Detta i ett försök att förstå vilka som lämpar sig bäst för överladdning och om man kan byta runt delar mellan de olika motorerna dvs. skrapa ihop det bästa från några motorer till en kalas motor. Efter som att jag är ny i BMW värden så är det en del rundgång i skallen från all info. Det är ju oxå många kommentarer som inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
Syftet med det hela är att jag vill överladda en M52/M54 som ska sitta i en 328 e46. Inledningsvis ca 300hk motsv. för att sen öka när mer kunskap om sakerna finns.
Det jag har kommit fram till är detta!
Stämmer det jag har "lyckats" leta fram eller är jag helt fel?:)
- TU= dubbel VANOS
- M52B28`s vev och stakar kan slängas i M52B25 blocket och på så vis få en 2,8l spis i gjutjärn som är stadigare
- Finns det några motor delar som är smidda original?
- Står på en del trådar att M54 blocken är i Alu men har stålfoder!? Det har väl alla motorer eller är det något spec. som jag inte har fattat?
- Kan man para ett M52b25 block (vev och stakar från TUB28/B28) med en M52TUB28 topp?

Många frågor men så är det när man är överintresserad:)!
Mvh Timothy