M54, VS m50 insug

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

M54, VS m50 insug

Post by tlantz »

Någon som kört mycket laddtryck på m54 insuget? Funderar på att bygga om och köra med m50 insuget istället då det är en del vevhus utgångar på m54
Någon som pluggat och laddat på 2 bar?

Lägger in några bilder så ni ser skillnaden. Kan man svetsa igen uttagen på toppen (dom små) och sen köra med m50 insuget?
Det jag vill svetsa igen är små kanalerna som går ner till insugsventilerna då m50 insuget inte har dom kanalerna.
Image
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: M54, VS m50 insug

Post by bmw_fredde »

Gänga å dra i nån stoppskruv eller liknande istället då slipper du ju svetsa!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
tlantz
Posts: 312
Joined: 02 Sep 2009, 19:15
Location: Helsingborg

Re: M54, VS m50 insug

Post by tlantz »

bmw_fredde wrote:Gänga å dra i nån stoppskruv eller liknande istället då slipper du ju svetsa!
Kan jag också göra :)
men det är väl lugnt att göra så? Bara det blir tätt.
Tim Lantz
0709238138
______________________
e39 Turbo
Performance by Helsingborg
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Re: M54, VS m50 insug

Post by bmw_fredde »

Det lär va lungt men porta upp toppen så det matchar nya insuget bara :)
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M54, VS m50 insug

Post by jorgen »

Det är lugnt. Smidigast är som sagt att gänga i stoppskruv.
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
AsLoT
Posts: 215
Joined: 21 Aug 2006, 15:38
Location: Östersund

Re: M54, VS m50 insug

Post by AsLoT »

Kika min projekttråd på Z3an på sävar, gjorde precis det där.

Porta och drog i stoppskruv.
Stefan /Arboga
Nissan 200sx M5 Turbo v2.2 och Z3M Turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223" onclick="window.open(this.href);return false;
595whp sommaren -08
900whp+ sommaren -09
9.12s @ 248kmh -11
8.97s @ 249kmh -12
spetsen
Posts: 366
Joined: 27 Mar 2011, 11:57
Location: ORSA

Re: M54, VS m50 insug

Post by spetsen »

Så det är alltså bara att gänga stoppskruv i extra hålen. Porta toppen och på med m50insug?

Någon som gjort någon effektmätning eller så efteråt?
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M54, VS m50 insug

Post by erikjakan »

vi bromsade 700whp hos maxxtuning på 2,2 sen körde vi på 2,5 ett bra tag, funkar fint!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
VeboMacce
Posts: 7
Joined: 26 Dec 2012, 20:42

Re: M54, VS m50 insug

Post by VeboMacce »

erikjakan wrote:vi bromsade 700whp hos maxxtuning på 2,2 sen körde vi på 2,5 ett bra tag, funkar fint!
Detta alltså med m50 plastinsug ?
Vilken turbo ?
Post Reply