525i -90 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Scrazher
Posts: 659
Joined: 31 Mar 2006, 16:14
Location: Luleå

Post by Scrazher »

när spjäll-diskution är på tavlan kan jag passa på och fråga om det är något bekymmer att plocka isär det? Har inte mitt här just nu så tänkte höra.

Själv tänkte jag ta bort både förvärmningen och tomgångsmotor-anslutningen. Ska försöka kaba bort och svetsa igen så att det ser trevligare ut dessutom :wink:
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

hur ska ni ställa tomgången utan tomgångsmotorn?

eftermarknadssprut eller på spjället?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

När behövs egentligen förvärmningen?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

jadu.. jag ska nog köra utan iaf..

:lol:
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

vad är det för mått på ett k14 agg? är inte det väldigt litet?
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
TurboLover
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 20:10
Location: Otterbäcken

Post by TurboLover »

Nisse Järnet wrote:När behövs egentligen förvärmningen?


När det är vinter och man inte vill att spjället ska frysa fast.
E30 med M50B25 Turbo. Såld
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Post by Nisse Järnet »

TurboLover wrote:
Nisse Järnet wrote:När behövs egentligen förvärmningen?


När det är vinter och man inte vill att spjället ska frysa fast.
Hur ofta händer det? :p
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Zwofurti
Posts: 2635
Joined: 12 Apr 2006, 21:58
Location: Malmberget/Gällivare

Post by Zwofurti »

Nisse Järnet wrote:
TurboLover wrote:
Nisse Järnet wrote:När behövs egentligen förvärmningen?


När det är vinter och man inte vill att spjället ska frysa fast.
Hur ofta händer det? :p


Typ idag, kom hem från jobbet nyss och nere i en svacka var det -38.

Då hade förvärmningen behövts, man tror att bilen ska spricka i småbitar i den temeperaturen. =)
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

hehe.. -38 grader brukar inte förekomma här i sthlm så de e nog ingen fara.. har aldrig personligen varit med om att spjället frusit fast men tydligen så händer det.

ang din fråga Overcharged så vet jag inte måtten men något verkar vara bytt på den eftersom den ser lika stor ut som ett k24 agg. hade turbon med mig till jobbet och kollade bara för skojs skull.
igentligen borde den vara mindre än ett k24 agg men mitt ser ut att vara nästan lika stort.
dom exakta måtten har jag som sagt tyvär inte.

tomgångsmotorn kommer jag inte ta bort, har inte sagt det.. undrade bara vad de olika anslutningarna gick till och vilka man kunde strunta i och plugga dessa.

tyvär så kommer jag inte kunna uppdatera projektet hela tiden längre då jag ligger i lumpen (ca 1 ½ år för sent) :S
är bara hemma på helgerna och därför blir de inte så mycket meck :(

men nu har jag fått den nya btr:en så den ska på och förhoppningsvis ska jag lyckas fixa lite anslutningar till turbon (olja). har hittat ett ställe precis i närheten som säljer dessa saker men dom har olyckligtvis bara öppet på vardagar :( och då är ju jag i lumpen som sagt..

nästa helg blir det att sänka ner motorn i bilen :)

Mvh//
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

tänkte borra och svetsa oljereturen nu i helgen och undrar hur högt nivån i tråget är?

kan jag dra returen in här?
Image[/img]

PS: de e inte de där som jag tänker använda som returledning, bara en mall för röret:P
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

ingen som vet?
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

Satte dit den nya BTR:en idag och undrar om jag verkligen kan sätta den i serie med original på detta viset?
det är en 384HR och köptes från misab om det spelar någon roll..
Image
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bort med original, och dit med den ställbara btr, bara att göra ett nytt färste, så gjorde vi på brorsans, funkade mkt bra.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

okej..
blir nog att göra så som du säger :)

men vad blir det för skillnad om man kopplar dom i serie?
User avatar
BeEmVe
Posts: 136
Joined: 26 Apr 2006, 19:03
Location: Ingarö

Post by BeEmVe »

fortfarande ingen som vet något om nivån i oljetråget och var jag kan dra in returen?
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Post by markus »

BeEmVe wrote:fortfarande ingen som vet något om nivån i oljetråget och var jag kan dra in returen?


Jag satte min retur i den höjden och det funkade bra..
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

BeEmVe wrote:okej..
blir nog att göra så som du säger :)

men vad blir det för skillnad om man kopplar dom i serie?


du kan inte ställa trycket under vad du har org.
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
Post Reply