Funderingar accusump

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Niklas Sandström
Posts: 560
Joined: 17 Aug 2007, 17:43
Location: Kalix
Contact:

Re: Sv: Funderingar accusump

Post by Niklas Sandström »

Det fungerar inte så som att det är en ventil som öppnar först under 0,5bar. Utan man fyller luftsidan med 0,5bar det gör så fort det finns olja i accusumpen har den ett tryck på minst 0,5bar. När man startar motorn och trycket överstiger det i accusumpen så kommer kolven flytta sig och luftsidan krymper och komprimerar luften ännu mer. Så har du ett oljetryck på 5bar kommer det komprimera luften till 5bar också om inte kolven bottnar, sjunker sedan trycket i motorn kommer accusumpen trycka ut olja tills det är samma tryck i luftsidan på den också.
User avatar
mojje
Posts: 62
Joined: 01 May 2008, 15:53
Location: skövde
Contact:

Re: Funderingar accusump

Post by mojje »

finns ingen vits med att använda en accusump utan magnetventil och tryckvakt om man inte kör på strippen och typ går från 5 bar till 0 på typ 2 sek, kör man med endast förtrycket som referens så kommer den funka som ett vanligt sump så länge du inte får riktiga hastiga tryckfall under höga varvtal, kör man med en tryckvakt i serie med magnetventilen så kommer man inte använda accen alls i onödan och den kommer vara laddad med typ 5-6bar, om man sedan av någon anledning kommer under säg tex 2 bar så kommer den släppa lös all lagrad energi på 5 bar direkt
och då har man bet bättre oljetryck under perioden man behöver den. och styr man magnetventilen med tel en analog 5v sensor till oljetrycket kan man få till det riktigt optimalt
och ha sätta olika kreterier då den ev skall laddas och tömmas, iaf i maxxecu sprutet som jag använder mig av.
-------------------------------------
http://www.garaget.org/supraturbo" onclick="window.open(this.href);return false;
Falaffel
Posts: 9
Joined: 29 Aug 2010, 20:39
Location: Enköping

Re: Funderingar accusump

Post by Falaffel »

Gammal tråd de här men de är intresant.

Men jag säger precis som Mattias gör.
Du har samma tryck på luft sidan som oljetrycket.
Att man använder sig av tex 0.5bar förtryck är för att inte kolven ska just bottna.

Den här filmen visar detta hyffsat bra.

https://www.youtube.com/watch?v=vyaGoj60A6s
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

Falaffel wrote:Gammal tråd de här men de är intresant.

Men jag säger precis som Mattias gör.
Du har samma tryck på luft sidan som oljetrycket.
Att man använder sig av tex 0.5bar förtryck är för att inte kolven ska just bottna.

Den här filmen visar detta hyffsat bra.

https://www.youtube.com/watch?v=vyaGoj60A6s

Byggde torrsump istället 8)
Kommer fortfarande inte överens
med hur bra den är när du kör gata eller kör in i depån
eller liknande. Utan styrning så kommer motorn gå
överfylld på lägre varv på motorn.. Med styrning
från sprut som nämnts så funkar det säkert bättre
Men man adderar mer som kan strula. :?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Funderingar accusump

Post by Brox »

Tyckte videon förklarade väldigt enkelt och bra... det är en pneumatisk lösning som är väldigt simpel och bra då den agerar som en extra "oljepump" när det behövs..
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
Post Reply