O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
teQ
Posts: 3
Joined: 12 Jul 2015, 21:24

O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by teQ »

Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?

Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
User avatar
suprated
Posts: 547
Joined: 17 Sep 2007, 15:03
Location: Helsingborg

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by suprated »

teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?

Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Ronnie AVR »

Har aldrig fått oringat och funka bra på vare sig m20 m30 eller m50 så cooperring är det givna valet.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by cerveza »

Orringat är ingen höjdare direkt.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by E30Anders »

Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?

Mvh/ Anders
teQ
Posts: 3
Joined: 12 Jul 2015, 21:24

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by teQ »

suprated wrote:
teQ wrote:Hej! En tanke slog mig precis när jag satt och läste runt ang o-ringning, varför väljer man rostfritt alternativt koppar trådar? Har det med material på topp och block att göra och vad har de olika för fördelar alt nackdelar?

Håller på och bygger M50 Turbo och funderar kring o-ringat och annan toppackning och vilka vägval man skall ta och varför.
Varför inte en cooperring packning? PPF säljer de.
Detta besvarade dessvärre inte mina frågor, anledningen till att jag funderar i dessa banor är helt enkelt att jag vill få förståelse i varför man vill köra antingen det ena eller det andra. Finns delade meningar med både o-ringat och cooperring.
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Pitabroed »

Cooperring kan vem som helst montera och det blir 100% rätt så länge man rengjort som man ska. O-ring kräver mer noggrannhet och är inte alls lika lätt att lyckas med. Mest kritiskt är väl skarven där ändarna möts, samt lätt att någon tråd hoppar ur. Helt enkelt enklare och mer idiotsäkert med cooper, men många kör o-ring med gott resultat
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
blidd
Posts: 153
Joined: 08 Jan 2011, 13:41
Location: Nykarleby (Finland)

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by blidd »

Detta känns mest som en penga fråga. Kör o-ringat pga ny orginal packning kostar 45€. Cooperring aningen dyrare, dock byter man väll inte den lika ofta. :D
e30 "m3" m50b28 turbo! 486whp/590wnm
e30 touring
e30 Drifter pågång 2016!! (m20b27)
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Ronnie AVR »

E30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?

Mvh/ Anders
Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på lite :roll:
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Joachim »

O-ring funkade helt perfekt på m30'n som stod i min bil, 640whp.
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
teQ
Posts: 3
Joined: 12 Jul 2015, 21:24

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by teQ »

Ronnie AVR wrote:
E30Anders wrote:Håller med om att copperring är kanon men är lite nyfiken på vad det är
som har krånglat med o-ringat?

Mvh/ Anders
Alla dessa har haft problem vara helt täta och resulterar i dom bygger tryck i kylaren så fort man laddar på lite :roll:
Det är denna diskussionen jag vill starta, får jag fråga vad det är som gör att de bygger tryck? måste finnas någon logisk förklaring till varför detta händer.
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Pitabroed »

Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Ronnie AVR »

Pitabroed wrote:Helt enkelt för att o-ringarna inte blir riktigt täta vid felaktig montering, och kompression läker ut till kylsystemet
Precis men då undrar jag hur är rätt då?

Sist stod vi med en m30 i rotortesten med sprängda kylarslangar och då var vi väl uppe på 600 whp. Topp var ny planad och efterdragen helt korrekt. När vi rev den så såg allt bra ut. Tog ett nytt block smacka dit en cooper och då kunde vi mosa på 860 whp 1200nm och kylslangarna var inte ens hårda. Är väldigt nyfiken på hur alla gör med oringat och bromsar sådan effekt utan nått problem:)
Pitabroed
Posts: 213
Joined: 21 Jul 2009, 21:36
Location: Örnsköldsvik

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by Pitabroed »

Jag lyckades då inte heller få mina tät på min förra m20, slängde skiten och beställde cooper, problemet löst :)
Skarven måste ju vara den mest kritiska punkten där de flesta misstag blir, försökte att klippa dom snett för att få dom att överlappa lite grann men icket..
Peter Königsson
Mobil: 073-845 96 31
User avatar
E30Anders
Posts: 1182
Joined: 02 Mar 2006, 14:26
Location: Halmstad

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by E30Anders »

Hur mycket uppstick har ni haft på tråden när det har krånglat?
Jag kör o-ringat på min senaste m50 med 545whp och det har funkat problemfritt, (kan hända att det är för lite effekt för att det ska bli problem.)
M50 är lite lurig att o-ringa då blockpackningen inte är rund runt cylindrarna.
Mina spår är frästa efter packningens form för att inte hamna för nära kanten på packningen, kör 0,25mm uppstick på tråden.
Ändarna på tråden är filade raka.....
Ser ut såhär:
Image[/URL]

Mvh/ Anders
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: O-Ringat, rostfritt eller koppar?

Post by rockker »

Hade liknade problem med min gamla m20 som hade o-ringat. Block och topp var riktplanat, men en vacker dag så byggde den för mkt tryck i kylsystemet så allt kylvatten sprutade ur kylaren och locket nära på flög av.
Fixade ny motor med cooperring packning och aldrig haft ett problem efter det.
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Post Reply