Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Nisse Järnet »

bmw-slangen wrote:
Silverboy wrote:Min praksis är att göra hårdvaran så man kan använda slitdelar rakt från hyllan.. om man inte jobbar med svarv etc själv..
@Nisse Järnet : "tror Brembo har en jävla massa mått..." :-) Jag tror "en jävla massa mått" syftar på deras online katalog, eller hur :-) Jo, har varit där och snokat, lite bättre sökmöjligheter hade dock inte suttit helt fel...

Precis :D

Vad är du ute efter för ca mått?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Nisse Järnet wrote:
bmw-slangen wrote:
Silverboy wrote:Min praksis är att göra hårdvaran så man kan använda slitdelar rakt från hyllan.. om man inte jobbar med svarv etc själv..
@Nisse Järnet : "tror Brembo har en jävla massa mått..." :-) Jag tror "en jävla massa mått" syftar på deras online katalog, eller hur :-) Jo, har varit där och snokat, lite bättre sökmöjligheter hade dock inte suttit helt fel...

Precis :D

Vad är du ute efter för ca mått?
Jag är ute efter the Holy Grail! Dvs 79 mm navhål, 5x120 håldelning samt vad Brembo kallar "overall height" som är 48 mm eller lägre samt en diameter på 300-330 mm.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

jorgen wrote:jag körde med helt rak hylsa och Corvette c6 skivor. fick svarva upp centrumen. göra de lite tunnare o mindre men sen funkade det klockrent
Corvette C6 är också intressanta! Vill minnas att dessa har håldelning på 5x120.6 dvs ruggigt nära 5x120. Och skulle man behöva förstora hålen en anings på bromsskiva/bell spelar det ingen roll, det är navet som måste vara perfekt och centrerat.

Nu hade Brembo inte dessa i sin katalog, men vad jag kan hitta så har de navcentrum på 70.7 mm - så dessa får öppnas upp som sagt var. Men skivorna verkar vara 355x32 mm. Men det verkar som C5 har exakt samma dimensioner, fast skivorna har lite mindre diameter - 325x32 mm.

Så C5-bromsskivor ser ut som ett lovande alternativ. Köper man dessutom flytande skivor behöver man bara fixa bells'en en gång och sedan räcker det att köpa nya skivor. Fast alla billiga kit av denna typ finns i USA. Men ändåså värt att kolla upp och iallafall ha med på alternativ-listan!
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Nisse Järnet »

bmw-slangen wrote:
Nisse Järnet wrote:[quote="bmw-slangen"
@Nisse Järnet : "tror Brembo har en jävla massa mått..." :-) Jag tror "en jävla massa mått" syftar på deras online katalog, eller hur :-) Jo, har varit där och snokat, lite bättre sökmöjligheter hade dock inte suttit helt fel...

Precis :D

Vad är du ute efter för ca mått?
Jag är ute efter the Holy Grail! Dvs 79 mm navhål, 5x120 håldelning samt vad Brembo kallar "overall height" som är 48 mm eller lägre samt en diameter på 300-330 mm.[/quote]
Overall height, är det skivans totala höjd då? Alltså om man lägger den på golvet och mäter från golv dit där fälgens anläggninsyta blir?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Nisse Järnet wrote:
bmw-slangen wrote:
Nisse Järnet wrote: Vad är du ute efter för ca mått?
Jag är ute efter the Holy Grail! Dvs 79 mm navhål, 5x120 håldelning samt vad Brembo kallar "overall height" som är 48 mm eller lägre samt en diameter på 300-330 mm.
Overall height, är det skivans totala höjd då? Alltså om man lägger den på golvet och mäter från golv dit där fälgens anläggninsyta blir?
Precis. Det som Brembo kallar mått "A" på deras skiss i onlinekatalogen
http://www.bremboaftermarket.com/En/Car ... hMode=Size" onclick="window.open(this.href);return false;

Hade hellre sökt efter totala höjd minus anläggningsytan tjoclek. Men nu är denna någorlunda konstant (varierar några millimeter hit eller dit beroende på skiva) så ingen big deal.
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Nisse Järnet »

Det blir svårt då :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Nisse Järnet »

Närmaste jag hade i mitt register:

Corvette 1997-2005
Diameter: 325mm
Height: 45/46mm
Thickness: 32mm
Spigot: 70mm
Weight: 19lbs

Du får svarva upp centrum 9mm....
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Nisse Järnet wrote:Närmaste jag hade i mitt register:

Corvette 1997-2005
Diameter: 325mm
Height: 45/46mm
Thickness: 32mm
Spigot: 70mm
Weight: 19lbs

Du får svarva upp centrum 9mm....

Helt rätt! Se mitt inlägg från "sön 6/sep 2015 23:09" där jag ser dessa som riktigt intressanta :-)
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Nisse Järnet »

Så noga har jag inte läst :D
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Nisse Järnet wrote:Så noga har jag inte läst :D
Vaa !?!?! Hoppar du över mina inlägg? :D

Nej, allvarligt - bra att jag får en bekräftelse från dig också om dessa C5-bromsskivorna.

Jag kunde ju som sagt inte hitta dessa i Brembo-katalogen, så alltid bra att veta att jag klurat ut rätt (är inte så hemma på Corvetter och har lite svårt att skilja mellan modellerna).


Ska kolla runt lite för prisbild på dessa bromsskivor, men även höra mig för vad denna nya typ av muttrar kan kosta att tillverka.



Någon som har tips om lämplig mekanisk verkstad (Malmö eller Sverige spelar ingen roll) som kan tillverka denna typ av muttrar och kan hålla de toleranser som krävs?
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by Silverboy »

Butterflyracing åkte med corvette prylar tror jag..
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Provade nyligen att spaca ut hylsan/skivan ca 5 mm extra - med en ultra deluxe spacer :-)

Nu får jag äntligen ett acceptabelt avstånd mellan bromssivan och yttre styrleden!

Jag kan fortfarande inte förstå hur i #%!&#! andra kunnat få ett större avstånd :-)
Eller det förstår jag egentligen - inga andra har haft ett direkt större avstånd.
Sålänge man kör gata fungerar det alldeles utmärkt - vad jag är förvånad över att bilbesiktningen inte haft EN ENDA kommentar - det är enligt egna erfarenhet garanterat att skulle man besiktiga med det så skulle man få nedslag på det.
Är mig veterligen endast Silverboy som kört en del bana, och han klarar det precis tack vare en inklämd bromssköld :-)


Plan A är att hitta ett företag som kan tillverka nya (längre) muttrar.
Någon som har några tips?

Plan B får bli att köra på andra bromsskivor tillsvidare (tills jag löst Plan A).



Image

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Ok, fick ett infall i fredags och hämtade upp ett par främre bromsskivor från en Corvette C5 :-)

Image


Jag tror faktiskt att detta är det snabbaste/enklaste sättet att lösa problemet temporärt så jag kommer ut med bilen (på sikt så vill jag helst ha att man kan ta en standardbromsskiva och bara haka på).

Bromsokshållaren klarar bara ca 31.2 mm (men går att lösa relativt enkelt).
Bromsoket med nya belägg klarar bara 30.1 mm (löser man genom att köra med begagnade belägg).
Bromsbeläggen kommer troligtvis att ligga typ 5 mm eller så utanför den innersta kanten (bromsbeläggen till dessa skivor är smalare än de till E36 M3, E46 M3, E34).
Ingen big deal, kommer troligtvis att bara låta det vara.


@jorgen : Vilka bromsok/bromsokshållare/belägg körde du med?


Jag kollade lite snabbt med Håkan (Butterfly Racing) och han körde mycket riktigt med C5-bromsskivor.
Han körde dock med Corvette bromsok och svarvade ned diametern till runt 315 mm då de körde med 16" fälgar.


Bromsskivorna för C5 har exakt samma dimensioner som C6 (jag skippar alla specialare såsom Z06, Z51 etc etc etc).
Enda som skiljer är att C6 verkar ha en annorlunda "valley" precis intill hatten.

Snuskigt svårt att hitta (tillförlitliga) ritningar på bromsskivor till Corvette.
Men jag har länkat in de jag hittade för de som är intresserade.

Will keep you updated...





Image

Image

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Uppdatering kring användandet av C5-bromsskivor.

Inom kort ska jag ut och provkolla att allt hänger ihop och sen är det besiktningsdags.



Corvette C5 vs original (BMW E30 323i -85)

Image




Först en dry-fit hur pass bra/dåligt E36/E46 M3 bromsbelägg (Carbotech XP8) passar
på dessa bromskivor.
Passar riktigt bra, förhoppningsvis sitter de lika bra mot skivan även monterat.

Image
Image




Skivorna svarvades ned till en tjocklek på 31.0 mm,
dessutom har navet öppnats upp till 79.0 mm.
Däremot behövdes inget göras med bultcirkeln, GM kör ju med
5x4.75" vilket är 5x120.65 mm och tillräckligt nära 5x120.00 mm.

Dessa hål är inte kritiska på något sätt, de har inte någon
som helst styrande funktion, det hade fungerat lika bra med
avlånga hål.

Provmontering med E36 M3 bromsokshållare. Dessa fick öppnas upp
en aningens med en vanlig dubbelgradig ansatsfil.

Image
Image




Kontroll av anläggningsytan av bromsbeläggen med allt monterat.
På bilderna är det riktigt slitna Pagid RS2 som används som mockup.

Dessa Pagid RS2 något eroderade i kanterna, men det passade bra
med dessa.

Även Carbotech XP8 var inga problem.

Däremot Ferodo DS3000 gick emot en anings mot bromsskivans bell.
Men två-tre drag med en fil så hade man fasat kanten så det passade.

Kort och gott fungerande E36/E46 M3 bromsbelägg alledels utmärkt, både
Pagid RS2, Carbotech XP8 och även Ferodo DS3000 (men minimal justering).

Image
Image




Det är trååångt :-)

Image




Fick spaca ut adaptern till bromsokshållaren med fyra brickor och
en extratunn bricka.
Jag har suttit och funderat och tänkt kring moment, krafter,
friktionsytor och dylikt ifall denna (något temporära lösning)
skulle vara ett problem - men kan inte komma på något uppenbart.
Visst, det är inte optimalt - men ser heller inget direkt problem.
Om någon med gedigen kunskap om mekanik och hållfastighetsberäkningar
kan peka på något annat så hojta gärna till.

Image




Styrledsdamasken är nu på ett mycket bättre avstånd från bromsskivan!

Image




Som en quick'n'dirty lösning inför besiktningen så tog jag de gamla
buckliga originalbromssköldarna och behöll bara nedre delen, bara
för att ha något som skyddar styrledsdamasken.

Image
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by 1800 »

Du råkar inte veta ytterdiametern på 5-bultsnavet?
Jag är på jakt efter skivor som har låg totalhöjd, har hittat från Saab 9-3 samt Audi S3/TT men är osäker på om de sväljer navet.
User avatar
bmw-slangen
Posts: 1386
Joined: 23 Dec 2006, 22:56
Location: Malmö
Contact:

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by bmw-slangen »

Mycket bra fråga! Svaret är 142 mm!



Jag tog faktiskt det måttet just för samma anledning (nu hade två personer redan personligen faktiskt provat denna setup så jag var säker på det inte skulle vara något problem men tog måttet ändåså).

Men sparade såklart inte det måttet :-(

Men!

Flärpade upp en Meyle-katalog och där stod faktiskt måttet!

Image
E30 323i -85 : 100% track day car
1800
Posts: 318
Joined: 12 Oct 2006, 15:45
Location: Kiruna

Re: Styrled för nära bromsskiva (E30 5-bult)

Post by 1800 »

Tack för svar men det betyder att s3 och saab 9-3 skivor går bort..

Vad är nackdelarna/riskerna med att flytta fästet för styrleden en bit "inåt"?
Fördelarna hade varit att man kan använda sig av bromsok och skivor från nyare bmw, tex e60 som har rätt kralliga bromsar. Utan att behöva använda fälgar med väldigt högt ET.

Finns hylsorna för e36-nav att köpa någonstans? eller har ni gjort egna?
Samt adaptern för m3 e36 ok?
Post Reply