Turbo BelAir.

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

hellhaunter wrote:Borde du inte kunna platsa i STREET RACE small block power adder ?
Tyvärr inte, 430" är gränsen för smallblock, min motor är 436"'
Sedan står det i reglerna att i Streetrace får inte turbon vara bakom brandväggen (torpedvägg).
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Lyckades rulla till "elbown" i 7mm plåt och tankarna till laddluftkylaren i 3mm plåt.
Image

Image

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Det har knåpats lite mer med laddluftkylaren idag.
Fick en snilleblixt när jag vaknade igår på eftermiddagen, vart inte alls nöjd med hur rördragningen skulle bli
på laddluftkylaren. Så jag kapade övre tanken i två delar, vips då vart ju rördragningen klart bättre :)
Men visst det blir en nackdel med lite mer tryckfall på detta viset.
Får logga och se hur mycket det blir.

Image
Kylarn ska flyttas fram lite till, måste kapa bort lite plåt som är i vägen.

Image
inloppet blir på höger sida och utloppet till vänster.

Image
Hel tank under, har rullat till samtliga tankar till 150mm breda och 84mm höga.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Bygget går framåt, laddluftkylaren är svetsad.

Image
Rejäl pjäs, väger hela 26kg.

Image
Tryckröret mellan kylet och spjällhuset görs när växellådan är på plats.

Image
"Elbowen" ska svetsas under veckan.

Sponsringen från "privat" personer är nu uppe i hela 18250kr, får tacka Erland Cox för idén :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Elbowen svetsad och planad, borrade och gängade 4st 1/4" hål för vaccumanslutningar
Passade på och skruvade fast soppa regulatorn i elbown :)
Image

Ska börja med insuget ikväll, blir och fräsa hål för spridarhylsorna.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Sarja88
Posts: 944
Joined: 14 Aug 2012, 15:42
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by Sarja88 »

grymt :D
Tony Sarja
0735611651

http://www.garaget.org/Sarja88" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/tonysarja" onclick="window.open(this.href);return false;

Bmw E30 318 Dragracing
Bmw E36 320 Testa REG
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

T-shirts ska tryckas, Paul Hurley har ritat trycket.
Kommer ta emot beställningar slutet av januari när jag får hem T-shirtsen.

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Magnaten
Posts: 1985
Joined: 03 Dec 2005, 22:13

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by Magnaten »

Hockeyspelaren?
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Magnaten wrote:Hockeyspelaren?
Näe :lol: Denna Paul är tunnelbane lokförare i London :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Datumen och platserna blev släppta idag :)
Bara och börja planera resorna över dit.
http://www.hotrod.com/events/drag-week- ... announced/
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Skönt med långledigt då hinner man med lite mer i garaget. :)
Köpte färdiga fuelrails, men dom passade inte alls, spridarna hade hamnat precis mellan insug och topp.
Så fräste insuget med samma mått mellan yttre kanalerna som på fuelrailsen.

Blev lite manuellt vevande.
Image

8st 22mm hål klara
Image

Fuelrailen cnc-fräste vi av Aeromotive material.
BMW Bosse svetsade sedan ihop allt.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Tänkte att en reserv turbo till Dragweek vore bra.
Råka visst köpa tre s491 :)
Dom två lätt begagnade kan ju vara bra till nästa projekt :lol:

Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by Sten »

Dimensionerar man turbon lite annorlunda om man kör den bakmonterad,eller fungerar det med samma storlek som om man hade den fram?!

Imponerad av detta bygge och att den verkligen används!
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Tackar! :)

Man kan köra lite mindre avgashus pga. att avgastempen sjunker och massan blir mindre.
Det bara för att få bättre respons, men när turbon har vaknat så är det bättre med större avgashus.
Så det blir lite kompromiss, har försökt bygga mer sugmotoreffekt så bilen inte känns trött utan laddtryck.
Jag kör med 96mm turbinhjul och 1.45 i A/R värde på avgashuset, skulle säkert få bättre respons med 1.32 avgashus men den skulle bromsa under laddtryck.
Nu med transbrake lär det inte vara någe problem att få önskat laddtryck innan man går i stage på strippen, använder sedan "transbrake creep" funktionen för att
krypa in i stage med önskat laddtryck.
Sist körde jag fotbroms och extra bromsok för att kunna stalla upp bilen till runt 3000rpm och 0.5bar laddtryck.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by Pimplaren »

Blir väldigt fränt dedär =D
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Blev och tillverka fäste för kamsynkgivaren idag.
Givaren är från BMW m54.
Image

Kamdrevet är en CompCams justerbar, blev en längre bult som givaren ska känna av.
Ska köpa 12.9 UNF 1/4" bult och mutter nästa vecka. Blir även ARP kamdrevsbult.
Image

1.5mm spel mellan hallgivaren och bultskallen.
Image
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
pro_mille
Posts: 713
Joined: 04 Dec 2008, 17:40
Location: Torshälla

Re: Pro-Milles BelAir. DragWeek 2016.

Post by pro_mille »

Liten uppdatering på vad som händer i garaget, har rivit hela framvagnen.
Blästrat länkarmar och boxat in dom undre. Blästrat mycket annat med.
Blev plulverlack på länkarmar, kränghämmare, fjädrar mm, vissa delar våtlackades.
Blev nya bussningar, leder, ny servosnäcka med elservopump istället för den manuella.
Ska börja imorrn med att borsta och slipa rent ramen från torpedvägg och framåt, kanske blir ihop montering av framvagnen till helgen
Image

Har lyckats få in hela 41.000kr i spons till Dragweek :)
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply