Hjälp!!Problem med broms som låser sig!!!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
spaceman999

Hjälp!!Problem med broms som låser sig!!!

Post by spaceman999 »

TjabaTjoo!!

Joo de så där att bakbromsarna låser/ligger på helt och hållet efter ca 20 min spelar ingen roll om man kör eller står på tomgång!!
Har en backventil(kör turbo) på slangen mellan bromsservon och insuget!!När man tar bort den från insuget funkar det då också ca 20min,men då är bromsen stum som vid bogsering!!Kör med polo bromsservo,har också hyudraliskhandbroms om nån undrar!!Nån knas är det med vakuumet men vettefan..
Har nån haft samma problem,isåfall tar jag mer en gärna imot tips och hjälp!!

Haree//Polle :D
St3v3

Re: Hjälp!!Problem med broms som låser sig!!!

Post by St3v3 »

Du har kanske justerat på pedalen lite väl hårt? Prova att skruva lös huvudbromscylindern från servot när bromsen ligger på och se om det släpper
V8
spaceman999

Post by spaceman999 »

Tack för tipset,ska kollas upp!!;)
xelerator

Post by xelerator »

Förmodligen är det tipset du har fått av St3v3.
Observera att det är mellan huvudcylinder och bromsservo som ska justeras, inte mot pedalen.
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Bonje

Post by Bonje »

Jag hade nyligen också ett liknande fenomen.
Har kört med Polo bromsservo, egen svarvad tryckstång mellan servot och huvdcylinder, original huvudcylinder. Funkade klockrent!

För en tid sedan tog jag tag i saken och bytte från original huvudcylinder till den BMW 750 cylinder jag hade låg. Sagt och gjort.. bytte den och jävlades med att lufta bromsarna efter bytet själv.
När luftningen var klar, gjorde jag första provbromsningen i garaget för att känna pedalkänslan. Alla bromsar nöp, och släppte inte efter det! :?

Nehep.. luft kvar tänkte jag. Vid nästa försök fick jag hjälp med luftningen så det inte skulle kunna bli samma fenomen. MEN samma sak även den gången :shock:

Funderade lite vad F*N det var för fel nu helt plödsligt.. Började misstänka att min egensvarvade tryckstång förmodligen var lite lång och att huvudcylindern agerade backventil och hindrade oljan att gå tillbaka när pedalen släpptes upp.
Jag släppte muttrarna som håller huvudcylindern mot bromsservot och fjupp så släppte bromsarna. :D Tyvärr kunde inte jag justera bort det felet genom att skruva in "gaffeln" på tryckstången nere vid pedalen. Eller.. det gick men då fick jag ingen fysisk kontakt mot bromsljuskontakten och bromsljuset lyser hela tiden.

Bort med tryckstången, för att svarva av den några mm. Sedan fungerade allt igen!
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
spaceman999

Post by spaceman999 »

Precis som du beskriver det är det för mig med bonje!!Har också satt ditt en egensvard tryckstång!!Skönt att nån har vart med om samma sak,så man inte var helt ute och cykla!! Får bli att trolla med det där på fredag!! Tack för hjälpen gubbar! :)
Post Reply