
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =8&t=83847

BAK

Innan vi diskuterar lösning måste du först ta reda på om du har litet eller stort hjullager i dina nuvarande bärarmar.

E30 M3 baknav fungerar för stora hjullager - men är relativt dyrt.

E36 CPT baknav fungerar för små hjullager och är oftast en mycket billigare lösning.
Ett alternativ är att ta en kompletta bärarmar från en E36 CPT med skivbromsar där bak och skruva dit - dessa kan man hitta billigt.

Z3 baknav fungerar för stora hjullager - men är numera lika dyrt som E30 M3 baknav (jag lyckades norpa nav precis innan prishöjning).

Z4 baknav fungerar för stora hjullager, breddar dock inte lika mycket som Z3 baknav och har inte 100% koll på hur man löser handbromsproblematiken med dessa.



FRAM

Här är det lite kluddigare.

Enklast är att ta kompletta fjäderben och bromsar från E30 M3.
Det är 100% bult on.
Men ja... Du fattar nog...

Därefter blir det svårare...

Ja, det är svårt att få E36 fjäderben rätt. Och även när man fått dem rätt är jag något osäker på hur styr- och fjädringsgeometrin faktiskt blir (med stor inblandning av E36 M3 delar och en del specialtillverkade delar verkar man dock kunna få det någorlunda korrekt). Om man kör ett par varv runt lokala korvkiosken så spelar det ingen roll, men kör man på bana så är man lite petigare.


Hylsa är den vägen jag har valt i nuläget (då det är mig veterligen den enda säkra vägen framåt).


Har själv funderat (från ett ingenjörsmässigt perspektiv) på hylsa och eventuella problem med olika påkänningar, men har hitintills inte kunnat peka hitta några större orosmoment.

Finns ett par som har kört ganska hårt på bana med denna typ av uppsättning, tex så vet jag att Håkan Carlsson (Butterfly Racing) har kört många varv på racingbanan med denna lösning.

Jag själv kommer att köra 100% bana med bilen som har denna lösning, så alla lösningar jag har på den bilen blir verkligen utsatta för påfrestningar. Av alla som gör denna typ av modifideringar är det egentligen en otroligt liten andel som verkligen utsätter delarna för någon större form av påfrestningar.

@Loppan : Är det någon speciell detalj kring hylslösningen som du ser en svaghet i? Enda jag tex kan komma på är att du flyttar ut punkten för belastning längre ut på fjäderbenets spindeltapp, dvs du förlänger hävarmen och därmed momentet. Men det är såpass liten ökning av hävarmen att jag inte ser det som något problem alls.
E30 323i -85 : 100% track day car
Loppan
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2015, 01:57
Location: Malmö

Re: E30 5 bult konvertering

Post by Loppan »

@bmw-slangen Detta var hittills det rakaste svaret som jag fått, med E36 delar verkar bli mycket jobb och pengar när man inte riktigt vet hur det blir.

Mina funderingar kring hylsor är precis som du säger med eventuella påfrestningar och ändrade brytvinklar. (det är ingen höjdare att tappa ett framdäck när det börjar gå fort)
Jag kommer att köra denna bilen på gata men tänkte köra lite trackdays och liknande också, största påfrestningen kommer ifrån strippen då jag säljer av min racebil för detta projektet.

Anledningen till konvertering är väl egentligen just för möjligheten att kunna uppgradera bromsar men efter lite mer läsning så hittade jag bromsar stag och bussningar som verkar vettigt, är ju van vid jänk då finns alla delar på en sida istället för 37.
Kanske blir att lösa det med spacers i slutändan enbart för fälgarnas skull så har man 10 lappar att lägga på roligare grejer t.ex nya axlar som pallar klistrat.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5 bult konvertering

Post by bmw-slangen »

Jo, tröttnade själv på alla svävande svar och började mäta och forska själv i ämnet. Och tillsammans med feedback och info från många andra användare speciellt här på forumet så börjar bilden klarna iallafall.



Strippkörning har inga nämnvärda påkänningar på dessa komponenter överhuvudtaget, då är det värre att köra omkring på Malmös gator som bäst kan beskrivas som en schweizisk ost med fartbulor överallt. Bankörning kommer att ha gissningvis 10 gånger högre påfrestning på dessa komponenter än strippkörning.

Vi ska tänka på att i princip samma ökning av moment händer när du monterar lite bredare hjul och behöver ha hjulet tex 10 mm längre ut (tex man går från ET40 till ET30). Denna typ av modifieringar görs dagligen så denna typ av komponenter är överdimensionerade. Men du skulle inte kunna ta detta fjäderbenet och använda till din 1-ton Ford F-350 till exempel :-)



Jag förstår behovet att uppgradera/byta bromsar just pga registreringsbesiktning. Men oftast brukar man hänga på större bromsar än vad man behöver. Jag vet själv att jag har på tok för stora bromsar än vad jag behöver (så det kommer faktiskt att gå LÅNGSAMMARE med dessa större bromsar än om jag valt en mer optimerad/anpassad lösning). Men valet är medvetet just för att vara "framtidskompatibel" och passa de planerade uppgraderingarna som kommer framöver. Men just nu ville jag bara få ihop bilen och ut och kunna göra de allra första shakedowns...

Med RIKTIGA bromsbelägg (jag menar riktiga bromsbelägg och inte bling-bling), bromskylning och självklart fräsch bromsvätska så kommer man ruskigt långt och har bra bromsprestanda länge. Nästan omedelbart inser man att man behöver r-däck och det förbättrar greppet och bromsprestandan ytterliggare. När/om man sedan får problem med temperaturen och fadings så är det dags att se över bromssystemet. De flesta har ganska dålig koll på ungefär i vilket temperaturområde deras bromsar arbetar inom. Är de för kalla (då riskerar man att bromsbeläggen inte kommer upp i sin rätta arbetstemperatur och du får dålig bromsprestanda) eller är de för varma eller är de lagom?


Inte helt osannolikt att en lagom uppdatering av bromsarna och spacers är den rätta vägen för dig! Alla har ju olika prioriteringar och framförallt tilltänkta användningsområden (och budgetar) och då ska ens modifieringar reflektera detta.


@Loppan : Vad är det för "enklare" bromsuppgraderingar du har hittat?
E30 323i -85 : 100% track day car
Loppan
Posts: 5
Joined: 05 Dec 2015, 01:57
Location: Malmö

Re: E30 5 bult konvertering

Post by Loppan »

Haha din beskrivning av Malmös gator stämmer mer än väl. :D
Jag har hittat skivor runt om från EBC som är både borrade och slitsade, om dessa är större än standard låter jag vara osagt (dessa är 260 i diameter) men kylningen kommer att hjälpa tillsammans med deras lite vassare belägg.
Inte helt omöjligt att jag får tag i något roligt från USA heller.
Detta tillsammans med ordentlig kylning både fram och bak borde räcka långt för min del.

Har även hittat en uppsättning med strongflex poly bussningar för ca 2000 som är till både fram och bakvagn.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: E30 5 bult konvertering

Post by bmw-slangen »

Yes, 260x22 bromsskivor satt som standard på i princip alla E30-modeller (även de motorsvagare om de hade ABS).

Slitsning och borrning är endast för att hjälpa att evakuera de gaser som bildas när bromsbeläggen hettas upp (borrning ses även som viss hjälp med kylning också men det känns som det är högst marginellt). Modernare belägg verkar inte generera lika mycket av dessa gaser som förr, dessutom behöver man komma upp i relativt höga temperaturer innan dessa gaser bildas i större mängder (på en track day kommer man såklart upp i dessa temperturer men inte i vanlig vardagskörning).

Så slitsning är inte fel. Borrning är lite mer chansartat. Det kommer oftast att förkorta livslängden på bromsskivorna (då det nästan alltid bildas sprickor runt hålen och de kan växa med tiden) och ofta sliter det mer aggressivare på bromsbeläggen. Jag är ganska säker på att borrade skivor inte kommer att ge några fördelar med din setup (snarare risk att de genererar fler nackdelar än fördelar).

Det är i beläggen den största hemligheten sitter (tillsammans med en bromsskiva av bra kvalitet såklart, kylning och fräsch bromsvätska).

Nya hårdare bussningar är alltid trevligt för chassiupplevelsen. Du kommer dock snabbt att märka att resten av chassit är "hopplöst" för bankörning och att en stor tidsvinst finns att hämta där (tillsammans med r-däck). Men nu är vi inne på track day specifika förbättringar, och det är inte vad du bygger din bil i huvudsak för. Så att börja med en lagom uppgradering av bromsar är en bra början!
E30 323i -85 : 100% track day car
Post Reply