Bmw e30 m50 turbo Z2 809hk 919nm
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Bmw e30 m50 turbo Z2 809hk 919nm
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Jag har en gammal E30 318is -90 som jag har turbo konverterat.
Spec 2016
M50 icke vanos topp pac ventil fjädrar
Enem Z2 kammar och hemma portad
2.8liters vev smidda stakar 330 kolvar
7,8:1 har jag för mej att kompet blev men länge sedan jag räknade.
Std elring packning och arp bult.
Garrett GTX4088r ar0,95 avgashus.
Ecumaster motor styrning.
Bosch 1300cc spridare med 4,3 bars bränsle tryck
3.5tums avgas med enkel dämpare
Deatchwerks dw300 som matar catch tank och dubbla dw350il som matar fram an8 matning och retur.
Sachs 618 och sinterlammel
Effekt 2016
809hk (gotlands russ)
919nm 2bar
Vinnare även detta år g open
Effekt 2015 642hp 885nm ca 2 bar
Med en Garrett gt3582r 1,06 ar
och snällt ställda icke vanos kammar ca 0,5mm
Bästa tid enligt gtech 10,62 217km/h
(bilen vann g open 2015)
525 zf växellåda
328 kardan
02ans broms servo
Strong-flex bussningar
Avo dämpare bak och touring fjädrar
Dragracing båge
Z3 bakaxel 3.07 i utväxling
Bilen har gått helt felfritt i 2 årstid och många timmars körning
Uppdateringar till 2016
Garrett gt4094r ar95(monterad)
Utbytt mot GTX4088R
Enem Z2 kammar(monterade)
Icke vanos topp köpt av Bäckis och mira fräst
Lätt portad
PPF grenrör
Smidda kolvar
Cooperring packning
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Gt 4094r 1.8bar Z2 kammar vs Ickevanos
[URL=http://www.forumbilder.se/F8UPC/im ... .jpg[/img][/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Senaste Bromsningen
Jag har en gammal E30 318is -90 som jag har turbo konverterat.
Spec 2016
M50 icke vanos topp pac ventil fjädrar
Enem Z2 kammar och hemma portad
2.8liters vev smidda stakar 330 kolvar
7,8:1 har jag för mej att kompet blev men länge sedan jag räknade.
Std elring packning och arp bult.
Garrett GTX4088r ar0,95 avgashus.
Ecumaster motor styrning.
Bosch 1300cc spridare med 4,3 bars bränsle tryck
3.5tums avgas med enkel dämpare
Deatchwerks dw300 som matar catch tank och dubbla dw350il som matar fram an8 matning och retur.
Sachs 618 och sinterlammel
Effekt 2016
809hk (gotlands russ)
919nm 2bar
Vinnare även detta år g open
Effekt 2015 642hp 885nm ca 2 bar
Med en Garrett gt3582r 1,06 ar
och snällt ställda icke vanos kammar ca 0,5mm
Bästa tid enligt gtech 10,62 217km/h
(bilen vann g open 2015)
525 zf växellåda
328 kardan
02ans broms servo
Strong-flex bussningar
Avo dämpare bak och touring fjädrar
Dragracing båge
Z3 bakaxel 3.07 i utväxling
Bilen har gått helt felfritt i 2 årstid och många timmars körning
Uppdateringar till 2016
Garrett gt4094r ar95(monterad)
Utbytt mot GTX4088R
Enem Z2 kammar(monterade)
Icke vanos topp köpt av Bäckis och mira fräst
Lätt portad
PPF grenrör
Smidda kolvar
Cooperring packning
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Gt 4094r 1.8bar Z2 kammar vs Ickevanos
[URL=http://www.forumbilder.se/F8UPC/im ... .jpg[/img][/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
[url=http://www.garaget.org/?car=390375 ... .jpg[/img][/url]
Senaste Bromsningen
Last edited by Mikael c on 06 Oct 2016, 20:01, edited 18 times in total.
Re: Bmw e30 m50 turbo
Äntligen kom den!
Skall bli kul att se den i bänken med nya toppen!
Skall bli kul att se den i bänken med nya toppen!
Re: Bmw e30 m50 turbo
Jo vi får se vad den kan ge,
Funderar på om man skulle skramla ihop slantar och ge bilen ett par kammar samtidigt.
Mistänker att ett par z2 kammar skulle passa perfekt till en 67mm turbo.
Funderar på om man skulle skramla ihop slantar och ge bilen ett par kammar samtidigt.
Mistänker att ett par z2 kammar skulle passa perfekt till en 67mm turbo.
Re: Bmw e30 m50 turbo
Jo det trodde jag redan vi kommit fram till
Det skulle vara kul att se den före och efter kambyte
Det skulle vara kul att se den före och efter kambyte
Re: Bmw e30 m50 turbo
Z2 turbo kammar beställda hoppas det blir bra skillnad.
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: Bmw e30 m50 turbo
Du kommer gilla dom Dom bara vill och vill!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: Bmw e30 m50 turbo
Det låter kanon vi får hoppas på att man får fäste också så man kan utnyttja effekten man kommer vinna.Nisse Järnet wrote:Du kommer gilla dom Dom bara vill och vill!
Men det brukar gå och justera med tändningen och magnetventilen så det bär iväg ordentligt.
Re: Bmw e30 m50 turbo
Z2 kammarna är nu monterade och det slöt med att bränslet tog slut 722hk 800nm.
Ladd tryck 1,2 bar upp till 5000rpm sedan strax under 2 bar vid 7000rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=0tHqKfI7oPc
Gjorde en ny bromsning med bättre jord ledning till batteriet effekten blev 761hk 904nm vid 1,8bar papper ligger i första inlägget
Ladd tryck 1,2 bar upp till 5000rpm sedan strax under 2 bar vid 7000rpm.
https://www.youtube.com/watch?v=0tHqKfI7oPc
Gjorde en ny bromsning med bättre jord ledning till batteriet effekten blev 761hk 904nm vid 1,8bar papper ligger i första inlägget
Last edited by Mikael c on 26 Feb 2016, 17:25, edited 1 time in total.
-
- Posts: 12
- Joined: 19 May 2015, 19:48
Re: Bmw e30 m50 turbo
Hvor bra er den ecumaster motorstyringen?
Lett og mappe men mange bra funksjoner?
Har du adapter til original kontakt på m50 motorledningsnettet eller er det koblet selv til motorledningsnettet?
Har det selv så bare lurer på hvor bra det er, ikke mange så bruker dette.
Lett og mappe men mange bra funksjoner?
Har du adapter til original kontakt på m50 motorledningsnettet eller er det koblet selv til motorledningsnettet?
Har det selv så bare lurer på hvor bra det er, ikke mange så bruker dette.
M50B32 Turbo under construction
Re: Bmw e30 m50 turbo
Sprutet funkar suveränt.
Det har alla funktioner jag behöver .
Jätte lätt att arbeta med min härva klippte jag upp och monterade stift i änden men finns även som plug and play.
Dom två insprutnings system jag arbetat med och gillar bäst är MaxxEcu eller Ecu Master
Det har alla funktioner jag behöver .
Jätte lätt att arbeta med min härva klippte jag upp och monterade stift i änden men finns även som plug and play.
Dom två insprutnings system jag arbetat med och gillar bäst är MaxxEcu eller Ecu Master
-
- Posts: 12
- Joined: 19 May 2015, 19:48
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm
Veldig godt og høre.
Har du link til Plug and play adapter? Lettest hvis det ikke er så dyrt.
Fine tall på motoren din
Har du link til Plug and play adapter? Lettest hvis det ikke er så dyrt.
Fine tall på motoren din
M50B32 Turbo under construction
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm
Då mina 044 verkar få svårt att leverera bränsle till mina gotlandruss är dubbla dw350il beställda ifrån ppf så nu hoppas vi på lite marginaler.
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm
Ja nog enda bilen jag känt till som plågas så hårt och fungerat felfritt över ett år, lönar sig och vara noggrann in i det sista.
std elring håller bra om man inte pressar motor över kapaciteten
std elring håller bra om man inte pressar motor över kapaciteten
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm
Tack Linus jo man försöker att inte ta några genvägar.
Men oftast räcker sunt förnuft långt ser man att något är slitet så får man vänta med att skruva ihop bilen tills pengar finns att åtgärda det.
Men oftast räcker sunt förnuft långt ser man att något är slitet så får man vänta med att skruva ihop bilen tills pengar finns att åtgärda det.
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 761hk 904nm
2st Dw350il nu monterade.
Jag provflödade mina 044 och dom gav 2liter på 15s vid ca 12v alltså 480liter/h vid 4,2bar.
Mina nya DW350il gav 2.2liter på 15s ca 12v alltså 528liter/h vid 4,2bar.
Alltså har vi ökat kapaciteten med 10% och nu finns det tillräckligt med bränsle vid 12v för att driva mina 1300cc spridare.
Funderar även på om man inte skulle införskaffa sig ett nytt grenrör ifrån ppf
misstänker att det skulle bli bra mycket bättre än det som sitter där nu.
Jag provflödade mina 044 och dom gav 2liter på 15s vid ca 12v alltså 480liter/h vid 4,2bar.
Mina nya DW350il gav 2.2liter på 15s ca 12v alltså 528liter/h vid 4,2bar.
Alltså har vi ökat kapaciteten med 10% och nu finns det tillräckligt med bränsle vid 12v för att driva mina 1300cc spridare.
Funderar även på om man inte skulle införskaffa sig ett nytt grenrör ifrån ppf
misstänker att det skulle bli bra mycket bättre än det som sitter där nu.
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 779hk 873nm
Jaha första raset.
Jag har tydligen lyckats övervarva min kullagrade garrett.
Problem med luft läckage mellan insuget och toppen.
Men men det finns ju folk som tillverkar turbos hela dagarna så någon gör man väl alltid nöjd.
Jag har beställt nytt grenrör ifrån ppf så vi får väl se när det dyker upp.
Skall plocka ner maskin och göra rent så det inte ligger några partiklar kvar ifrån turbon men ännu så
blåröker den lite bara när man släpper gasen.
Så man får hoppas att det ser bra ut.
Jag har tydligen lyckats övervarva min kullagrade garrett.
Problem med luft läckage mellan insuget och toppen.
Men men det finns ju folk som tillverkar turbos hela dagarna så någon gör man väl alltid nöjd.
Jag har beställt nytt grenrör ifrån ppf så vi får väl se när det dyker upp.
Skall plocka ner maskin och göra rent så det inte ligger några partiklar kvar ifrån turbon men ännu så
blåröker den lite bara när man släpper gasen.
Så man får hoppas att det ser bra ut.
Re: Bmw e30 m50 turbo Z2 779hk 873nm
Blir det byte av topp nu med då?
Leo Andersson
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
0761261580
e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab