O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Har aldrig fått oringat och funka bra på vare sig m20 m30 eller m50 så cooperring är det givna valet.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Orringat är ingen höjdare direkt.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Detta besvarade dessvärre inte mina frågor, anledningen till att jag funderar i dessa banor är helt enkelt att jag vill få förståelse i varför man vill köra antingen det ena eller det andra. Finns delade meningar med både o-ringat och cooperring.suprated wrote:Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?
Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Cooperring kan vem som helst montera och det blir 100% rätt så länge man rengjort som man ska. O-ring kräver mer noggrannhet och är inte alls lika lätt att lyckas med. Mest kritiskt är väl skarven där ändarna möts, samt lätt att någon tråd hoppar ur. Helt enkelt enklare och mer idiotsäkert med cooper, men många kör o-ring med gott resultat
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Detta känns mest som en penga fråga. Kör o-ringat pga ny orginal packning kostar 45€. Cooperring aningen dyrare, dock byter man väll inte den lika ofta.
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på liteE30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
O-ring funkade helt perfekt på m30'n som stod i min bil, 640whp.
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Det är denna diskussionen jag vill starta, får jag fråga vad det är som gör att de bygger tryck? måste finnas någon logisk förklaring till varför detta händer.Ronnie AVR wrote:Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på liteE30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
- Ronnie AVR
- Posts: 1348
- Joined: 07 Sep 2007, 16:58
- Location: STHLM
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Precis men då undrar jag hur är rätt då?Pitabroed wrote:Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Sist stod vi med en m30 i rotortesten med sprängda kylarslangar och då var vi väl uppe på 600 whp. Topp var ny planad och efterdragen helt korrekt. När vi rev den så såg allt bra ut. Tog ett nytt block smacka dit en cooper och då kunde vi mosa på 860 whp 1200nm och kylslangarna var inte ens hårda. Är väldigt nyfiken på hur alla gör med oringat och bromsar sådan effekt utan nått problem:)
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Jag lyckades då inte heller få mina tät på min förra m20, slängde skiten och beställde cooper, problemet löst
Skarven måste ju vara den mest kritiska punkten där de flesta misstag blir, försökte att klippa dom snett för att få dom att överlappa lite grann men icket..
Skarven måste ju vara den mest kritiska punkten där de flesta misstag blir, försökte att klippa dom snett för att få dom att överlappa lite grann men icket..
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
Mobil: 073-845 96 31
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Hur mycket uppstick har ni haft på tråden när det har krånglat?
Jag kör o-ringat på min senaste m50 med 545whp och det har funkat problemfritt, (kan hända att det är för lite effekt för att det ska bli problem.)
M50 är lite lurig att o-ringa då blockpackningen inte är rund runt cylindrarna.
Mina spår är frästa efter packningens form för att inte hamna för nära kanten på packningen, kör 0,25mm uppstick på tråden.
Ändarna på tråden är filade raka.....
Ser ut såhär:
[/URL]
Mvh/ Anders
Jag kör o-ringat på min senaste m50 med 545whp och det har funkat problemfritt, (kan hända att det är för lite effekt för att det ska bli problem.)
M50 är lite lurig att o-ringa då blockpackningen inte är rund runt cylindrarna.
Mina spår är frästa efter packningens form för att inte hamna för nära kanten på packningen, kör 0,25mm uppstick på tråden.
Ändarna på tråden är filade raka.....
Ser ut såhär:
[/URL]
Mvh/ Anders
Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?
Hade liknade problem med min gamla m20 som hade o-ringat. Block och topp var riktplanat, men en vacker dag så byggde den för mkt tryck i kylsystemet så allt kylvatten sprutade ur kylaren och locket nära på flög av.
Fixade ny motor med cooperring packning och aldrig haft ett problem efter det.
Fixade ny motor med cooperring packning och aldrig haft ett problem efter det.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar
"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."
070-4180940