Bmw e30 m50 turbo Z2 809hk 919nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Bmw e30 m50 turbo Z2 809hk 919nm

Post by Mikael c »

[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]

Jag har en gammal E30 318is -90 som jag har turbo konverterat.
Spec 2016
M50 icke vanos topp pac ventil fjädrar
Enem Z2 kammar och hemma portad
2.8liters vev smidda stakar 330 kolvar
7,8:1 har jag för mej att kompet blev men länge sedan jag räknade.
Std elring packning och arp bult.
Garrett GTX4088r ar0,95 avgashus.
Ecumaster motor styrning.
Bosch 1300cc spridare med 4,3 bars bränsle tryck
3.5tums avgas med enkel dämpare
Deatchwerks dw300 som matar catch tank och dubbla dw350il som matar fram an8 matning och retur.
Sachs 618 och sinterlammel

Effekt 2016
809hk (gotlands russ)
919nm 2bar
Vinnare även detta år g open

Effekt 2015 642hp 885nm ca 2 bar
Med en Garrett gt3582r 1,06 ar
och snällt ställda icke vanos kammar ca 0,5mm
Bästa tid enligt gtech 10,62 217km/h
(bilen vann g open 2015)

525 zf växellåda
328 kardan
02ans broms servo
Strong-flex bussningar
Avo dämpare bak och touring fjädrar
Dragracing båge
Z3 bakaxel 3.07 i utväxling
Bilen har gått helt felfritt i 2 årstid och många timmars körning

Uppdateringar till 2016
Garrett gt4094r ar95(monterad)
Utbytt mot GTX4088R
Enem Z2 kammar(monterade)

Icke vanos topp köpt av Bäckis och mira fräst
Lätt portad
PPF grenrör
Smidda kolvar
Cooperring packning



[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]


Gt 4094r 1.8bar Z2 kammar vs Ickevanos
[URL=http://www.forumbilder.se/F8UPC/im ... .jpg[/img][/url]
Image
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Senaste Bromsningen
Image
Last edited by Mikael c on 06 Oct 2016, 20:01, edited 18 times in total.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by motec »

Äntligen kom den! :)

Skall bli kul att se den i bänken med nya toppen! :twisted:
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Mikael c »

Jo vi får se vad den kan ge,
Funderar på om man skulle skramla ihop slantar och ge bilen ett par kammar samtidigt.
Mistänker att ett par z2 kammar skulle passa perfekt till en 67mm turbo.
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by motec »

Jo det trodde jag redan vi kommit fram till :D
Det skulle vara kul att se den före och efter kambyte :idea:
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Mikael c »

Z2 turbo kammar beställda hoppas det blir bra skillnad.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Nisse Järnet »

Du kommer gilla dom ;) Dom bara vill och vill!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Mikael c »

Nisse Järnet wrote:Du kommer gilla dom ;) Dom bara vill och vill!
Det låter kanon vi får hoppas på att man får fäste också så man kan utnyttja effekten man kommer vinna.
Men det brukar gå och justera med tändningen och magnetventilen så det bär iväg ordentligt.
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Mikael c »

Z2 kammarna är nu monterade och det slöt med att bränslet tog slut 722hk 800nm.
Ladd tryck 1,2 bar upp till 5000rpm sedan strax under 2 bar vid 7000rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=0tHqKfI7oPc
Gjorde en ny bromsning med bättre jord ledning till batteriet effekten blev 761hk 904nm vid 1,8bar papper ligger i första inlägget
Last edited by Mikael c on 26 Feb 2016, 17:25, edited 1 time in total.
TurboGlenn
Posts: 12
Joined: 19 May 2015, 19:48

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by TurboGlenn »

Hvor bra er den ecumaster motorstyringen?
Lett og mappe men mange bra funksjoner?
Har du adapter til original kontakt på m50 motorledningsnettet eller er det koblet selv til motorledningsnettet?

Har det selv så bare lurer på hvor bra det er, ikke mange så bruker dette.
M50B32 Turbo under construction
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo

Post by Mikael c »

Sprutet funkar suveränt.
Det har alla funktioner jag behöver .
Jätte lätt att arbeta med min härva klippte jag upp och monterade stift i änden men finns även som plug and play.
Dom två insprutnings system jag arbetat med och gillar bäst är MaxxEcu eller Ecu Master
TurboGlenn
Posts: 12
Joined: 19 May 2015, 19:48

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm

Post by TurboGlenn »

Veldig godt og høre.
Har du link til Plug and play adapter? Lettest hvis det ikke er så dyrt.
Fine tall på motoren din :)
M50B32 Turbo under construction
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm

Post by Mikael c »

Då mina 044 verkar få svårt att leverera bränsle till mina gotlandruss är dubbla dw350il beställda ifrån ppf så nu hoppas vi på lite marginaler.
User avatar
Leon83
Posts: 476
Joined: 03 Mar 2007, 13:25
Location: visby

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm

Post by Leon83 »

Ja nog enda bilen jag känt till som plågas så hårt och fungerat felfritt över ett år, lönar sig och vara noggrann in i det sista.
std elring håller bra om man inte pressar motor över kapaciteten
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm

Post by Mikael c »

Tack Linus jo man försöker att inte ta några genvägar.
Men oftast räcker sunt förnuft långt ser man att något är slitet så får man vänta med att skruva ihop bilen tills pengar finns att åtgärda det.
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm

Post by Mikael c »

2st Dw350il nu monterade.

Jag provflödade mina 044 och dom gav 2liter på 15s vid ca 12v alltså 480liter/h vid 4,2bar.
Mina nya DW350il gav 2.2liter på 15s ca 12v alltså 528liter/h vid 4,2bar.
Alltså har vi ökat kapaciteten med 10% och nu finns det tillräckligt med bränsle vid 12v för att driva mina 1300cc spridare.

Funderar även på om man inte skulle införskaffa sig ett nytt grenrör ifrån ppf
misstänker att det skulle bli bra mycket bättre än det som sitter där nu.
User avatar
Mikael c
Posts: 296
Joined: 24 Sep 2007, 18:22
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 779hk 873nm

Post by Mikael c »

Jaha första raset.
Jag har tydligen lyckats övervarva min kullagrade garrett. :?
Problem med luft läckage mellan insuget och toppen.

Men men det finns ju folk som tillverkar turbos hela dagarna så någon gör man väl alltid nöjd.

Jag har beställt nytt grenrör ifrån ppf så vi får väl se när det dyker upp. :D

Skall plocka ner maskin och göra rent så det inte ligger några partiklar kvar ifrån turbon men ännu så
blåröker den lite bara när man släpper gasen.
Så man får hoppas att det ser bra ut.
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 779hk 873nm

Post by TheMan »

Blir det byte av topp nu med då?
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Post Reply