Dags för min första projekt tråd, och min första E30!
Lite bakgrund:
Jag äger nu en Audi A4 TSQ2.0 Steg 2, men har insett att de var på väg att spåra. Efter en helg på Mantorp Gatbil förra året med A4 så var de givet… Så jag bestämde mig för att leta en busbil istället! Har alltid varit svag för formspråket på E30, speciellt M tech. Och eftersom de verkar finnas en heldel delar i rullning blev de ännu enklare. Efter några månaders maniskt sökande efter de ”perfekta” E30 konceptet började jag få lite kläm på vad jag bör leta efter. Motor, drivlina osv ! Vill börja åka lire Drifting/bus/bana
Kraven var :
E30 Coupe med M50B25 turbo,Stabil V-låda (disel, M3), Lammelldiff, E36 styr,Ett bra sprut
Och nu har jag hitta något att börja med iaf! Efter flera månader insåg jag med min budget att jag inte kommer hitta någon perfekt bil. Och denna hade en hel del vad jag var ute efter och ett hyfsat pris. Kanske mer byggd för att gå rakt fram, men de går att ändra på

Ska tilläggas att jag inte har någon jätte vana av att mecka, men har alltid varit intresserad av att ta isär saker för att se hur de fungerar och laga dem. Har haft en Pontiac Firebird innan som jag gjorde lite små saker på, vattenpump, kylare, stift osv. Men inget avancerat. Om inte annat lär de blir rejält med meckande nu

E30 -87 2 dörrars "318"
Lite info:
Motor:
Orörd bottendel M50B25 med vanos
Topp:
Copperring packning
Arp bultar
Dubbla ventilfjädrar
Mirafrästa ventilsäten
Portad
Turbo Garrett GT42
Special grenrör (egengjort)
Avgassystem 3,5" hela vägen, en sportdämpare
Wastegate HKS 60mm screempipe rakt ut
Dumpventil PPF
Intercooler med svarta tryckrör
Luftfilter HKS
M3 E36 kylare med elfläkt 12" aluminium expansionskärl.
Drivlina:
M20 svänghjul
Sinter lamell
765 tryckplatta
M3 ZF låda E36
Kardan från E36 328
Bakaxel:
Lamelldiff
Chassie:
Compacts bak och framvagn
E36 styrväxel
Alla bussningar bytta till Polyuretan
(inkl. motor och växellådskuddar)
Bromsar:
M3 fram Greenstuffbelägg
M3 bak standardbelägg
Invändigt dragna bromsrör av koppar
Bränslesystem:
mappad på E85
Fuelcell plast i bagageluckan
Dubbla 044 pumpar
Invändigt dragna bränslerör
1000cc spridare Bosch
Styrsystem:
Maxx ECU med VAG tändspolar
Integrerad bredbandslamba
Kaross:
Reservhjulsbalja är igenlagd
Skrapat, rensat och lackat underrede
M Tech2 front
Smoke (svarta) bakljus
H helljus borttaget (luftintag)
18" Splitfälgar (5bult)
Nylackad (4år) blanksvart in och utvändigt
Invändigt:
Rensad
Dörrsidor av plast/glasfiber
Sportstolar
Sportratt
4 punkts bälten
Durkplåt vid fötterna
Externa mätare:
vattentemp, bränsletryck, oljetryck+temp, laddtryck samt varvräknare
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Enligt förra så är bilen är grundmappad av Sandåsens Motorsport
laddar 0.5 bar ca.400hk på bakhjul. Och att den
går lite ojämnt på tomgång, troligen orsakat av otät ventil. (Detta var inget de märkte äns vid mappning)
Ska man börja riva toppen direkt tro?