BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Hej!
Dags för min första projekt tråd, och min första E30!
Lite bakgrund:
Jag äger nu en Audi A4 TSQ2.0 Steg 2, men har insett att de var på väg att spåra. Efter en helg på Mantorp Gatbil förra året med A4 så var de givet… Så jag bestämde mig för att leta en busbil istället! Har alltid varit svag för formspråket på E30, speciellt M tech. Och eftersom de verkar finnas en heldel delar i rullning blev de ännu enklare. Efter några månaders maniskt sökande efter de ”perfekta” E30 konceptet började jag få lite kläm på vad jag bör leta efter. Motor, drivlina osv ! Vill börja åka lire Drifting/bus/bana
Kraven var :
E30 Coupe med M50B25 turbo,Stabil V-låda (disel, M3), Lammelldiff, E36 styr,Ett bra sprut
Och nu har jag hitta något att börja med iaf! Efter flera månader insåg jag med min budget att jag inte kommer hitta någon perfekt bil. Och denna hade en hel del vad jag var ute efter och ett hyfsat pris. Kanske mer byggd för att gå rakt fram, men de går att ändra på
Ska tilläggas att jag inte har någon jätte vana av att mecka, men har alltid varit intresserad av att ta isär saker för att se hur de fungerar och laga dem. Har haft en Pontiac Firebird innan som jag gjorde lite små saker på, vattenpump, kylare, stift osv. Men inget avancerat. Om inte annat lär de blir rejält med meckande nu
E30 -87 2 dörrars "318"
Lite info:
Motor:
Orörd bottendel M50B25 med vanos
Topp:
Copperring packning
Arp bultar
Dubbla ventilfjädrar
Mirafrästa ventilsäten
Portad
Turbo Garrett GT42
Special grenrör (egengjort)
Avgassystem 3,5" hela vägen, en sportdämpare
Wastegate HKS 60mm screempipe rakt ut
Dumpventil PPF
Intercooler med svarta tryckrör
Luftfilter HKS
M3 E36 kylare med elfläkt 12" aluminium expansionskärl.
Drivlina:
M20 svänghjul
Sinter lamell
765 tryckplatta
M3 ZF låda E36
Kardan från E36 328
Bakaxel:
Lamelldiff
Chassie:
Compacts bak och framvagn
E36 styrväxel
Alla bussningar bytta till Polyuretan
(inkl. motor och växellådskuddar)
Bromsar:
M3 fram Greenstuffbelägg
M3 bak standardbelägg
Invändigt dragna bromsrör av koppar
Bränslesystem:
mappad på E85
Fuelcell plast i bagageluckan
Dubbla 044 pumpar
Invändigt dragna bränslerör
1000cc spridare Bosch
Styrsystem:
Maxx ECU med VAG tändspolar
Integrerad bredbandslamba
Kaross:
Reservhjulsbalja är igenlagd
Skrapat, rensat och lackat underrede
M Tech2 front
Smoke (svarta) bakljus
H helljus borttaget (luftintag)
18" Splitfälgar (5bult)
Nylackad (4år) blanksvart in och utvändigt
Invändigt:
Rensad
Dörrsidor av plast/glasfiber
Sportstolar
Sportratt
4 punkts bälten
Durkplåt vid fötterna
Externa mätare:
vattentemp, bränsletryck, oljetryck+temp, laddtryck samt varvräknare
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enligt förra så är bilen är grundmappad av Sandåsens Motorsport
laddar 0.5 bar ca.400hk på bakhjul. Och att den
går lite ojämnt på tomgång, troligen orsakat av otät ventil. (Detta var inget de märkte äns vid mappning)
Ska man börja riva toppen direkt tro?
Dags för min första projekt tråd, och min första E30!
Lite bakgrund:
Jag äger nu en Audi A4 TSQ2.0 Steg 2, men har insett att de var på väg att spåra. Efter en helg på Mantorp Gatbil förra året med A4 så var de givet… Så jag bestämde mig för att leta en busbil istället! Har alltid varit svag för formspråket på E30, speciellt M tech. Och eftersom de verkar finnas en heldel delar i rullning blev de ännu enklare. Efter några månaders maniskt sökande efter de ”perfekta” E30 konceptet började jag få lite kläm på vad jag bör leta efter. Motor, drivlina osv ! Vill börja åka lire Drifting/bus/bana
Kraven var :
E30 Coupe med M50B25 turbo,Stabil V-låda (disel, M3), Lammelldiff, E36 styr,Ett bra sprut
Och nu har jag hitta något att börja med iaf! Efter flera månader insåg jag med min budget att jag inte kommer hitta någon perfekt bil. Och denna hade en hel del vad jag var ute efter och ett hyfsat pris. Kanske mer byggd för att gå rakt fram, men de går att ändra på
Ska tilläggas att jag inte har någon jätte vana av att mecka, men har alltid varit intresserad av att ta isär saker för att se hur de fungerar och laga dem. Har haft en Pontiac Firebird innan som jag gjorde lite små saker på, vattenpump, kylare, stift osv. Men inget avancerat. Om inte annat lär de blir rejält med meckande nu
E30 -87 2 dörrars "318"
Lite info:
Motor:
Orörd bottendel M50B25 med vanos
Topp:
Copperring packning
Arp bultar
Dubbla ventilfjädrar
Mirafrästa ventilsäten
Portad
Turbo Garrett GT42
Special grenrör (egengjort)
Avgassystem 3,5" hela vägen, en sportdämpare
Wastegate HKS 60mm screempipe rakt ut
Dumpventil PPF
Intercooler med svarta tryckrör
Luftfilter HKS
M3 E36 kylare med elfläkt 12" aluminium expansionskärl.
Drivlina:
M20 svänghjul
Sinter lamell
765 tryckplatta
M3 ZF låda E36
Kardan från E36 328
Bakaxel:
Lamelldiff
Chassie:
Compacts bak och framvagn
E36 styrväxel
Alla bussningar bytta till Polyuretan
(inkl. motor och växellådskuddar)
Bromsar:
M3 fram Greenstuffbelägg
M3 bak standardbelägg
Invändigt dragna bromsrör av koppar
Bränslesystem:
mappad på E85
Fuelcell plast i bagageluckan
Dubbla 044 pumpar
Invändigt dragna bränslerör
1000cc spridare Bosch
Styrsystem:
Maxx ECU med VAG tändspolar
Integrerad bredbandslamba
Kaross:
Reservhjulsbalja är igenlagd
Skrapat, rensat och lackat underrede
M Tech2 front
Smoke (svarta) bakljus
H helljus borttaget (luftintag)
18" Splitfälgar (5bult)
Nylackad (4år) blanksvart in och utvändigt
Invändigt:
Rensad
Dörrsidor av plast/glasfiber
Sportstolar
Sportratt
4 punkts bälten
Durkplåt vid fötterna
Externa mätare:
vattentemp, bränsletryck, oljetryck+temp, laddtryck samt varvräknare
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enligt förra så är bilen är grundmappad av Sandåsens Motorsport
laddar 0.5 bar ca.400hk på bakhjul. Och att den
går lite ojämnt på tomgång, troligen orsakat av otät ventil. (Detta var inget de märkte äns vid mappning)
Ska man börja riva toppen direkt tro?
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Har du fyrpunkts bälten utan bur?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
400whp @ 0.5 bar låter som magi?
Har du kollat komp? Leak down? Onödigt att riva toppen om det är nåt annat fel
Har du kollat komp? Leak down? Onödigt att riva toppen om det är nåt annat fel
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Jag tycker också de låter lite som magi effekt, eftersom jag åker 1,2bars ladd och har 443,8whp och på 0,7bars ladd har jag 335whp men lite backad tändning för safea packningen.Nisse Järnet wrote:400whp @ 0.5 bar låter som magi?
Har du kollat komp? Leak down? Onödigt att riva toppen om det är nåt annat fel
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Jadu de kan man fråga, köpte bilen så. Har ingen aning om de äns är tillåtet vid körning på Mantorp och dylikt. Bilen har gått på Streetrace förut vet ja.
Angående effekten så var jag också väldigt fundersam, men spelar mindre roll du jag ska mappa den helt klart i vår Skrev bara vad som stod i annonsen tänkte att de borde inte bara vara jag som hajja till på de. Vad tror ni man kan uppskatta då? 350hk i motorn?
Ahh jag har under helgen googlat mig fram till detta "leakdown test" och ska bygga ihop en sådan manik och fixa fram en komptestare. Får bli nästa helg!
tändstift-R10----Manometer--1mmförminsk---tryckregulator----Kompressor
De som ska göras innan sommaren:
Felsöka tongången
Provtycka allt
Byta alla oljor
ny vattentempgivare
Mappa
Fixa belysningen fram
surfplatta fäste
Plastidippa alla lister
Montera hela Mtech 2 paketet
Bur?
Angående effekten så var jag också väldigt fundersam, men spelar mindre roll du jag ska mappa den helt klart i vår Skrev bara vad som stod i annonsen tänkte att de borde inte bara vara jag som hajja till på de. Vad tror ni man kan uppskatta då? 350hk i motorn?
Ahh jag har under helgen googlat mig fram till detta "leakdown test" och ska bygga ihop en sådan manik och fixa fram en komptestare. Får bli nästa helg!
tändstift-R10----Manometer--1mmförminsk---tryckregulator----Kompressor
De som ska göras innan sommaren:
Felsöka tongången
Provtycka allt
Byta alla oljor
ny vattentempgivare
Mappa
Fixa belysningen fram
surfplatta fäste
Plastidippa alla lister
Montera hela Mtech 2 paketet
Bur?
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Anledningen till att jag frågade var för att med trepunkts bälte faller du in i bilen om du rullar och taket trycks in, med 4punkt påstår dom att man bryter nacken pga att man blir låst i stolen om bilen saknar bur eller båge.
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Jo jag förstå, tycker också de är korkat att inte smälla dit en bur när man ändå lackade bilen in/ut vänligt för 4år sen..
Har byggt mig en Leakdowntest pryl. Ska ta någon helg och provatycka toppen, och insug osv Bara att hålla tummarna att jag slipper riva toppen!
Så får vi se vart jag ska mapps bilen också..
Har börjat plocka ihop ett service kitt också, har nån några tips/åsikter så skrik till!
Motorolja M50B25
10W60 Castrol Edge(6,5L)
Växelådeolja ZF M3 E36
Castrol Transmax-Z (1.2L)
Bakdiffolja 188
Castol SAF-XJ 75W-140 (1.7L)
Tändstift
Kylarvätska
Oljefilter
Bensinfilter
Lite filmer på den absolut första provturen! Spakstället är helt slut så man får knappt i växlarna Blir antingen nya bussningar i delrin och en Shortshift eller nått hemmabygge med flänslager. (Fan ena filmen hamna snett...)
https://m.youtube.com/watch?v=JvN8g-vFPBo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 1rn3t99nVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Har byggt mig en Leakdowntest pryl. Ska ta någon helg och provatycka toppen, och insug osv Bara att hålla tummarna att jag slipper riva toppen!
Så får vi se vart jag ska mapps bilen också..
Har börjat plocka ihop ett service kitt också, har nån några tips/åsikter så skrik till!
Motorolja M50B25
10W60 Castrol Edge(6,5L)
Växelådeolja ZF M3 E36
Castrol Transmax-Z (1.2L)
Bakdiffolja 188
Castol SAF-XJ 75W-140 (1.7L)
Tändstift
Kylarvätska
Oljefilter
Bensinfilter
Lite filmer på den absolut första provturen! Spakstället är helt slut så man får knappt i växlarna Blir antingen nya bussningar i delrin och en Shortshift eller nått hemmabygge med flänslager. (Fan ena filmen hamna snett...)
https://m.youtube.com/watch?v=JvN8g-vFPBo" onclick="window.open(this.href);return false;
https://m.youtube.com/watch?feature=you ... 1rn3t99nVQ" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Dags för lite update då.
Jag knåpade ihop en Leakdown Tester och började trycka toppen. Alltid verkade tätt och fint ända fram till cyl 6, där var de tok läck. Dubbelkollade några ggr att kolven verkligen ar i toppläget. Men fortfarande 100% läckage...
Så de var bara att börja riva toppen, för första gången någonsin Lite googlande så var jag igång!
Vanos borta
Den kritiska kammen
körde små magneter för att hållhakar lyftarna
Inte mycket kvar nu
sås
Mindre bra :/ Var ju så noga med att tömma systemet
är svag för bra grejer.. Fick bli en Facom momentnyckel
Toppen påväg till stockholm för att se om någon, eller jag kan fixa avgasventilen
Jag knåpade ihop en Leakdown Tester och började trycka toppen. Alltid verkade tätt och fint ända fram till cyl 6, där var de tok läck. Dubbelkollade några ggr att kolven verkligen ar i toppläget. Men fortfarande 100% läckage...
Så de var bara att börja riva toppen, för första gången någonsin Lite googlande så var jag igång!
Vanos borta
Den kritiska kammen
körde små magneter för att hållhakar lyftarna
Inte mycket kvar nu
sås
Mindre bra :/ Var ju så noga med att tömma systemet
är svag för bra grejer.. Fick bli en Facom momentnyckel
Toppen påväg till stockholm för att se om någon, eller jag kan fixa avgasventilen
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Hade inte kört en meter med dom där bälterna på det stället sätt i vanliga eller gör om gör rätt det där är fan livsfarligt
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Jag har köpt bilen så. De ska in bur och vinkel på dom ska ändras Därför jag tog bilden, för de såg tokigt utLeon83 wrote:Hade inte kört en meter med dom där bälterna på det stället sätt i vanliga eller gör om gör rätt det där är fan livsfarligt
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Toppen är säkert lätt fixad, jag har massa ventiler om du skulle behöva
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Nisse Järnet wrote:Toppen är säkert lätt fixad, jag har massa ventiler om du skulle behöva
Jag ska prova ge mig på den först tror jag. Men kan man slipa in ventiler själv? *helt oerfaren som jag (är Mirafrästa ventilsäten, om de har någon betydelse?)
Men om ventilerna skulle vara krokiga, är inte toppen skadad då? Vad finns de för andra grejer att titta på?
Kan man slå i vatten i toppen och kolla läckage på så vis?
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Ja det kan man göra själv, men är dom mirafrästa ska man inte göra det själv! Om man inte har en sån maskin hemma dåTimpolanen wrote:Nisse Järnet wrote:Toppen är säkert lätt fixad, jag har massa ventiler om du skulle behöva
Jag ska prova ge mig på den först tror jag. Men kan man slipa in ventiler själv? *helt oerfaren som jag (är Mirafrästa ventilsäten, om de har någon betydelse?)
Men om ventilerna skulle vara krokiga, är inte toppen skadad då? Vad finns de för andra grejer att titta på?
Kan man slå i vatten i toppen och kolla läckage på så vis?
Den klarar sig oftast, man får kolla så inte sätet är skadat och ev. behöver bytas och även ventilstyrningen.
Inte vatten, men tex T-röd.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
Då är toppen inlämnad på Huddinge Broms och Toppservice.
Han i kassan inspekterade den lite snabbt och såg fundersam ut. Tyckte att ventilerna sätt väldigt långt ned, typ att de skulle vara frästa väldigt nära kanten. (botten)
Hoppas toppen klarar sig, annars måste jag leta ny Vanos topp
Och tyckte även att de dubbla ventilfjädrarna var onödigt. Någon funktion måste de ha ju?
En annan fråga, som säker varit uppe 100gr tidigare men hittar inget riktigt svar.
Jag har Coopering packning, kan jag återanvända den? Isf behöver jag något lim eller liknande? Hur vet man skicket på den gamla?
Han i kassan inspekterade den lite snabbt och såg fundersam ut. Tyckte att ventilerna sätt väldigt långt ned, typ att de skulle vara frästa väldigt nära kanten. (botten)
Hoppas toppen klarar sig, annars måste jag leta ny Vanos topp
Och tyckte även att de dubbla ventilfjädrarna var onödigt. Någon funktion måste de ha ju?
En annan fråga, som säker varit uppe 100gr tidigare men hittar inget riktigt svar.
Jag har Coopering packning, kan jag återanvända den? Isf behöver jag något lim eller liknande? Hur vet man skicket på den gamla?
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
ena ventilen på 6ans cylinder är anorlunda monterad! jag har skruvata med den där bilen för ett par år sen. så för att få bort lekaget fick vi fila ner ena tryckaren för att det skulle bli tätt och fint! 2 ans avgasventil.
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
-
- Posts: 50
- Joined: 01 Nov 2015, 17:27
Re: BMW E30 Turbo Coupe (M50B25)
den där slipade tryckaren är mitt dåd den ska sitta i sista hålet då hade du inte haft komp problem
Tony Sarja
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
0735611651
http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;
Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG