4cyl motor för 450whp?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: 4cyl motor för 450whp?
Jag tycker att du ska kontakta bonje här på forumet o köra en m42 motor.
Han kan nog hjälpa dig att fixa packning med skärringar, grenrör, insug osv osv.
Finns några stycken som plockat ut mycket pulver ur m42 motorerna.
Vill du sedan köra en 6a o turbo så passar ju låda osv. Du behöver ju bara byta motorn.
mvh Eric
Han kan nog hjälpa dig att fixa packning med skärringar, grenrör, insug osv osv.
Finns några stycken som plockat ut mycket pulver ur m42 motorerna.
Vill du sedan köra en 6a o turbo så passar ju låda osv. Du behöver ju bara byta motorn.
mvh Eric
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: 4cyl motor för 450whp?
Så det er samme boltmønster som S50 osv mot girkasse?
Som jeg ser det er det følgende PLUSS:
Eksos på riktig side
Alt av "standard" parts og eventuelt spesial verktøy har jeg på jobb
Performance parts = PPF
Mindre og lettere enn Saab b234..?????
Lett å finne girkasse. Har liggende allerede som kan brukes
MINUS kontra Saab B234 som jeg foreløpig ser på som mest aktuell:
Bør kanskje ha smidd innmat?
Mindre volum (hvor mye volum kan man hente av disse uten for mye custom?)
Følger ikke med "sprut" = maxxecu må kjøpes = PPF kan mappe = PLUSS
Mindre tilgjengelighet av motorer / dyrere
Mindre holdbar blokk....?
Som jeg ser det er det følgende PLUSS:
Eksos på riktig side
Alt av "standard" parts og eventuelt spesial verktøy har jeg på jobb
Performance parts = PPF
Mindre og lettere enn Saab b234..?????
Lett å finne girkasse. Har liggende allerede som kan brukes
MINUS kontra Saab B234 som jeg foreløpig ser på som mest aktuell:
Bør kanskje ha smidd innmat?
Mindre volum (hvor mye volum kan man hente av disse uten for mye custom?)
Følger ikke med "sprut" = maxxecu må kjøpes = PPF kan mappe = PLUSS
Mindre tilgjengelighet av motorer / dyrere
Mindre holdbar blokk....?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Funker de med mye effekt uten E85 da?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 4cyl motor för 450whp?
M42 har samma bultmönster som M50, S50 osv ja.
Dyra är dom väl inte? Inte här iaf, 1500 kr har jag köpt för iaf, inkl låda och elsystem
Dyra är dom väl inte? Inte här iaf, 1500 kr har jag köpt för iaf, inkl låda och elsystem
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: 4cyl motor för 450whp?
Blir nok ikke så mye lettere ser jeg. Må nok rak-stille motor og da må jeg sveise om girkasse.
Og trolig lage helt nytt innsug.
Er det i praksis en 4cyl m50iv?
Og trolig lage helt nytt innsug.
Er det i praksis en 4cyl m50iv?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 4cyl motor för 450whp?
Ja mer eller mindre, lite skillnad i kamdrivning samt oljepump typ.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: 4cyl motor för 450whp?
Samma ventiler/ porter / kolv etc?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: 4cyl motor för 450whp?
Ventiler är samma, osäker på kolvar/stakar men lager är samma och jag har för mig att man kan ta en M50 grenrörsfläns och kapa av två cylindrar så passar det M42. Tex
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: 4cyl motor för 450whp?
Saab - http://www.garaget.org/?car=4481" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör dock med 5858 nu - ger 696hk på hjulen.
/J
Kör dock med 5858 nu - ger 696hk på hjulen.
/J
Re: 4cyl motor för 450whp?
Vw 1.8t finns det ju drivor med speedparts till för småpengar, dessvärre inte så mkt lådor för bakhjulsdrift
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: 4cyl motor för 450whp?
Kompisen kör en original Volvo B230FK underdel med frästa ventilurtag i kolvarna och en 16v-topp. Original kammar, fjädrar, toppackning, topplocksbultar, m.m.
Hx40, M90-låda
Laddar 1,4 bar och har kört 6.9x på 201m opreppat. Ska upp i bänk och vridas på mer
Billigt recept och den känns stark på låga varv också
Hx40, M90-låda
Laddar 1,4 bar och har kört 6.9x på 201m opreppat. Ska upp i bänk och vridas på mer
Billigt recept och den känns stark på låga varv också
Re: 4cyl motor för 450whp?
Du har vel reellt portad topp med store ventiler osv?JohanH wrote:Saab - http://www.garaget.org/?car=4481" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör dock med 5858 nu - ger 696hk på hjulen.
/J
Du har jo vært med på en del ulike steg -Hva tror du er realistisk holdbart på en B234 med svarvade kolvar, t7 packning, volvo fjädrar, t7 lyftare, fint grenrör, 5858bb, org sprut och riktig soppasystem, mappad på blyfritt?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Vet, känns som en fin motor, international (saab finns ju endast i sverige i princip) kunnskap och parts.Magnaten wrote:Vw 1.8t finns det ju drivor med speedparts till för småpengar, dessvärre inte så mkt lådor för bakhjulsdrift
Finns jo en och annan audi femma med rwd, men troligen quattro låda svetsad diff. Inni hlvt tung!
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Keep me updated från bänkenMichigan wrote:Kompisen kör en original Volvo B230FK underdel med frästa ventilurtag i kolvarna och en 16v-topp. Original kammar, fjädrar, toppackning, topplocksbultar, m.m.
Hx40, M90-låda
Laddar 1,4 bar och har kört 6.9x på 201m opreppat. Ska upp i bänk och vridas på mer
Billigt recept och den känns stark på låga varv också
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
c20xe
finns allt att köpa till dom och billiga!
finns allt att köpa till dom och billiga!
Re: 4cyl motor för 450whp?
Opel? Hur mycket pallar dom på budget bygg?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
-Norge-
+47-908 80 757
Re: 4cyl motor för 450whp?
Jo det är portat och 34/32mm ventiler.Silverboy wrote:Du har vel reellt portad topp med store ventiler osv?JohanH wrote:Saab - http://www.garaget.org/?car=4481" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör dock med 5858 nu - ger 696hk på hjulen.
/J
Du har jo vært med på en del ulike steg -Hva tror du er realistisk holdbart på en B234 med svarvade kolvar, t7 packning, volvo fjädrar, t7 lyftare, fint grenrör, 5858bb, org sprut och riktig soppasystem, mappad på blyfritt?
Men jag har tidigare kört med originalventiler och gatportat tillsammans med 6262. Det gav strax över 706 på hjulen. E85 och 2.4bar i ladd.
Det var ett tag sen jag körde på BF men 500hk ska inte vara några problem alls.
Som tidigare nämnts i tråden - kontakta Robert Uhr - han vet exakt vad som går att få ut.
Med vänlig hälsning johan