Uppdatering kring användandet av C5-bromsskivor.
Inom kort ska jag ut och provkolla att allt hänger ihop och sen är det besiktningsdags.
Corvette C5 vs original (BMW E30 323i -85)
Först en dry-fit hur pass bra/dåligt E36/E46 M3 bromsbelägg (Carbotech XP8) passar
på dessa bromskivor.
Passar riktigt bra, förhoppningsvis sitter de lika bra mot skivan även monterat.
Skivorna svarvades ned till en tjocklek på 31.0 mm,
dessutom har navet öppnats upp till 79.0 mm.
Däremot behövdes inget göras med bultcirkeln, GM kör ju med
5x4.75" vilket är 5x120.65 mm och tillräckligt nära 5x120.00 mm.
Dessa hål är inte kritiska på något sätt, de har inte någon
som helst styrande funktion, det hade fungerat lika bra med
avlånga hål.
Provmontering med E36 M3 bromsokshållare. Dessa fick öppnas upp
en aningens med en vanlig dubbelgradig ansatsfil.
Kontroll av anläggningsytan av bromsbeläggen med allt monterat.
På bilderna är det riktigt slitna Pagid RS2 som används som mockup.
Dessa Pagid RS2 något eroderade i kanterna, men det passade bra
med dessa.
Även Carbotech XP8 var inga problem.
Däremot Ferodo DS3000 gick emot en anings mot bromsskivans bell.
Men två-tre drag med en fil så hade man fasat kanten så det passade.
Kort och gott fungerande E36/E46 M3 bromsbelägg alledels utmärkt, både
Pagid RS2, Carbotech XP8 och även Ferodo DS3000 (men minimal justering).
Det är trååångt
Fick spaca ut adaptern till bromsokshållaren med fyra brickor och
en extratunn bricka.
Jag har suttit och funderat och tänkt kring moment, krafter,
friktionsytor och dylikt ifall denna (något temporära lösning)
skulle vara ett problem - men kan inte komma på något uppenbart.
Visst, det är inte optimalt - men ser heller inget direkt problem.
Om någon med gedigen kunskap om mekanik och hållfastighetsberäkningar
kan peka på något annat så hojta gärna till.
Styrledsdamasken är nu på ett mycket bättre avstånd från bromsskivan!
Som en quick'n'dirty lösning inför besiktningen så tog jag de gamla
buckliga originalbromssköldarna och behöll bara nedre delen, bara
för att ha något som skyddar styrledsdamasken.