Funderingar accusump

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Funderingar accusump

Post by Staffe »

Tjena, har en massa funderingar kring
accusump. Har haft ett kit till min
Audi 5cyl i två år nu men aldrig monterat det, då jag blivit skeptisk.
Så ska försöka förklara mina funderingar och hoppas nån hjälper
mig reda ut detta.

Har en 2L behållare, elektrisk ventil,
3bars tryckvakt (när trycket går under 3bar skjuter den in olja),
anslutning rakt in i oljefilter hållaren.
Jag har ju för avsikt att köra med mitt
oljetråg fyllat till max, alltså max på
oljestickan + de 2L i behållaren. Just för att det ska finnas så mkt olja som
möjligt och ta av innan accusumpen
ska skjuta till.
Inga konstigheter hittills!?!?
Det som jag har mest huvudbry med är
att när maskinen är igång, oljan har
arbetstemp så ligger mitt tryck över 3bar förutom på tomgång. Vilket
skulle resultera i att jag fyllar min
maskin med 2L för mkt olja när jag
släpper ner den på tomgång.
Enda sättet att styra detta är via en utgång i sprutet men vill man det?
Ytterligare en sak som kan strula.

Eller sitter någon inne på en bättre
lösning?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Du ska inte styra den med 3 bar sensor. Ventilen ska vara styrd av tändningsplus. Så fort du har oljetryck så fylls accusumpen och tappar du oljetryck i maskin så trycker accusumpen in oljan i motorn. Vad har du fått det där med 3 bar sensorn ifrån ?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

Bmwandreas wrote:Du ska inte styra den med 3 bar sensor. Ventilen ska vara styrd av tändningsplus. Så fort du har oljetryck så fylls accusumpen och tappar du oljetryck i maskin så trycker accusumpen in oljan i motorn. Vad har du fått det där med 3 bar sensorn ifrån ?

Det var trendab som sålde alltihop
till mig för flera år sedan och förklarade
att den skulle vara med i systemet.
Men så som du beskriver så kommer ju nivån
i accusumpen att följa oljetrycket?
Dvs, står du på tomgång med låt
säga 1,2bar i tryck så är accusumpen knappt fylld
och oljetråget är över fyllt? Eller tänker jag fel?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Funderingar accusump

Post by Silverboy »

Jeg har montert en manuell ventil på min, slik at jeg kan åpne den kun ved "behov". Atlså når jeg skal på bane etc. Da åpner jeg ventilen når jeg kjører ut fra pit og stenger når jeg kommer inn igjen.. sjelden tomgang på banen :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Du tänker fel. Så fort du har 0.5 bar oljetryck så är det 2 liter olja i accusumpen.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

Bmwandreas wrote:Du tänker fel. Så fort du har 0.5 bar oljetryck så är det 2 liter olja i accusumpen.

Då har jag fått fel info från trendab,
Enligt dem så följdes mängden olja i behållaren
med oljetrycket.
Men då skulle man kunna köra konstantspänning
och en vippa istället.
Så man kan köra upp lite tryck innan start.
Hur mkt lufttryck ska man ha andra sidan kolven
i accun?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Du ska ha 0.5 bar tryck. Så när du har över 0.5 bar oljetryck så fyller du accusumpen.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

Bmwandreas wrote:Du ska ha 0.5 bar tryck. Så när du har över 0.5 bar oljetryck så fyller du accusumpen.

Tack för hjälpen!
Hur pass är kvalitén? Kan man låta
ventilen va stängd och ha behållaren
full med olja under en längre tid?
Ett par veckor eller mer?
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Ja inga problem! Accusump har funnits i massor av år:)
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Re: Funderingar accusump

Post by Silverboy »

Bmwandreas wrote:Du ska ha 0.5 bar tryck. Så när du har över 0.5 bar oljetryck så fyller du accusumpen.
0.5 bar full eller tom?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Funderingar accusump

Post by erikjakan »

Hade exakt samma fundering nyss


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93578" onclick="window.open(this.href);return false;

Ärtan:

Accusumpen lär väl inte vara fylld på tomgång med ca 1 bar oljetryck? Då orkar oljan bara fylla en del av accusumpen iom att luftfjädern i den kompirmeras och när den når 1 bar så slutar den att fyllas på?
Sen när man varvar säg 3k rpm o har 4 bar, då fylls accusumpen till 4 bar (vad det nu motsvarar i oljemängd i den), men då tar den ju oljan från tråget, man vill ja ha dem där 2 eller 3 litrarna extra utöver det som är i tråget?

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

erikjakan wrote:Hade exakt samma fundering nyss


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=93578" onclick="window.open(this.href);return false;

Ärtan:

Accusumpen lär väl inte vara fylld på tomgång med ca 1 bar oljetryck? Då orkar oljan bara fylla en del av accusumpen iom att luftfjädern i den kompirmeras och när den når 1 bar så slutar den att fyllas på?
Sen när man varvar säg 3k rpm o har 4 bar, då fylls accusumpen till 4 bar (vad det nu motsvarar i oljemängd i den), men då tar den ju oljan från tråget, man vill ja ha dem där 2 eller 3 litrarna extra utöver det som är i tråget?

MVH Erik

Jag formulerade mig nog lite konstigt innan. Så som du skriver Erik
fick jag också förklarat av trendab. Förhållandet skulle va 1:1 enligt dem.
Men det var några år sen jag hade diskussionen och fick aldrig
till nått vettigt i skallen så den hamna på hyllan :/
Jag vill ha tråget maxat när accun också är maxad.
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

How does an Accusump Oil Accumulator Work?
Accusumps Oil Accumulators are designed collect pressurized oil from your engine and store it so it may be discharged later. At the time the engine is shut off and the Accusump valve closes any oil pressure in the Accusump is held there. On engine start-up when the valve on the oil side is opened the pressurized oil is released into the engine and therefore pre-lubricates the engine prior to start-up.

After the engine is started and the oil pump has taken over, oil is pumped back into the Accusump. This moves the piston back and pressurizes the Accusump until it equalizes with engine's oil pressure. While driving, if the engine's oil pressure is interrupted for any reason, the Accusump releases its oil reserve again, keeping the engine lubricated until the engine's oil pressure comes back to normal. This release of oil could last from 15 to 60 seconds, depending on the size and speed of the engine. In racing or hard driving conditions, the Accusump will automatically fill and discharge when needed as you corner, accelerate and brake.



Så fort man startar motorn fylls accusumpen, det är när man tappar oljetrycket den skjuter in olja tack vare att man har 0.5 bar övertryck på en sida av kolven. Men så fort du har mer än säg 1 bar så fylls den till max igen. Annars skulle man åka runt med alldeles för mycket olja i motorn. Du ska hälla i rek oljemängd i motorn + det accusumpen rymmer för den kommer vara fylld hela tiden.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Så gör man på dragracebilar iaf men jag har aldrig testat elventilen...

Tänk på att Accusumpen är fylld med typ 5 bar oljetryck, sen gör ni tex en kraftig inbromsning på 2-3 sekunder och oljepumpen suger luft så trycker den in oljan som ni nyss hade 5 bar tryck på och den blir inte slut på 2-3 sek utan det trycket finns kvar bra länge. Jag hade kört helt utan ventil!
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Staffe
Posts: 148
Joined: 11 Aug 2007, 19:50
Location: Vinslöv

Re: Funderingar accusump

Post by Staffe »

Klarnar lite i skallen nu.
Har man 0,5bar lufttryck när
accun är tom och trycker på med
låt säg 0,5bar oljetryck så bör
accun bli halvfull. Hur förhållandet blir
över 0,5 går säkert räkna ut.
Jag tänker installera min med endast
elventil. Samt en mapsensor på luft sidan för att logga i sprutet
/Staffan Nilsson

Audi S2

9,47 259km/h 402m @ 2,9bar
6,27 198km/h 201m @ 2,9bar

Mail: Staffe.Performance@Hotmail.com
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Funderingar accusump

Post by Bmwandreas »

Exakt
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
mojje
Posts: 62
Joined: 01 May 2008, 15:53
Location: skövde
Contact:

Re: Funderingar accusump

Post by mojje »

det som är vitsen med en tryckvakt tex en 3 bars är att du inte måste tappa typ allt tryck för att släppa på lagrad kraft, som andreas beskriver så måste du under 0.5 bar för den skall släppa på dina lagrade kraft som kan vara allt från ca 0,5-5 bar beronde på vilket varvtal och hur snabbt du tappar tryck, jag personligen skulle inte vilja ha det så då är det bättre med en tryckvakt, jag löser mitt genom att göra en virtuell utgång i maxxecu som jag kör till magnetventilen på accusumpen , då blir villkor 1 för att öppna ventilen att jag måste ha ett oljetryck under 3bar över 3000rpm då slipper jag besvär med tomgångs tryck ect :) sedan har jag ett annat villkor och det är att under 3000 rpm och 0.5 bar så skall den även öppna således slipps alla problem, och jag använder helt enkelt en vanlig 2läges switch för att få oljetryck innan start får se om jag ev automatiserar det med i framtiden,men jag använder först och främst mitt accuspump till just försmörjning av motorn, det andra har jag som en säkerhet vid lite strippen som blir i bland, men hitills har den aldrig behövt kicka in :)
-------------------------------------
http://www.garaget.org/supraturbo" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply