Jag hade nyligen också ett liknande fenomen.
Har kört med Polo bromsservo, egen svarvad tryckstång mellan servot och huvdcylinder, original huvudcylinder. Funkade klockrent!
För en tid sedan tog jag tag i saken och bytte från original huvudcylinder till den BMW 750 cylinder jag hade låg. Sagt och gjort.. bytte den och jävlades med att lufta bromsarna efter bytet själv.
När luftningen var klar, gjorde jag första provbromsningen i garaget för att känna pedalkänslan. Alla bromsar nöp, och släppte inte efter det!
Nehep.. luft kvar tänkte jag. Vid nästa försök fick jag hjälp med luftningen så det inte skulle kunna bli samma fenomen. MEN samma sak även den gången
Funderade lite vad F*N det var för fel nu helt plödsligt.. Började misstänka att min egensvarvade tryckstång förmodligen var lite lång och att huvudcylindern agerade backventil och hindrade oljan att gå tillbaka när pedalen släpptes upp.
Jag släppte muttrarna som håller huvudcylindern mot bromsservot och fjupp så släppte bromsarna.

Tyvärr kunde inte jag justera bort det felet genom att skruva in "gaffeln" på tryckstången nere vid pedalen. Eller.. det gick men då fick jag ingen fysisk kontakt mot bromsljuskontakten och bromsljuset lyser hela tiden.
Bort med tryckstången, för att svarva av den några mm. Sedan fungerade allt igen!